התקבלה בחלקה עתירת 'שומרים על דניה' על תוכנית הרחבת השכונה

ביהמ"ש המחוזי בירושלים הורה כי בטרם תאושר התוכנית יבחנו חששות התושבים לבעיות תנועה בזמן חירום. יו"ר העמותה, עו"ד הלן דורפמן: "מברכים על ההחלטה"
נעמה כהן |
פרויקט נדל"ן. צילום: פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אלי אברבנאל, קיבל בחלקה את עתירת עמותת "שומרים על דניה" ודיירי האזור שעתרו באמצעות עורכי הדין ענת בירן ודורון שי נגד החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון לאשר תכנית בנייה להקמת שכונה חדשה בחיפה. השופט הורה שבטרם אישור התכנית תידרש הוועדה המחוזית לחוות דעת מקצועית בלתי תלויה, אשר תבחן לעומקם את חששות התושבים לבעיות תנועה בזמן חירום. עו”ד הלן דורפמן, יו"ר עמותת שומרים על דניה: "מברכת על החלטתו של כבוד השופט אברבנאל. אנחנו מלינים זמן רב על בעיית התחבורה הצפויה באישור התוכנית

כל פי העתירה שהוגשה על החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה על תכנית דחלה על 107 דונם בחלקה הדרומי של שכונת הוד הכרמל-דניה בחיפה, בשטח הגובל מדרום בגן לאומי פארק הכרמל, ומטרתה תכנון המשך אזורי מגורים המהווים הרחבה של שכונת דניה.

עו"ד הלן דורפמן
"חשוב לשמור גם על צביון השכונה", יו"ר עמותת 'שומרים על דניה', עו"ד הלן דורפמן

תוספת של 226 יחידות דיור

בעתירה נטען בין השאר על ידי עורכי הדין ענת בירן ודורון שי, כי התכנית לוקה בכשלים תחבורתיים, וכי על הוועדה המחוזית היה לדרוש הגשת מסמך "בחינת השלכות תחבורתיות" (בה״ת) בטרם אישורה. לטענתם תוספת של 226 יחידות דיור, תוך השענות על תשתית הכבישים הקיימת, שכבר כיום אינה נותנת מענה מספק לתושבים, בשגרה וביתר שאת בעתות חירום, מחייבת התערבות.

על פי חוות דעת מהנדס תנועה שהגישו העוררים, בשעות הבוקר סובלים תושבי שכונת דניה מעומסי תנועה הגורמים להמתנה של עד 11 דקות עד ליציאה מהשכונה, זאת בין היתר על רקע העובדה שמוסדות החינוך והשירותים העירוניים אינם ממוקמים בתוך השכונה וכן קיימים ליקויים בטיחותיים בשערי הכניסה לשכונה ובדרכי הגישה לשטח התכנית המכבידים על זרימת התנועה ופוגעים בבטיחות.

העוררים אף טענו עוד כי אישור התכנית מחריף את הסכנה לתושבי השכונה בעת אירוע חירום המצריך את פינוי השכונה, במיוחד בעת שריפת יער. לטענתו מיקום השכונה "מועד לפורענות" מחשש להתרחשות שריפות רחבות היקף בכרמל. את טיעוניהם הם תמכו בחוו״ד בעניין סיכוני אש, שמסקנתה היא שאין להרשות בנייה נוספת במקום נוכח החשש להיווצרות "מלכודת אש" לתושבי השכונה הקיימת וזו המוצעת, זאת בשל תוספת של כ-1000 תושבים ומעל 500 מכוניות לשכונה.

סכנה לתושבי השכונה

על פי חוות הדעת: "ריבוי של מכוניות המנסות לברוח ממוקד השריפה וייתקעו בפקק לא יאפשר לכוחות הביטחון להיכנס לאזור ולספק סיוע הכרחי במצב כזה וזה כולל את כוחות הכיבוי שלא יוכלו לבצע את מלאכתם, כוחות מד"א".

השופט אברבנאל קיבל בחלקה את העתירה וקבע כי, התכנית נשוא העתירה תוחזר לוועדה המחוזית, על מנת שזו תבחן מחדש את החשש כי מערכת התחבורה בשכונת דניה וביציאה ממנה, לא תעמוד בעומס התנועה בעת התרחשות אירוע חירום, לרבות פריצת שריפת יער רחבת היקף בסמוך לשכונה, ותכביד על יכולתם של תושבי השכונה לצאת מהשכונה ועל יכולתם של כוחות הביטחון להיכנס אליה. עוד קבע השופט כי הוועדה המחוזית תקבל החלטה מחודשת בעניין, לאחר שתונח לפניה חוות דעת מקצועית ובלתי תלויה ותקיים דיון בעניין.

דרושה תשתית מוצקה

"מדידת עומסי התנועה ביציאה מהשכונה בשגרה בשעות הבוקר, רלוונטית באופן חלקי להתרחשות חירום כאמור. על פי ההנחה המחמירה, בעת חירום יש לצפות ליציאה בעת ובעונה אחת של מרבית כלי הרכב המשמשים את תושבי השכונה ובאיה. זאת ועוד, הנכונות להשלים עם קיומם של עומסי תנועה כבדים בשעות הבוקר, שמהם סובלים רבים בכל חלקי הארץ, אינה הולמת התרחשות חירום, המחייבת נטילת סיכונים נמוכה יותר. מובן כי ככל שנבחנות שאלות הנוגעות לבטיחות התושבים, גוברת הדרישה לביסוס ההחלטה על תשתית מוצקה. כזאת לא הונחה לפני הוועדה המחוזית ולפני ועדת הערר", כתב השופט אברבנאל בפסק הדין.

יו"ר עמותת שומרים על דניה, עו"ד הלן דורפמן: "החלטה מבורכת"

עו”ד הלן דורפמן, יו"ר עמותת שומרים על דניה: "מברכת על החלטתו של כבוד השופט אברבנאל. אנחנו מלינים זמן רב על בעיית התחבורה הצפויה באישור התוכנית. מעבר לבעיה היום יומית הצפויה לתושבים הסובלים כבר היום מבעיית התחבורה בשלה נדרשים התושבים בממוצע ל- 11 דקות נסיעה על מנת לצאת מהשכונה הרי שבמקרה חירום, כפי שניתן היה ללמוד מהשריפה האחרונה בשנת 2016 אשר הוכיחה שיהיה כמעט בלתי אפשרי להימלט משכונת דניה, אם חלילה תהיה שריפה, גם ככה. לשכונה יש שתי יציאות בלבד. מקווה מאוד כי הוועדה המחוזית תבחן מחדש את סוגיית ההשלכות התחבורתיות ולא תתעלם גם מהרצון לשמור על צביונה הירוק של השכונה"

_____________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אלי אברבנאל

____________________________________________________________

עו”ד הלן דורפמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות