השוטרים פשטו על הבית ללא צו – ביהמ"ש זיכה את הנאשם

נאשם בהחזקת סמים זוכה בגלל מחדלי המשטרה: השוטרים ביצעו את החיפוש גם ללא עדים ובלי שערכו פרוטוקול כנדרש. ביהמ"ש: חומרת אי החוקיות בעוצמה גבוהה"
דנה לווינסקי |
מעצר
אילוסטרציה

שופטת בית משפט השלום ירושלים, השופטת שרון לארי-בבלי, זיכתה נאשם מביצוע עבירות של החזקה/שימוש בסמים שלא לצריכה עצמית וכן עבירה של החזקת כלים להכנת סם לצריכה עצמית, לאחר שבביתו נתפסו סמים אולם החיפוש שערכו השוטרים בביתו היה בלתי חוקי.

בכתב האישום נטען כי לפני כשלוש שנים הגיעו השוטרים לביתו של הנאשם במבשרת ציון ובמסגרת חיפוש שנערך נתפס סם מסוג קנבוס במשקל של 235 גרם כשהוא מחולק בתוך קופסאות.

כמו כן נתפסו משקלים מתחת לספה ובחדר השינה. עוד נתפסו כלים המשמשים לעישון סמים. במעשים אלה נטען שהנאשם החזיק בבית סמים מסוכנים לפי פקודת הסמים בכמות שאיננה לצריכה עצמית.

ההודאה נפסלה

הנאשם לא כפר שהסמים וכלי העישון הם שלו. טענתו, אותה מצאה השופטת לארי בבלי, לקבל הינה כי החיפוש היה לא חוקי וכתוצאה מכך יש לפסול את הודאתו ואת הסמים שנתפסו, לאחר שנטען שלא היה יסוד סביר לחשד, ככל שהיה חשד, לבצע חיפוש ללא צו שיפוטי. בנוסף, נערך החיפוש בלא שהוסברו לנאשם זכויותיו, בלא שנערך פרוטוקול חיפוש, ובהיעדר שני עדים.

"באשר לשיקול שעניינו אופייה וחומרתה של אי החוקיות שהייתה כרוכה בהשגת הראיה", נכתב בפסק הדין, "אני סבורה כי חומרת אי החוקיות היא בעוצמה גבוהה. בהקשרים שונים עמדה הפסיקה על העיקרון לפיו 'ביתו של אדם- מבצרו'. עקרון זה בא לידי ביטוי גם בנסיבות העניין דנא. החיפוש הבלתי חוקי שביצעו השוטרים בביתו של הנאשם בשעת לילה מאוחרת יש בו משום פגיעה משמעותית בפרטיותו".

זכות הנאשם להליך הוגן

על פי פסק הדין, החובה לפנות לבית המשפט להוצאת צו חיפוש שיפוטי התעצמה והתחדדה בעידן שלאחר חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שעיגן את הזכות לפרטיות כזכות יסוד בעלת מעמד חוקתי. "מכל מקום", נכתב, "השיקול המכריע שהובילני להורות על פסילת תוצרי החיפוש נוגע להתנהלות המשטרתית בתיק זה כמפורט לעיל. התנהלות משטרתית זו כפי שתוארה קשורה קשר הדוק לזכותו של הנאשם להליך הוגן".

עוד הוסיפה השופטת: "כפי שציינתי במקרה אחר, מידע על הימצאות סמים, כבודו במקומו מונח. הוא מסייע במלאכת המשטרה לשמירה על הסדר הציבורי בכלל, ולשמירה על רחובות הארץ נקיים מסמים בפרט. ברם, אין המדובר במילת קסם אשר בהתקיימותה נסוגות יתר זכויותיהם של חשודים ונאשמים. הדבר מקבל משנה תוקף בהינתן כי קיימת פרוצדורה סדורה וברורה, אשר על פיה יש לפנות תחילה לבית המשפט לקבל צו חיפוש שיפוטי".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת שרון לארי-בבלי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות