ישראל זיו נגד "הארץ": "קראו לי סוחר נשק שמתפרנס ממלחמות"

האלוף במיל' דורש פיצוי של 5 מיליון שקלים מהוצאת העיתון בעקבות מאמר דעה שהתפרסם לפני כשבועיים ע"י העיתונאי חיים לוינסון בטענה לפגיעה בתדמיתו
דניאל בן חמו |
אלוף במיל' ישראל זיו. צילום: פלאש 90

אחרי שיצא "תיקו" עם היחצ"ן רני רהב, ממשיך הכתב ואושיית הטוויטר חיים לוינסון להסתבך. הפעם האלוף במיל' ישראל זיו הגיש תביעה נגדו בבית משפט השלום בתל אביב, בסך 5 מיליון שקלים זאת בגין הצגתו של זיו כ"סוחר נשק המתפרנס ממלחמות". התביעה הינה גם נגד הוצאת עיתון הארץ, המו"ל עמוס שוקן ועורך האתר אייל גיל.

עוד בלשון הרע:

התביעה, שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב, הינה בעקבות מאמר דעה שפרסם הכתב חיים לוינסון לפני כשבועיים וכותרתו "סוחר נשק מפרש עבורנו את המלחמה" נפתח במילים "אין כמו ריח הנפלם על הבוקר עבור סוחרי הנשק", תוך רמיזה לסצנה הרצחנית מהסרט אפוקליפסה עכשיו. על פי התביעה, המאמר ממקד את חיציו בזיו תוך קביעה נחרצת שזיו הוא "אחד מסוחרי הנשק הבולטים בישראל".

עוד נכתב על ידי לוינסון כי זיו "מתפרנס ממלחמות – עוד מלחמות זה עוד כסף עבורו" ומתאר את זיו כ"סוחר נשק, מתפעל מכוח, מגבריות, ממכונות יקרות, מיכולות מתוחכמות". לוינסון טען לקיומם של אינטרסים עסקיים סמויים בפרשנות שהעניק זיו באולפני חדשות 12 למבצע בעזה, תוך שהוא קובע כי "מבחינתו של זיו זה לרסק ולמעוך ולהראות כמה צה"ל גדול ואז ללכת לניגריה ולספר שהוא גנרל גדול של צה"ל הגדול".

העיתונאי חיים לוינסון. צילום: פלאש 90

כאמור, בעקבות הכתבה הגיש זיו תביעת לשון הרע והבהיר כי הוא מעולם לא היה סוחר נשק, לא סחר אפילו בכדור רובה או בקפצון וכי אין בדל של אמת בקביעתו הנחרצת והמכפישה של הכתב לוינסון לפיה ישראל זיו הוא סוחר נשק ומתפרנס ממלחמות. זיו מדגיש כי המאמר, אשר הופץ גם ברשתות חברתיות, פוגע פגיעה חמורה בתדמיתו, בשמו הטוב ובעסקיו, בישראל ומחוצה לה.

הפגישה שלא התקיימה

בטרם הגיש את התביעה לטענת זיו, הוא ניסה לבוא בדברים עם עורך הארץ ועם חיים לוינסון, להעמיד אותם על טעותם וליישב את הנושא בדרכי שלום. לנוכח טענתו של לוינסון באוזני יועציו של זיו כי קביעתו מסתמכת על טענת עבר של הממשל האמריקאי (על אף שבנוסח המאמר אין הישענות שכזו) לוינסון אף הוזמן למשרדיו של זיו לפגישה בה הוצגו בפניו בשקיפות מלאה המסמכים שסייעו להפריך את טענת הממשל האמריקאי וגרמו להסרת הסנקציות במלואן. ללוינסון ניתנה שהות מספקת לעבד את הדברים, אולם משחלף זמן , החליט זיו להגיש את התביעה.

עוד נטען בתביעה כי בחודש ינואר 2020 הוסר שמו של זיו באופן מלא מרשימת הסנקציות של משרד האוצר האמריקאי, סנקציות שהוטלו בדצמבר 2018 בטענה למעורבותו של זיו לכאורה בפעילות סחר בלתי מורשה בנשק בדרום סודן, תוך הסתרת הפעילות בכסות של פרויקט חוות חקלאיות. מקור הטענות הללו והבסיס העובדתי עליו הן נשענו לא הוצגו מעולם, לא לזיו ולא לרשויות בישראל, למרות בקשות חוזרות ונשנות שהופנו לרשויות בארה"ב על ידי זיו על ידי משרד הביטחון הישראלי ועל ידי גורמים רשמיים אחרים.

בית עיתון "הארץ" ברחוב שוקן בת"א. צילום: ויקיפידה

ביקש בדיקה

לדברי זיו, האגף לפיקוח על היצוא הבטחוני במשרד הביטחון (אפ"י) אף ביצע בעניינו בדיקה ותשאול, ביוזמתו ועל פי בקשתו עצמו, ולא מצא כל בסיס לטענות. בנוסף, הטענות נחקרו גם על ידי צוות מומחים שנשלחו מטעם מועצת הביטחון של האו"ם.

"בתום חקירה מקפת", נכתב בתביעה, "ציינו מומחי האו"ם כי לא מצאו כל עדות לקיומו של סחר בנשק בדרום סודן בשנים האחרונות ואף שיבחו את שיתוף הפעולה והשקיפות של חברת גלובל שבבעלות האלוף (מיל') זיו והדגישו כי פרויקט החוות החקלאיות הוא אמיתי לאחר סיום הליך בירור עובדתי שנערך בין משרד האוצר האמריקאי לבין האלוף (במיל') זיו, באמצעות עורכי דינו בוושינגטון ובישראל, הרשויות בארה"ב הודיעו על ביטול הסנקציות במלואן".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות