האם עריק יוכר כנכה צה"ל?

שופטי המחוזי בי-ם דנו בעניינו של חייל שערק מהצבא לאחר שנפצע בתאונת דרכים ודרש להכיר בו כנכה צה"ל בגלל פגיעה נפשית. האם עמדתו התקבלה?
גילי סיוון-כהן |
המפקדים התרשלו. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

הרכב שופטי בית משפט המחוזי בירושלים, קיבל את ערעור קצין התגמולים על החלטת ועדת העררים לאחר שסירב להכיר בחייל כנכה לאחר שנפצע בתאונה במהלך שירותו הצבאי ולאחר מכן היה עריק במשך מספר שנים. השופטים הורו למנות מומחה מטעם בית המשפט לצורך בחינת הקשר הסיבתי בין התאונה למצבו הנפשי של המערער, וככול שקיים קשר כאמור, איזה חלק ממצבו זה ניתן לייחס לתאונה. כמו כן השופטים חייבו את החייל בהוצאות בסך 5,000 שקלים.

המשיב התגייס לשירות צבאי בחטיבת גולני, לאחר שסווג כבעל פרופיל רפואי 97. לאחר שנפצע במהלך הטירונות, שובץ לתפקיד מש"ק קישור וגיוס מילואים. במהלך סוף השבוע בעת שהיה המשיב בחופשה, הוא התהפך עם רכבו ונפגע באורח קל. לאחר התאונה, במשך כשנתיים וארבעה חודשים, נעדר המשיב מהשירות הצבאי.

לקה בפוסט טראומה

החייל הוכרז 'עריק' ובשל כך היה נתון לחיפושים ולמעקבים תקופתיים של המשטרה הצבאית, אשר ניסתה לאתרו. והוא שוחרר משירות צבאי, לאחר שסווג כבעל פרופיל רפואי 21 וסמוך להחלטה קבע פרקליט עריקים בצה"ל כי תיק העריקות בעניינו של המשיב ייסגר סגירה מנהלית.

לאחר מכן פנה החייל המשוחרר אל קצין התגמולים בבקשה להכרת זכות נכה על פי חוק הנכים, על יסוד טענתו כי בעקבות התאונה לקה בסינדרום PTSD – פוסט טראומה. בקשתו נדחתה בהחלטת קצין התגמולים והוא הגיש על ההחלטה של קצין התגמולים הוגש הערעור אשר נדון לפני ועדת הערעור.

קצין התגמולים הגיש חוות דעת של פסיכולוגית לפיה בין השאר, עולה רושם למגמתיות באופן שבו המשיב מציג את מצבו וכי רמזים למגמתיות זו נמצאו אף במסמכים הרפואיים שהציג. כן צוין כי המשיב התקשה להפריד בין תסמינים אשר טען כי התעוררו לאחר התאונה לבין אלו אשר נבעו מתקופת עריקותו הממושכת. ובסיכום האבחון שנערך לו נקבע בין השאר, כי ניכרת הגזמה ומגמתיות מצד המשיב ואף חשד להתחזות.

הערעור התקבל

למרות זאת, וגם לאור העובדה שנקבע כי המשיב ואביו לא העידו עדות אמת, מסקנת דעת הרוב בוועדה הייתה כי יש לקבל את ערעורו של המשיב. בהתאם לכך קבעה, כי הוא סובל מהפרעה של PTSD ולכן הורתה להחזיר את עניינו אל קצין התגמולים לשם קביעת דרגת נכותו מחמת פגימה זו.

קצין התגמולים ערער על הקביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים, ושם התקבלה דעתו של השופט רם וינוגרד לפיה יבוטל פסק-דינה של ועדת הערעור וימונה מומחה לצורך הכרעה בסוגיית קיומו של קשר סיבתי בין הבעיה הנפשית ממנה סובל המשיב כיום בגינה נקבעה לו נכות בשיעור 20% על ידי ועדה מטעם קצין התגמולים לבין התאונה מושא הערעור והם מינו מומחה מטעם הוועדה על מנת שזה יחווה דעתו בשאלה אם קיים קשר סיבתי בין תאונת הדרכים לבין מצבו הנפשי הנוכחי של המשיב, ואם כן – איזה חלק ממצבו הנוכחי יש לייחס לתאונה.

________________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט רם וינגורד

_________________________________________________________________________

עו”ד דנה נוף‏

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות