דיני חוזים – כך תעשו עסקים

איך מכינים חוזה, מה חשוב לעשות בטרם חותמים עליו, איך אוכפים אותו ומה קורה למי שהפר את סעיפיו? עו"ד יעקב (ינקי) אברמוביץ' עושה סדר בדין
עו"ד יעקב אברמוביץ' |
אילוסטרציה

חוזים הם הדרך המוסכמת ביותר לתיעוד עסקאות בימינו אנו. כאשר אנו באים במגע עם אדם אחר ומעוניינים לסגור עימו דין ודברים, בדרך כלל נחתום את העסקה בחוזה כתוב וברור לשני הצדדים, כאשר כל אחד מבין את חלקו בעסקה, חובותיו וזכויותיו בה.

על פי חוק החוזים (תשל”א-1970), הפרת חוזה הינה מעשה או מחדל שהם בניגוד לחוזה:

"משהופר חוזה, זכאי הנפגע לתבוע את אכיפתו או לבטל את החוזה, וזכאי הוא לפיצויים, בנוסף על אחת התרופות האמורות או במקומן, והכל לפי הוראות חוק זה״.

כלומר, מרגע ביצוע מעשה כלשהוא החורג מגבולות החוזה המדובר, נפרשות בפני הנפגע מספר אופציות, ביניהן דרישה לתבוע את אכיפתו של החוזה ואף לבקש פיצויים.

עורך דין יעקב אברמוביץ'
עו"ד יעקב אברמוביץ'

אכיפת חוזה

אכיפתו של חוזה היא בדרך כלל הפתרון המתבקש ברוב מקרי הפרות החוזים, שכן מי שמפר את החוזה עליו הוא חתום, רצה בו מלכתחילה אזי שהוא מעוניין לחזור לחוזה מחייב. עניין האכיפה אינו מוחלט. כלומר בית המשפט עלול למצוא את ביטול החוזה כסעד עדיף על אכיפתו.

ביטול חוזה

ישנן שתי עילות, בגינן ניתן לדרוש ביטול חוזה:

1.

עקב הפרה יסודית של ההסכם. הפרה יסודית הינה הפרה שפוגעת במהות החוזה כולו. ברור לחלוטין, כי הצד הנפגע לא היה מתקשר עם הצד השני בחוזה זה, אילו ידע כי הוא יפר את ההסכם בצורה זו. גם הפרה שהוסכם עליה במסגרת החוזה שתהיה יסודית או דיסקרטית – נחשבת להפרה יסודית.

2.

עקב הפרה שאינה יסודית- הפרה שאינה פוגעת במהות החוזה כולו, אבל אז על הצד הנפגע לתת הודעה לצד המפר ולתת לו את האפשרות לתקן את ההפרה תוך זמן סביר. סוגי חוזים

חוזים והסכמים מצויים בכל רובד בחיינו, ובדרך כלל הבעיות המשפטיות צצות בחוזים הקשורים למגזר העסקי ובחוזים הקשורים לענייני מקרקעין ונדל"ן.

להלן דוגמאות להסכמים המחייבים סיוע של עו"ד מקצועי ובקיא בתחום דיני החוזים:

הסכם מייסדים – הסכם מייסדים הוא הסכם שנועד להסדיר את היחסים בין המשקיעים והשותפים בעסק המוקם, באשר לאופן החזקת המניות בחברה, מנגנוני השליטה בחברה, אופן חלוקת הרווחים, מנגנון ההפרדות של השותפים בחברה ועוד.

הסכם חברות – הסכם חברות או הסכם בין חברות הוא כינוי להסכם שחברות מסחריות, עסקים ובעלי מניות חותמים בין הצדדים על מנת להסדיר את היחסים המסחריים ביניהם ולהעלות על הכתוב את מה שסוכם בין הצדדים.

__________________________________________________________________

עו”ד יעקב אברמוביץ’

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות