עתירה: "שלבו חינוך לדמוקרטיה בתוכנית הלימודים"

הקליניקה לקידום שוויון באוניברסיטת בר-אילן טוענת בבג"ץ כי המדינה כשלה באופן מערכתי בחינוך לזכויות אדם ולחיים משותפים: "מכבים שרפות במקום לטפל בגזענות"
דנה לווינסקי |
מהי ועדת זכאות ואפיון? - כיתת לימוד, אילוסטרציה.
תלמידים בביה"ס (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). אילוסטרציה

הבוקר (יום ג') תוגש באמצעות הקליניקה לקידום שוויון באוניברסיטת בר-אילן לבית המשפט הגבוה לצדק עתירה נגד משרד החינוך בדרישה לחייב את המשרד לקבוע תוכנית לימודים מחייבת לחינוך לדמוקרטיה, לזכויות אדם ולחיים משותפים שתילמד בכל הגילאים ובכל בתי הספר.

העתירה מוגשת לאחר ש"כלו כל הקיצים לנוכח כשל מערכתי של משרד החינוך ושל העומדים בראשו, שבמשך עשרות שנים לא מילאו את חובתם החוקית למרות הפצרותיהם של הכנסת, מבקר המדינה וועדות ציבוריות, ופניותיה של הקליניקה לקידום שוויון של אוניברסיטת בר-אילן, שלא זכו למענה ענייני". לשיטתם, אין קשר בין עיתוי הגשתה של העתירה להקמת הממשלה החדשה.

חינוך לזכויות אדם

העותר, איציק דסה, הוא פעיל חברתי ומשפטן לזכויות אדם. הוא משתייך לקהילת יוצאי אתיופיה, המהווה אחת מהקבוצות אשר סובלות מגזענות ומהפליה, בין היתר כתוצאה מהמחדל של משרד החינוך לחנך לזכויות אדם ולחיים משותפים.

העתירה מתארת כיצד, למרות ששרי החינוך לדורותיהם הכירו בחובתם החוקית, מכוח הוראות מפורשות בחוק חינוך ממלכתי המחייבות חינוך לחיים משותפים ולזכויות אדם, ואף הקימו ועדות אשר ישבו על המדוכה והגישו את המלצותיהן המפורטות – בפועל לא נעשה דבר ליישום ההמלצות.

ח"כ יפעת שאשא ביטון בכנס לשכת עוה"ד באילת
האם היא תשנה? שרת החינוך החדשה יפעת שאשא ביטון. צילום: דוברות לשכת עוה"ד

בעתירה מתוארות ההשלכות הקשות של המחדל: בין היתר, המחדל פוגע בזכותם החוקתית של תלמידי ישראל לחינוך מתקבל על הדעת ולהקניית ידע, כלים וכישורים לאזרחות טובה; ופוגע ביכולת המדינה לקדם חיים משותפים תקינים של חלקי האוכלוסייה השונים.

כשל מערכתי חמור

דוחות ומחקרים של ועדות ממשלתיות וגופים ציבוריים מצביעים על כך שמופעי הגזענות, שרק לאחרונה חזינו בהם במלוא חומרתם, פושים בחברה בישראל, ללא כל התמודדות מערכתית של משרד החינוך.

"המחדל של משרד החינוך", כך נכתב בעתירה, "והגזענות אשר מתפתחת במהלך שנות הלימודים מלווים את בוגרי בתי הספר בחייהם הבוגרים. ההימנעות מגיבוש תוכנית שתופעל מגילאי הגן ועד גילאי התיכון מאלצת מערכות שונות להפעיל תוכניות 'כיבוי שריפה' להתמודדות עם גזענות בקרב מבוגרים, הכרוכות בעלויות רבות ויעילותן מוטלת בספק".

________________________________________________________________________

עו”ד ראיס אבו סייף

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות