בית הדין הרבני – מורה נבוכים

משרד עו"ד מזור קנפו ושות' במדריך מיוחד שיסביר לכם את כל מה שחשוב לדעת על מערכת בתי הדין הרבניים שהתיקים בה מתנהלים ע"פ החוק העברי והמקראי
%d7%9e%d7%a9%d7%a8%d7%93-%d7%a2%d7%95%d7%94%d7%93-%d7%9e%d7%96%d7%95%d7%a8-%d7%a7%d7%a0%d7%a4%d7%95-%d7%95%d7%a9%d7%95%d7%aa |
בתי הדין הרבניים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

בישראל קיימות כמה מערכות משפט.

ישנה מערכת המשפט האזרחית – שדנה במקרים המובאים בפניה עפ"י החוק הישראלי

ישנה מערכת המשפט הצבאית – שדנה במקרים המובאים בפניה עפ"י חוק השיפוט הצבאי

וישנה מערכת בתי הדין הרבניים – שהתיקים המתנהלים בה מנוהלים על פי החוק העברי והמקראי.

בתי הדין הרבניים הם חלק ממערכת המשפט בישראל ותפקידם לפסוק על פי ההלכה היהודית והמשפט העברי בנושאים מסוימים. בחוקי מדינת ישראל ניתנת לבתי הדין הרבניים סמכות שיפוט בלעדית בנושאי הנישואין והגירושין של בני הדת היהודית וסמכויות בדיני אישות, בגיור ובעניינים דתיים נוספים.

עו"ד גיא קנפו
עו"ד גיא קנפו

הגוף האחראי על בתי הדין הרבניים הוא מועצת הרבנות הראשית. בראש מערכת בתי הדין הרבניים ניצב בית הדין הגדול לערעורים בירושלים, שבראשותו עומד אחד משני הרבנים הראשיים לישראל.

שופטי בתי הדין הרבניים נקראים דיינים ולרוב הם פוסקים בהרכב של שלושה.

ישנם נושאים שונים, בהם מוסמך בית הדין הרבני לפסוק:

1.

נישואין – בתי הדין הרבני מקבלים על פי החוק, אוטוריטה מלאה בתחום הנישואין והגירושין בישראל. גם זוגות שנישאו בדרך אזרחית בחו"ל, ייאלצו לבצע הליך גירושין בבית הדין הרבני כאן בארץ. כמו כן, לבית הדין הרבני זכויות לעסוק בדיני משפחה נוספים במהלך הליך גירושין כמו תביעת מזונות וכן הסדר וחלוקת רכוש, הסדרי שהות, חינוך ועוד. ניתן לציין, כי בתחום הגירושין והמזונות, בית הדין פועל במקביל לבית המשפט לענייני משפחה, אבל הבקשה תדון רק כאשר היא לא הוגשה לערכאה המקבילה בדין האזרחידתי.

עורך דין חיים מזור
עו"ד חיים מזור

2.

גיור – בית הדין מוסמך להכריע בנושא יהדותו של אדם שעלה ארצה. נושא הגיור בדרך כלל מתעורר כאשר מגיעים לנישואין, אבל גם אם לא, את תהליך הגיור יהיה ניתן לאשר רק בבית דין רבני. עד היום, גיור רפורמי לא נחשב לגיור רשמי בפני בית הדין הרבני.

3.
צוואות וירושת – גם כאן יש לבית הדין הרבני סמכות שיפוטית והוא יכול לאשר צוואה, אשר נכתבה על ידי מוריש וגם לסתור אחת כאשר מובאות בפניו טענות על אופן כתיבתו או מצבו של המוריש בעת כתיבתה.

בכל פנייה לבית הדין הרבני, נדרש ידע כיצד לעשות זאת ובאיזה ניסוח יש לפנות אליהם על מנת שהבקשה תענה בהקדם ובצורה הטובה ביותר עבורכם. מומלץ להיעזר בעורך דין שילווה אתכם במהלך כל הליך הגשת הבקשה, ורצוי שזה יהיה משרד עו"ד שמתמחה בדין עברי ויודע ובקיא בהתנהלות ובבירוקרטיה המצויות בבתי הדין הרבניים.


עו"ד חיים מזור


עו"ד גיא קנפו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות