האם יש אפליה באכיפה כלפי מי שמעסיק עובדים זרים?

אדם הנאשם כי העסיק בביתו עובד ללא היתרים טען כי יש לבטל את האישום נגדו בשל אכיפה בררנית וכי עשרות אלפי שב"חים נכנסים לישראל מדי יום: "למה נטפלים אלי?"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בירושלים, מוחמד חאג' יחיא, דחה בקשה לביטול אישום על העסקת עובד זר בטענה של אכיפה בררנית. השופט חאג' יחיא קבע כי הטענות אשר נטענו על ידי בא כוח הנאשם הינן סוגיות טעונות בירור עובדתי ושמיעת עדים.

כנגד הנאשם הוגש אישום שייחס לו ביצוע עבירה של העסקת תושב זר שלא כדין וכן הלנת תושב זר או סיוע להלנתו, זאת לאחר שהעסיק הנאשם נושא תעודת זהות של האזור שאינו מחזיק בהיתר כניסה לישראל או היתר לשהות בה. הוא עשה כן חרף ידיעתו כי לעובד אין היתר כאמור, וזאת למשך שלושה חודשים עד מעצרו. בנוסף, במהלך התקופה האמורה, הלין הנאשם את העובד במשרדו שבעסק.

"איזה צדק יש?"

הנאשם טען, באמצעות בא-כוחו, בין השאר כי כל יום נכנסים לישראל, תחת עיני רשויות המדינה, עשרות אלפי תושבים של הרשות הפלסטינית ועובדים בה במגוון רחב של תחומים. לטענתו: "איזה צדק יש? להיטפל לאדם אחד באופן אקראי ולרדוף אותו כאשר מדובר באדם שהציג בפניו מצב כוזב וממשיך להסתובב בישראל, למה שהוא לא ירגיש מקופח…". עוד נטען כי נגד העובד לא ננקטו הליכים כלשהם על-ידי המאשימה והוא שוחרר ממעצר, ולכן יש לתהות על כך.

הוא לעומתו ובאופן מפלה, הוחלט על-ידי התביעה להעמידו לדין. עוד טוען הנאשם, כי העובד הטעה אותו והציג לפניו מצג שאינו אמת, ולא רק. כשבוע לפני המועד מושא האישום, הגיעה משטרת ישראל לעסק שלו בדקה את העובד ולא עצרה או עיכבה אותו, כל זאת לעיני אחד הנהגים שעובדים אצל הנאשם. לא נגבתה עדות מאותו נהג. בכל אופן, התנהגות זו של המשטרה, אף היא יצרה מצג לפיו "הכל בסדר" ואין בעייתיות בשהות של העובד בישראל.

רק במקרים חריגים

התביעה טענה מנגד, כי דין הבקשה להידחות. היא נסמכה על כך שכתב האישום שהוגש נגד הנאשם אינו שונה מעשרות ואף מאות כתבי האישום המוגשים מדי שנה במחוז ירושלים. בנוסף, טענות הנאשם שמעלה במסגרת בקשתו, מצביעות על עובדות שטעונות שמיעת ראיות והוכחה. בכל אופן, אין הנאשם והעובד נמנים על אותה קבוצת שוויון לצורך בחינת הטענה בדבר האכיפה המפלה, ואין צדק לצד הבקשה.

השופט חאג' יחיא דחה את הבקשה וקבע שאין להיעתר לה בשלב זה וכי טענת הסניגור בדבר אכיפה מפלה וכנובע מכך אם הוא זכאי להגנה מן הצדק, טעונה בירור עובדתי בהליך גופו.

"כל אלו הן סוגיות טעונות בירור עובדתי ושמיעת עדים", כך לפי השופט. "לפיכך, בהתחשב בכך שהגנה מן הצדק בשל אכיפה מפלה שמורה למקרים חריגים ומקל וחומר עת קיים חוסר בהירות עובדתי לביסוס הטענה, הרי לא ניתן לקבוע בשלב זה כי המאשימה נהגה באופן מפלה כלפי הנאשם עת העמידה אותו לדין, וודאי שלא ברמה אשר מצדיקה את ביטול כתב האישום. יש לברר את ההליך גופו, לרבות טענת האכיפה הבררנית. עוד אעיר בהקשר זה, כי גם לו הייתי מגיע למסקנה אחרת לפיה יש בסיס לטענה המקדמית שהועלתה, הרי בכל אופן לפי תורת שלושת השלבים שעמדנו עליה לעיל, יש לבחון אם קיימים אמצעים מתונים ומידתיים יותר מביטולו של כתב האישום, בכלל זה, הקלה בעונש ככל ויורשע הנאשם או סעדים מתאימים אחרים".

____________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מוחמד חאג' יחיא

______________________________________________________________________

עו”ד יובל אור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות