בשנים האחרונות אנחנו מוצפים בסרטונים הרבים שמתפרסמים בחדשות וברשתות החברתיות ובהם הכבישים עמוסים באלימות פיזית ומילולית, מכל אלה מתקבלת תחושה מטרידה שבכל שנה ישנה החמרה במצב – אנחנו רואים מקרים של קטטות באמצע כבישים מרכזיים, רכבים החוסמים כלי רכב אחרים באופן מכוון ואפילו סרטונים שבהם רואים נסיעה בנשקים שלופים וכל זאת תוך סיכון משתמשי הדרך והפיכת הכביש למפחיד ומסוכן עוד יותר.
זו המציאות היומיומית שלנו בכבישים – מי מאתנו לא נתקל בנהג שקילל, איים, חתך, סנוור או סתם נצמד לרכב באופן מסוכן? סקר חדש של עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", חושף את כל הפרטים.
אלימות בכבישים
44% מתושבי אזור ירושלים נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש.
79% מתושבי המרכז נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש, 10% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
92% מתושבי השרון נתקלו השנה בנהג שצופר באגרסיביות מכוונת, 29% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
91% מתושבי הצפון נתקלו השנה בנהג שחותך ונצמד, 39% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
70% מתושבי הדרום נתקלו השנה בנהג שמסנוור רכבים אחרים, 23% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
[gravityform id="2" title="false" description="true" ajax="true"]
הכי הרבה תושבי ירושלים נתקלו בקטטות בכביש בשנה האחרונה
37% מתושבי הצפון נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש.
37% מתושבי השרון נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש.
38% מתושבי המרכז נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש.
44% מתושבי אזור ירושלים נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש.
29% מתושבי הדרום נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש.
הכי הרבה תושבי אזור המרכז וירושלים נתקלו באלימות מילולית ותנועות מאיימות:
74% מתושבי הצפון נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש, 11% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
61% מתושבי השרון נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש, 10% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
79% מתושבי המרכז נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש, 10% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
85% מתושבי אזור ירושלים נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש, 24% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
66% מתושבי הדרום נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש, 5% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
מחצית מהנשאלים מירושלים נתקלו בנהג שצופר בכוונה ובאגרסיביות יותר משש פעמים השנה:
90% מתושבי הצפון נתקלו השנה בנהג שצופר באגרסיביות מכוונת, 28% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
92% מתושבי השרון נתקלו השנה בנהג שצופר באגרסיביות מכוונת, 29% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
98% מתושבי המרכז נתקלו השנה בנהג שצופר באגרסיביות מכוונת, 31% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
98% מתושבי אזור ירושלים נתקלו השנה בנהג שצופר באגרסיביות מכוונת, 51% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
93% מתושבי הדרום נתקלו השנה בנהג שצופר באגרסיביות מכוונת, 25% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
מחצית מתושבי השרון נתקלו מעל שש פעמים השנה ברכב החותך רכבים אחרים ו/או נצמד אליהם:
91% מתושבי הצפון נתקלו השנה בנהג שחותך ונצמד, 39% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
92% מתושבי בשרון נתקלו השנה בנהג שחותך ונצמד, 50% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
99% מתושבי המרכז נתקלו השנה בנהג שחותך ונצמד, 43% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
99% מתושבי אזור ירושלים נתקלו השנה בנהג שחותך ונצמד, 40% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
79% מתושבי הדרום נתקלו השנה בנהג שחותך ונצמד, 33% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
הכי הרבה תושבי ירושלים נתקלו השנה ברכב המסנוור רכבים אחרים:
83% מתושבי הצפון נתקלו השנה בנהג שמסנוור רכבים אחרים, 23% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
84% מתושבי בשרון נתקלו השנה בנהג שמסנוור רכבים אחרים, 18% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
84% מתושבי המרכז נתקלו השנה בנהג שמסנוור רכבים אחרים, 17% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
93% מתושבי אזור ירושלים נתקלו השנה בנהג שמסנוור רכבים אחרים, 29% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
70% מתושבי הדרום נתקלו השנה בנהג שמסנוור רכבים אחרים, 23% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים.
המחקר בוצע באמצע חודש יוני 2019 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 504 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.
"הכביש הפך למקום לא בטוח"
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק מסר: "הכביש הפך למקום לא בטוח והנהגים לא חוששים להתנהג כך כאשר הם כמעט ולא רואים משטרה בכביש. בנוסף, עומסי התנועה והפקקים הגדולים גורמים לעליה בסף העצבים של הנהגים אשר באה לידי ביטוי בעליה באלימות בכביש ובתחושת חוסר הביטחון של הנהגים. את מצב הזה חייבים לשנות באמצעות תוספת של שוטרים וניידות שכל כך חסרים בכבישים. אין תחליף לנוכחות משטרתית מרתיעה בכבישים כדי לצמצם את עבירות התנועה מסכנות החיים. חיזוק ההרתעה בכבישים ישפיע גם על חיזוק תחושת הביטחון של האזרחים מחוץ לכביש ויתרום גם למאבק בתאונות הדרכים וגם למאבק באלימות. אנשים מתנהגים בכביש כפי שהם מתנהגים גם בחייהם הפרטיים ולכן אם נצליח להפוך את הכביש למקום בטוח יותר, כך יהיה בתחומי החיים שמחוץ לכביש".
___________________________________________________________________