ביהמ"ש: "לא כל התנהגות פסולה במשרד ממשלתי היא פלילית"

תושב השרון שהשתולל במשרדי מחלקת הגבייה של המועצה הועמד לדין על איומים אך זוכה מחמת הספק: "התנהגות בוטה אבל לא עבירה"
אייל חן |
היכה עובד ניקיון: אילוסטרציה של אגרוף
אילוסטרציה

שופט בית משפט השלום בנתניה, גיא אבנון, זיכה מחמת הספק את תושב השרון שהואשם בעבירות איומים והתנהגות פסולה במקום ציבורי, לאחר שהנאשם השתולל במשרדי מחלקת הגבייה במועצה האזורית לב השרון. "לא כל מקרה בו מקבל שירות מרים את קולו על נותן שירות, או רחמנא ליצלן משתמש בשפה לא ראויה, מצדיק העמדתו לדין בעבירה פלילית של התנהגות פסולה במקום ציבורי. דומה שעל עובדי הציבור לגלות מידה מסוימת של מתינות וחסינות, כך שהמקרים שיובאו בפני בית המשפט יהיו מובהקים יותר", כתב השופט אבנון בהחלטתו.

על פי כתב האישום הנאשם הגיע למחלקת הגבייה במועצה האזורית "לב השרון" וביקש מאחת העובדות לבדוק את מצב חשבונו, וזו הסבירה לו כי קיים חוב בגין אגרת שילוט. בתגובה החל הנאשם להתעצבן ולצעוק על עובדי המועצה כי הם עובדי בצע, וקילל את העובדת. מיד ובסמוך נכנס הנאשם למשרדה של עובדת אחרת והפריע לעבודתה, וכאשר ביקשה ממנו לחדול, החל להשתולל וצעק "גנבים בני זונות" וכן "אני אשרוף את המועצה" ודפק על שולחנה.

"אני אראה לך מה זה"

באותן הנסיבות ולמשמע הצעקות הגיע גזבר המועצה למקום, וביקש מהנאשם לצאת מהמועצה. על כך השיב לו הנאשם: "אני אזיין את אמא שלך, אני אראה לך מה זה", וכאשר אמר לו הגזבר שבכוונתו לפנות למשטרה השיב הנאשם כי הוא שם זין על המשטרה וכי ייכנס בו.

במענה לכתב האישום אישר הנאשם את נוכחותו במחלקת הגבייה במועד ובזמן הרלוונטיים, אך כפר בעבירות המיוחסות לו. בהודעתו אישר כי הגזבר הגיע למקום וכפר בטענה כי איים עליו. לדבריו, אמר לו כי "כולכם גנבים סוחטים אנשים", ושאם רוצים לעצור אותו, שיעצרו אותו. הוא הוסיף וטען באשר למצבו הרפואי במועד הרלוונטי, לאחר אירוע מוחי ואשפוז למשך מספר חודשים, לדבריו, לאחר שהסתיים האירוע התבקש על ידי השוטר להיכנס לפקידה ולבקש את סליחתה על הצעקות והקללות. לדבריו, כך עשה: "נכנסתי להתנצל, אפילו לא הזיזה את הראש בשביל להתייחס אלי".

מנגד, לטענת התביעה, הנאשם בהודעתו במשטרה ובעדותו בבית המשפט קשר עצמו למיוחס לו באופן המבסס, עבירה של התנהגות פסולה במקום ציבורי, משהודה בקללות כלפי עובדי ציבור.

השופט: "המעשים לא מגיעים לכדי עבירה פלילית"

השופט אבנון ציין כי אשר למסגרת העובדתית, הנאשם אכן הודה בכך שקילל וצעק, וכפר מכל וכל בכך שאיים, אולם קבע כי מעשיו לא עונים על המסגרת המשפטית של התנהגות פסולה וכן זיכה אותו מעבירת האיומים.

"מחד גיסא", כתב השופט בהחלטתו, "אין בדעתי להכשיר את התנהגותו של הנאשם, ולקבוע כי נהג באופן ראוי ומכבד. מאידך גיסא, ספק בעיניי האם מעשיו של הנאשם מגיעים כדי חומרה ההופכת אותם לעבירה פלילית של התנהגות פרועה או מגונה. אינני סבור כי הנאשם בהתנהגותו, כפי שהוכחה בפניי, חצה את הגבול שבין התנהגות בוטה, לבין התנהגות המקימה עבירה פלילית".

השופט אבנון הוסיף: "לא הוכח כי הנאשם השליך חפצים, כי השתולל, כי סירב להתפנות מהמקום, כי עלב בעובדי הציבור, או כי האירוע מנע מעובדות המחלקה להמשיך בעבודתן וליתן שירות לתושבים. לא כל מקרה בו מקבל שירות מרים את קולו על נותן שירות, או רחמנא ליצלן משתמש בשפה לא ראויה, מצדיק העמדתו לדין בעבירה פלילית של התנהגות פסולה במקום ציבורי. דומה שעל עובדי הציבור לגלות מידה מסוימת של מתינות וחסינות, כך שהמקרים שיובאו בפני בית המשפט יהיו מובהקים יותר".

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גיא אבנון

_____________________________________________________

עו”ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות