הרב ברלנד נידון ל-18 חודשי מאסר

ביהמ"ש קיבל את הסדר הטיעון בעניינו של ראש קהילת "שובו בנים", שהורשע בעבירות עושק ומרמה. עו"ד שקלאר, ב"כ המתלוננים: "מאמצינו להחמיר עם הנוכל נשאו פרי"
מעיין לביא |
הרב ברלנד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, עינת אבמן-מולר, קיבלה את הסדר הטיעון וגזרה 18 חודשי מאסר בפועל, על הרב אליעזר ברלנד, בן 84, ראש קהילת "שובו בנים", בגין עבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון. כמו כן הוטל על הרב קנס בסך 2.4 מיליון שקלים ותשלום פיצוי לנפגעי העבירה. "אין ספק בדבר חומרתם של המעשים בהם הורשע הנאשם, מעשים שנעשו בשיטתיות ומתוך תאוות בצע, תוך ניצול רגעי השבר בו היו מצויים המתלוננים ומצוקתם בשעתם הקשה ביותר", כתבה השופטת שקיבלה את ההסדר המקל, על אף חומרת הראיות.

הרב ברלנד הורשע, על פי הודאתו, בשורה של מעשי מרמה כלפי אנשים אשר פנו אליו בבקשה לעשות "פידיון נפש", זאת על יסוד המעמד שברלנד בנה וטיפח לאורך השנים אל מול קהילתו, והתפיסה שנוצרה לפיה הוא בעל כוחות מיוחדים שיכול לגרום לכך שאנשים יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם באמצעות תשלום סכומי כסף.

ניצול מצוקה

בהתאם לדפוס הפעולה המתואר ב-8 האירועים בהם הורשע בעבירות קבלת דבר במרמה ועושק, במענה לפניות שונות של אנשים במצוקה עבור יקיריהם, אמר ברלנד לפונים כי אם ישלמו לידיו סכום כסף, שבמרבית המקרים עמד על 5-20 אלף שקלים, יקירם ירפא והחולי יחלוף. זאת, כשברלנד יודע כי העובדות הנ"ל שמסר לפונה אינן נכונות וכשהוא יודע שלא יוכל לגרום לכך שהדבר יתרחש. בכל המקרים הכסף שולם אך התוצאה המובטחת על ידי ברלנד לא התקיימה. בחלק מהמקרים ניתנה הבטחה כוזבת ראשונה, ולאחר שהמרפא לא ארע, שב ברלנד ונתן הבטחה כוזבת נוספת בגינה שולם סכום נוסף.

בין השאר ברלנד הבטיח שתמורת התשלום ירפא ילד שסבל משיתוק מוחין וכך קיבל במרמה ובעושק סכומים המצטברים ל-15 אלף שקלים, לחולה בסרטן שתמורת התשלום תחלים ותעבור את גיל 100 וכך קיבל במרמה ובעושק 8,000 שקלים.

"התנגדנו להסדר הקודם", עו"ד יעקב שקלאר"אין מקום לסטות מן ההסדר"

במקרה נוסף הבטיח ברלנד לקרובו של אדם שהיה אסיר בארה"ב כי תמורת התשלום הנ"ל ישתחרר בתוך 30 יום וכך קיבל במרמה ובעושק 20 אלף שקלים, לנכה 100% בארבעת גפיו וחולה סרטן הבטיח כי תמורת התשלום הוא יעמוד על רגליו וכך קיבל במרמה ובעושק 20 אלף שקלים ולחולה בסרטן הובטח כי תמורת התשלום תחלים אך היא נפטרה כעבור זמן קצר וכך קיבל במרמה ובעושק 5,000 שקלים.

השופטת שקיבלה את הסדר הטיעון, ציינה בגזר הדין: "אין ספק בדבר חומרתם של המעשים בהם הורשע הנאשם, מעשים שנעשו בשיטתיות ומתוך תאוות בצע, תוך ניצול רגעי השבר בו היו מצויים המתלוננים ומצוקתם בשעתם הקשה ביותר. בהינתן כל אלה, מצאתי כי אף שלאור חומרתן של העבירות אין בעונש המוסכם משום מיצוי הדין עם הנאשם, הרי שלאור הנסיבות המיוחדות במקרה זה, כפי שפורט לעיל, הסדר הטיעון מאזן כראוי בין השיקולים והאינטרסים השונים, ולפיכך לא מצאתי לסטות ממנו, ויש לאשרו".

עו"ד יעקב שקלאר, ב"כ המתלוננים: "מאמצינו להחמיר עם הנוכל נשאו פרי"

עו"ד יעקב שקלאר, המייצג חלק מהמתלוננים בפרשה מסר: "הפרקליטות ערכה הסדר טיעון קודם לפני כחצי שנה, שהתנגדנו לו ופנינו בשם נפגעי העבירה ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה. ההסדר הנוכחי כמעט כפול בפועל הן בחומרת העונש והן בגובה הפיצויים שנפסקו, כאשר בכל מהלך הזמן שהה הנוכל המכונה "הרב ברלנד", בתנאי מעצר בית מלאים באיזוק אלקטרוני".

"אנחנו שמחים שמאמצנו להחמיר עם הנוכל רב המעללים, שרימה את מוסדות המדינה במשך שנים, נשאו פרי כי הוא נותן את עונשו, לאחר שתקופת מעצר הבית באיזוק אלקטרוני לא תנוכה מתקופת מאסרו".

לאתר יעקב שקלאר – משרד עורכי דין

____________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת עינת אבמן-מולר

____________________________________________________________

עורך דין פלילי יעקב שקלאר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות