מה העונש לבעל המכה?

למרות עבר של עבירות אלמ"ב, ביהמ"ש התחשב בגבר שהורשע בתקיפת אשתו וגזר עליו קנס של 250 שקלים בלבד, בזכות השיקום שעבר: "מאסר יגרום לו נזק"
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בתל אביב, שמאי בקר, גזר קנס בסך 250 שקלים והארכת מאסר על תנאי לגבר בן 69, שהורשע על פי הודאתו בעובדותיו של כתב אישום מתוקן, בכך שעבר עבירה של תקיפה סתם של בן זוג. "שוכנעתי כי לא יהא זה צודק להפעיל את המאסר המותנה העומד לחובתו, וכי בעת הזו לא נשקף מפניו כל סיכון כלפי המתלוננת, או בכלל. בנוסף שוכנעתי, כי הפעלת המאסר המותנה תסב לו נזק חמור", כתב השופט בגזר הדין.

כתב האישום המתוקן תיאר, בחלק הכללי, כי הנאשם השתמש בסם מסוג "נייס גאי", ועת שהו הנאשם ואשתו בביתם, היא בקשה ממנו "שינקה לכלוך שגרם לו במטבח ושלא יצא מהבית לפני שעושה זאת". הנאשם התעצבן, קילל את המתלוננת ושפך כוס מיץ בפניה. המתלוננת אמרה: 'אוי, הכנסת לי את זה באוזן', ובתגובה קם הנאשם ונתן לה מכה. בהמשך כתב האישום מתואר כי יומיים לאחר מכן, הגיע הנאשם לפנות בוקר לבית והחל לדפוק על הדלת בפראות בכדי שאשתו תכניסו לבית. המתלוננת לא רצתה שייכנס, ושאלה את הנאשם: 'עוד פעם אתה רוצה להרים עלי יד?', ולקחה את המפתח. בתגובה קילל אותה הנאשם שהביא לה 200 שקלים והיא לא נותנת לו להיכנס, תפס בה ומשך אותה בחוזקה.

תיק פתוח

בתחילה, כפר הנאשם במיוחס לו בכתב האישום, והחלה להישמע עדות המתלוננת. עם זאת, בהמשך הדיון, הציגו הצדדים הסדר טיעון, במסגרתו הודה הנאשם בעובדות כתב האישום המתוקן, והורשע עוד הוסכם כי הוא יופנה אל שירות המבחן לקבלת תסקיר בעניינו לצורך בדיקת התאמתו לבית המשפט הקהילתי שם נקבע כי הוא אינו מתאים להשתלבות בבית המשפט הקהילתי.

הנאשם נשלח שלוש פעמים לתסקיר מבחן ורק בפעם השלישית הוא הביע חשש מהשלכותיו על עתידו וכן מריצוי מאסר בפועל אולם לפני שנה וחצי נפתח נגד הנאשם תיק משטרה נוסף בגין תקיפת בת זוג והיזק לרכוש במזיד. המתלוננת מסרה כי בעקבות האירוע חיו היא והנאשם בנפרד למשך שלושה חודשים, ולאחר מכן לקחו חלק בהליך גישור, וחזרו להתגורר יחד. המתלוננת מסרה לשירות המבחן כי מאז האירוע לא נשנו אירועי אלימות מצדו, ולהערכתה, כאמור, "מאז שהפסיק שימושו בסמים, חל שיפור בהתנהגותו".

התביעה עמדה על הערכים המוגנים שנפגעו כתוצאה ממעשיו של הנאשם והפנתה את בית המשפט לפסיקה התומכת בעתירתה העונשית ביחס למתחם העונש ההולם וכן להפעיל את עונש המאסר המותנה, התביעה נימקה את עתירת המדינה למיקום עונשו של הנאשם בעברו הפלילי, הכולל ארבע הרשעות קודמות, מהן 3 בתחום האלימות במשפחה.

שימוש אינטנסיבי בסמים

למרות זאת השופט בקר הגיע למסקנה כי ברקע לביצוע העבירה נשוא כתב האישום עמד שימוש אינטנסיבי של הנאשם בסמים, וכיום ניתן לראות בו כאדם העובר טיפול למשתמשים בסמים. "שוכנעתי עוד", כתב השפט בקר, "כי לא יהא זה צודק להפעיל את המאסר המותנה העומד לחובתו, וכי בעת הזו לא נשקף מפניו כל סיכון כלפי המתלוננת, או בכלל. בנוסף שוכנעתי, כי הפעלת המאסר המותנה תסב לו נזק חמור".

עוד הוסיף: "חרף הצורך לבוא חשבון, ממש כך, עם מי שמעז להרים יד על אשתו, הרי שלאור חלוף הזמן מביצוע העבירה, כשש שנים וכאשר המאסרים המותנים ישנים עוד יותר, מן הסתם, נוכח גיל מתקדם ומצב בריאותי כאשר העבירות הן ברף התחתון לכל הדעות הנאשם – במסגרת יכולותיו ומגבלותיו – עשה ועושה מאמץ להיגמל מהסם הארור, סם שאשתו מזה עשרות שנים קושרת לאלימות שהתפרצה ממנו כלפיה והיא מבקשת שלא להחמיר עימו בכלל ומדווחת על רגיעה אזי מן הראוי לאמץ את המלצת שירות המבחן".

___________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט שמאי בקר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות