כל מה שרציתם לדעת על אימוץ

אימוץ הוא תהליך שבמהלכו ילד מנותק מהוריו הביולוגיים ומועבר אל חיק משפחה אחרת. אולם לא כל אחד יכול לאמץ. עו"ד דוד ביטון במדריך מיוחד
עו"ד דוד ביטון |
אילוסטרציה envato

אימוץ הוא תהליך שבמהלכו ילד מנותק מהוריו הביולוגיים ומועבר אל חיק משפחה אחרת, בה הוא הופך לבן משפחה. הוריו המאמצים של הילד הופכים להיות הוריו לכל דבר ועניין. עם זאת, החוק אינו מותיר לכל מי שחפץ להיות משפחה מאמצת, זכאות להטבות בדומה להורים הביולוגים.

אולי יעניין אותך:

על מנת להפוך למשפחה מאמצת, נדרשים כמה תנאים:

  1. בני זוג נשואים ומנהלים משק בית משותף – זוהי ההגדרה הבסיסית בחוק למי שבעצם יכול לשמש כהורה מאמץ. אבל הניסיון והמציאות מלמדים אחרת ובית המשפט כבר פסק לא אחת, כי גם ידועים בציבור זכאים להיות הורים מאמצים וגם זוגות מאותו המין, שכידוע לא יכולים להינשא בישראל, זכאים לאמץ ילד. במידה ומדובר בפונים יחידים (ללא זוגיות) שמחפשים לאמץ ילד, ניתן לעשות זאת בתנאים מגבילים, כמו למשל ילד שלא נמצאו עבורו בקשות אימוץ (כמו ילד בוגר עם מוגבלויות) או שמדובר באימוץ בןבת זוג שנפטר או במקרה בו שני הורי הילד נפטרו והמבקש לאמצו הוא קרוב משפחה.

2. הפרש גילאים – על ההורה המאמץ להיות לפחות בן 18 ולדאוג, כי ההפרש בינו ובין הילד לא עולה על 43 שנים. כאשר מדובר באימוץ ילד של בן או בת זוג, ניתן לאמץ גם עם הפרש גילאים גדול יותר, בהנחה שמדובר בטובת הילד.

עו"ד דוד ביטון
  1. על ההורים המאמצים להיות בני אותה דת כמו הילד המאומץ. בעניין זה, אין אפשרות להורים מדת אחרת לאמץ ילד שלא מדתם שלהם ובית המשפט אינו יכול לפסוק אחרת.

  2. ההורים המאמצים צריכים להיות בוגרי לפחות 12 שנות לימוד.

  3. המשפחה המאמצת בעלת מקור פרנסה (קבועה לפחות אצל אחד ההורים) ויכולת כלכלית שמסוגלת לדאוג לילד על כל צרכיו.

  4. באפשרות ההורים המאמצים לדאוג לילד המאומץ לתנאי מגורים הולמים, כולל חדר פרטי משלו.

7. ההורים המאמצים בריאים בגופם ונפשם.

  1. ההורים המאמצים לא יכולים להיות בעלי רקע של הרשעה בעבירות אלימות או התעללות בקטין, כמו כל עבירה אחרת שעלולה לפסול את חוות הדעת של קצין המבחן.

הליך האימוץ לוקח זמן ועובר מספר תחנות. כדאי להיערך לתהליך מראש ככל האפשר, ולהכין מבעוד מועד מסמכים כגון: תמונה עדכנית של בני הזוג, צילום תעודות זהות, תעודת נישואין (או תעודה המעידה על מעמד רשמי) וכן אישורים המעידים על הכנסות. את הבקשה יחד עם המסמכים, יש להגיש לסניף הקרוב של מזכירות השירות למען הילד.


עו”ד דוד ביטון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות