התנהלות נכונה במהלך חקירה משטרתית

החוקר המשטרתי שיושב מולך בחדר החקירות רוצה לגרום לך להודות או לפחות להפליל אותך. עו"ד מור עטיה מסביר מה עליך לעשות כדי לצלוח את זה על הצד הטוב ביותר
עו"ד מור עטיה |
חקירה משטרתית
חקירה, אילוסטרציה envato

תפקידו של החוקר המשטרתי שמתיישב מולך בחדר החקירות הוא אחד והוא – לגרום לך להודות, או לפחות לחלץ ממך אמרה שיש בכוחה להפליל אותך בחשד שביסוד חקירתך.

אולי יעניין אותך:

על כן, בטרם תגיע לתחנת המשטרה על מנת להיחקר, עליך לזכור היטב:

1.
זכותך המלאה, ולמעשה באחריותך לבקש להיוועץ בעורך דין פלילי בטרם החקירה. הישמר מקונספציות שגויות, כגון שבקשתך להיוועץ בעורך דין תתפרש כאקט מפליל. ההיפך הוא הנכון – אין בכך כל פסול, ובפועל חקירה בהיעדר היוועצות מהווה מעשה בלתי-אחראי שבהכרח יפגע באיכות הגנתו של חשוד, בלא כל קשר לשאלת ביצוע עבירה על ידו אם לאו. רבים וטובים ויתרו על זכותם להיוועצות בטרם חקירה, ושילמו על כך בחירותם. ביקשת לממש את זכותך להיוועץ עם עורך דין? המתן עד להגעתו של עורך הדין, והימנע בנימוס מלענות על שאלות עד להגעתו.

עו"ד מור עטיה
עו"ד מור עטיה

2.
עליך לשאוף להבין מהו החשד המדויק כלפיך. לאורך כל החקירה, עליך לדרוש הסברים בנוגע לסיבה בעטיה אתה נחקר, לפרטי פרטים ובאופן המדויק ביותר שיעלה בכוחך, על מנת לסייע בעדך להבין על מה בדיוק אתה נחקר. לצורך כך, עליך לדרוש פירוט עובדתי של העבירה נשוא החשד כלפיך, לרבות: מקום, זמן, מעורבים נוספים, אופן ההתרחשות וכיוצא באלה.

3.
עם הודעת החוקר על קיומן של ראיות, בקש לראות את הראיות ולהתרשם מהן, על מנת לאשש כי אכן מצויות ראיות שכאלה בידי המשטרה, ובכדי להבין ולמקד את מהות החשדות המופנים כלפיך.

אמנם מדובר בתרגיל חקירה גבולי, אבל חשוב לזכור שתיאור ראיות בדויות או טענה כוזבת לקיומן של ראיות, הינן פעולות שגרתיות בחדרי החקירה, ומטרתן לייצר מציאות מדומה בפני הנחקר, במטרה לערער את בטחונו של הנחקר, ולגרום לו למסור מידע שאינו חפץ למסרו.

4.
בתום חקירתך, עליך לעיין בקפידה בפרטים שכביכול נכתבו מפיך על ידי החוקר, כאשר הדגש הוא בווידוא כי מה שאמרתם הוא אכן מה שנרשם. יתרה מכך, עליך לבקש לתקן כל טעות או פער בין הדברים שיצאו מפיך, לבין הדברים שנרשמו על ידי החוקר. לעיתים גם פערים שיכולים להיחזות כזניחים, עלולים לימים להקשות על הגנתך. דע כי אם החוקר לא נעתר לבקשתך לתיקון טעות שאיתרת בעת העיון בטופס חקירתך, ולחלופין, לא מסכים לרשום את טענתך לטעות, סרב לחתום תוך ציון שדבריך סולפו או לא נאמרו במלואם או במלוא דיוקם, שכן חתימתך על טופס חקירתך, משמעותה הסכמתך שכל מה שנכתב תואם את הדברים שמסרת במעמד החקירה.

אל תרצה את החוקר

חשוב לזכור! השיחה במשטרה אינה שיחה רגילה. היא הפוכה לכל האינסטינקטים האנושיים, לכללי הנימוס, לשורת ההיגיון, ולדרך המחשבה שלנו והחוקר הוא איננו מכר שלך. החקירה אינה מוגבלת לחדר החקירה בלבד, או למי שמציג עצמו כחוקר, או כאשר נטען בפניך שהדברים שאתה מוסר נאמרים 'מחוץ לפרוטוקול'.

לאורך כל החקירה עליך תמיד לזכור שהדברים שתמסור, יהוו לבסוף את הראיה העיקרית והמרכזית בתיק, ושיהיה עליך להסביר שוב ושוב את הפשר של כל מילה ומילה שמסרת, ולעמוד מאחורי כל טיעון שיצא מפיך.

מעבר לכך, אין כל טעם לשאוף לרצות את החוקר או להתאמץ לייצר אהדה כלפיך. מטרתו איננה רכישת חברים, אלא כאמור חילוץ אמרה מפלילה. לפיכך השב לעניין והימנע משיחות חולין מיותרות. כמו כן, הישמר מהודאה שכל מטרתה, כפי שמביע בפניך החוקר, הינה להביא לשחרורך או להקל בעונשך.

אילוסטרציה envato

סיום החקירה ומעצר

בתום חקירתך, יוחלט האם לשחררך, או לבקש מבית המשפט להאריך את מעצרך. ככל שיוחלט שלא לשחררך מתחנת המשטרה, תובא להארכת מעצר, בהליך המכונה “מעצר ימים”. המשטרה תבקש מבית המשפט להורות על מעצרך למספר ימים, ותנסה לשכנע את שופט המעצרים כי תקופה זו נחוצה לה לצורך השלמת החקירה ו/או ששחרורך יביא לשיבוש החקירה ו/או לסיכון הציבור.

בשלב זה, הסניגור אינו חשוף לחומרי החקירה שנאספו בתיק, ועליו לנסות ולשכנע את בית המשפט שלא יהיה בשחרורך כדי לפגוע בחקירה או לסכן את הציבור.

לאתר מור עטיה – עורך דין פלילי

______________________________________________________________

עו”ד מור עטיה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות