הבוקר (יום ג') תוגש באמצעות הקליניקה לקידום שוויון באוניברסיטת בר-אילן לבית המשפט הגבוה לצדק עתירה נגד משרד החינוך בדרישה לחייב את המשרד לקבוע תוכנית לימודים מחייבת לחינוך לדמוקרטיה, לזכויות אדם ולחיים משותפים שתילמד בכל הגילאים ובכל בתי הספר.
העתירה מוגשת לאחר ש"כלו כל הקיצים לנוכח כשל מערכתי של משרד החינוך ושל העומדים בראשו, שבמשך עשרות שנים לא מילאו את חובתם החוקית למרות הפצרותיהם של הכנסת, מבקר המדינה וועדות ציבוריות, ופניותיה של הקליניקה לקידום שוויון של אוניברסיטת בר-אילן, שלא זכו למענה ענייני". לשיטתם, אין קשר בין עיתוי הגשתה של העתירה להקמת הממשלה החדשה.
חינוך לזכויות אדם
העותר, איציק דסה, הוא פעיל חברתי ומשפטן לזכויות אדם. הוא משתייך לקהילת יוצאי אתיופיה, המהווה אחת מהקבוצות אשר סובלות מגזענות ומהפליה, בין היתר כתוצאה מהמחדל של משרד החינוך לחנך לזכויות אדם ולחיים משותפים.
העתירה מתארת כיצד, למרות ששרי החינוך לדורותיהם הכירו בחובתם החוקית, מכוח הוראות מפורשות בחוק חינוך ממלכתי המחייבות חינוך לחיים משותפים ולזכויות אדם, ואף הקימו ועדות אשר ישבו על המדוכה והגישו את המלצותיהן המפורטות – בפועל לא נעשה דבר ליישום ההמלצות.
בעתירה מתוארות ההשלכות הקשות של המחדל: בין היתר, המחדל פוגע בזכותם החוקתית של תלמידי ישראל לחינוך מתקבל על הדעת ולהקניית ידע, כלים וכישורים לאזרחות טובה; ופוגע ביכולת המדינה לקדם חיים משותפים תקינים של חלקי האוכלוסייה השונים.
כשל מערכתי חמור
דוחות ומחקרים של ועדות ממשלתיות וגופים ציבוריים מצביעים על כך שמופעי הגזענות, שרק לאחרונה חזינו בהם במלוא חומרתם, פושים בחברה בישראל, ללא כל התמודדות מערכתית של משרד החינוך.
"המחדל של משרד החינוך", כך נכתב בעתירה, "והגזענות אשר מתפתחת במהלך שנות הלימודים מלווים את בוגרי בתי הספר בחייהם הבוגרים. ההימנעות מגיבוש תוכנית שתופעל מגילאי הגן ועד גילאי התיכון מאלצת מערכות שונות להפעיל תוכניות 'כיבוי שריפה' להתמודדות עם גזענות בקרב מבוגרים, הכרוכות בעלויות רבות ויעילותן מוטלת בספק".
________________________________________________________________________