הנערים רצו לעשות חיסון, האב התנגד – מה קבע ביהמ"ש?

בהחלטה חריגה נעתר ביהמ"ש לענייני משפחה בחיפה לבקשת שני אחים בני 15 שביקשו להתחסן בחיסון לנגיף קורונה למרות סירוב ההורה. ביהמ"ש: "רצונם מתיישב עם טובתם"
רונן לוי |
חיסון חברת פייזר
חיסון לקורונה של חברת פייזר, צילום: פלאש 90

בית המשפט לענייני משפחה בחיפה נעתר לבקשת שני אחים בני 15 ואימם שביקשו להתחסן בחיסון נגד נגיף הקורונה, וזאת על אף שאביהם של הנערים התנגד לכך בתוקף. בהחלטה, שהתקבלה בשבוע שעבר במסגרת בקשה שהגישה אימם, קבע בית המשפט כי בנסיבות העניין, טובת הקטינים, שמירה על בריאותם וכיבוד רצונם החד משמעי מחייבים את מתן החיסון על אף התנגדות האב. "בשנה האחרונה נוכחנו לדעת, כי בכל הנוגע לנגיף הקורונה המציאות משתנה כהרף עין. נדמה כי השבועיים האחרונים מהווים תזכורת מהדהדת למציאות השברירית והמתעתעת בה אנו חיים", נכתב בהחלטת בית המשפט בנושא.

נשיאת בתי משפט השלום בחיפה, השופטת שלי אייזנברג, ציינה בהחלטה כי בית המשפט הסתמך על ההמלצה העדכנית כפי שפורסמה באתר האינטרנט של משרד הבריאות ביום במהלך חודש יוני להרחיב את החיסונים נגד נגיף הקורונה בקרב בני 12-15. זאת, נוכח העלייה בתחלואה בקרב ילדים וההתפרצויות האחרונות בבתי הספר במודיעין בבנימינה ועוד, כתוצאה מווריאנטים שונים, בניהם זן הדלתא מהודו.

"מציאות חיים שברירית"

השופטת דחתה את עמדת אב המשפחה, לפיה אין דחיפות בהתחסנות, עמדה שהושמעה בין היתר בראיון טלוויזיוני שנערך עם פרופ' גבי ברבש, בו הביע את דעתו בעניין לפיה המגמה הכללית בארץ היא להתחסן אולם אין דחיפות בעניין.

בהמשך, השופטת אייזנברג ציינה בפסק הדין כי בית המשפט ער לדיון הציבורי הסוער בכל הנוגע לחיסונים בכלל, ולחיסונים כנגד נגיף הקורונה בפרט, אשר שב והתעורר ביתר שאת עם מתן החיסונים לגילאי 12-15. יחד עם זאת, בית המשפט אינו יכול לסמוך על נתונים כאלו או אחרים שהועלו במהלך ראיון טלוויזיוני, מקום בו מונחות בפניו המלצות משרד הבריאות.

"לעניין הדחיפות והנחיצות בחיסון", נכתב בהחלט בית המשפט, "בשנה האחרונה נוכחנו לדעת, כי בכל הנוגע לנגיף הקורונה המציאות משתנה כהרף עין. נדמה כי השבועיים האחרונים מהווים תזכורת מהדהדת למציאות השברירית והמתעתעת בה אנו חיים".

עו"ד רן רוט

טובת הקטינים ורצונם

בית המשפט נתן משקל משמעותי בהחלטתו לעמדתם של הקטינים, שהובאה באמצעות באת כוחם שמונתה לייצג אותם מטעם מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים ומסרה לבית המשפט את עמדתם הרשמית. בית המשפט קיבל את עמדת הקטינים, כי החיסון יקנה להם תחושת ביטחון להמשיך ולעסוק בפעילויותיהם הספורטיביות, כמו גם לבוא במגע עם בני גילם, כאשר שני הקטינים ספורטאים פעילים, משתתפים בתחרויות ובאים במגע עם בני נוער רבים ואחרים במהלך היום.

"זכות הילד להשתתף בקבלת החלטות הנוגעות לו", כך השופטת, "מעוגנת באמנת האו"ם בדבר זכויות הילד אשר מדינת ישראל היא צד לה… עמדת הקטינים כפי שבאה לידי ביטוי בדיווח האפוטרופוס לדין חד משמעית – הקטינים מעוניינים בקבלת החיסון. הקטינים נימקו את רצונם נוכח צרכיהם ואורחות חייהם.. לא התרשמתי כי הקטינים מושפעים ממי מהוריהם ו/או מוסתים".

השופטת הוסיפה: "סבורני כי דווקא בנסיבות התא המשפחתי דנן, נוכח השבר ביחסי האב והקטינים, יש ערך מוסף לכיבוד בית המשפט את רצון הקטינים, שעה שהם למודי אכזבות מהקשר עם האב, וביתר שאת, כאשר רצונם זה מתיישב עם טובתם כפי שקבע אותה בית המשפט. אשר על כן, אני נעתרת לבקשה ומורה כי האם רשאית לחסן את הקטינים נגד נגיף קורונה ללא הסכמת האב".

עו"ד רן רוט: "ההחלטה לתת חיסון לילדים חייבת להתקבל על ידי ההורים במשותף"

עורך דין רן רוט, מומחה לדיני משפחה, התייחס להחלטת בית המשפט ואמר: "על פי חוק, עד גיל 18 ההורים הם האפוטרופסיים הטבעיים על הילד, ומתוקף כך ההורים הם אלו שמקבלים כל החלטה הנוגעת לילד. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהחלטה מהותית, ובפרט כשההחלטה נוגעת להליכים רפואיים. משום כך ההחלטה חייבת להתקבל על ידי שני ההורים במשותף".

____________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת שלי אייזנברג

_____________________________________________________________________

עו"ד רן רוט

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות