נשיאת בית המשפט העליון: "הדרך לאנרכיה קצרה"

השופטת חיות התייחסה בכנס לשכת עוה"ד למתקפות הבוטות כלפי מערכת המשפט כשלדבריה "גובלות בהסתה של ממש". יו"ר הלשכה: "נילחם בנגיף הדה-לגיטימציה"
מערכת אוביטר |
נשיאת בית המשפט העליון: "הדרך לאנרכיה קצרה"
נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, בכנס לשכת עוה"ד באילת. צילום: דוברות לשכת עוה"ד.

"החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק", כך אמרה הבוקר (יום ב') נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, כבוד השופטת נאמה נרחבות במהלך כנס הפתיחה של לשכת עורכי הדין באילת. יו"ר לשכת עוה"ד, עו"ד אבי חימי: אני מבקש להקדיש את דבריי לא למגיפת הקורונה, אלא למגיפה אחרת שאינה תוקפת גוף אדם, אלא את גופו של שלטון החוק. הנגיף – דה לגיטימציה".

עוד מכנס לשכת עוה"ד:

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, התייחסה בנאום למתקפות הבלתי פוסקות על מערכת המשפט בתקופה האחרונה, ואמרה: ״הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת-תהפוכות זו, אם כי למרבה הצער יש מי אשר שמו להם למטרה לפגוע בה ולהחלישה. מגמה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, במתקפות בוטות ושלוחות-רסן הגובלות לעתים בהסתה ממש והמופנות ברמה האישית כלפי שופטות ושופטים בכל הערכאות בשל החלטות אשר אינן לרוחם של אותם הגורמים".

נשיאת העליון אסתר חיות ויו"ר הלשכה, אבי חימי בכנס לשכת עוה"ד באילת. צילום: דוברות לשכת עוה"ד
נשיאת העליון אסתר חיות ויו"ר הלשכה, חימי בכנס לשכת עוה"ד באילת. צילום: דוברות לשכת עוה"ד

נשיאת בית המשפט העליון בחצי ביקורת ליו"ר הכנסת – יריב לוין

לדברי נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, מתקפות אלה כנגד מערכת המשפט, אינן רק נחלתם של אנשים פרטיים וצייצני רשתות חברתיות למיניהם, בכך רמזה למתקפה של יושב ראש הכנסת, ח"כ יריב לוין שמתח ביקורת על החלטות בג"ץ וכינה אותן "הפיכה שלטונית". "הן", כך לדבריה של חיות, "נשמעות לדאבוני גם מפי נבחרי ציבור. דומני כי כאשר נבחר ציבור כזה או אחר, מרשה לעצמו לתאר פסק דין של בית המשפט כ"אירוע מטורף" או כ"הפיכה", הדברים מלמדים יותר על אומרם מאשר על בית המשפט שנתן את פסק הדין. אני מצדי אשתדל שלא להיגרר לסגנון המביש הזה, אשר בינו ובין ממלכתיות, שבה אנו מצווים כסמלי שלטון, אין דבר וחצי דבר״.

עוד הוסיפה כבוד השופטת אסתר חיות: ״ישנם נבחרי ציבור המגדילים לעשות ומרשים לעצמם לקרוא לאי-כיבוד ואי-ציות לפסקי דין שאינם לרוחם. בַּקריאות חסרות האחריות הללו טמונה סכנה גדולה אשר חשוב להתריע מפניה ולומר באופן הברור ביותר – החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק. עולם שבו כל מי שהחלטה שיפוטית אינה נושאת חן בעיניו או אינה תואמת את השקפותיו ועמדותיו, יחליט כי אין חובה לקיימה – הוא עולם שבו איש הישר בעיניו יעשה, ובו נשמט הבסיס ליכולתנו להתקיים כאן כחברה מתוקנת".

אבי חימי
יו"ר לשכת עוה"ד חימי, מבטיח להילחם בנגיף. צילום: דוברות לשכת עוה"ד

עו"ד אבי חימי: "איפה האחריות?!"

טקס הפתיחה החגיגי של הכנס ה-20 של לשכת עורכי הדין באילת, אמר יושב רש לשכת עורכי הדין – עורך הדין אבי חימי: ״אני מבקש להקדיש את דבריי לא למגיפת הקורונה, אלא למגיפה אחרת שאינה תוקפת גוף אדם, אלא את גופו של שלטון החוק. הנגיף – דה לגיטימציה", טוען עו"ד חימי.

לדברי עו"ד אבי חימי, הנגיף האמיתי אינו "פוסח על שום איבר בגופו של שלטון החוק, המתקפה היא רב מערכתית, כנגד המשטרה, הפרקליטות, שומרי הסף, בתי המשפט ובית המשפט העליון בראשם. מערכת ההפצה של הנגיף – המרשתת ובעיקר הרשתות החברתיות. ומי מפיץ את הנגיף? כל מי שחפץ בכך ויש לו מקלדת".

"אני שואל את נבחרי הציבור שלנו", המשיך בנאומו עו"ד חימי, "חלקם שעוסקים בהפצת נגיף הדה לגיטימציה – איפה הדוגמה האישית?! איפה האחריות?!".

עו"ד אבי חימי הוסיף על דבריו עוד: "אנחנו בלשכת עורכי הדין נמשיך ונהיה ממלכתיים ועצמאיים, נמשיך ונעמוד איתנים אל מול כל ניסיון להחליש את מערכות אכיפת החוק, את מוסד היועץ המשפטי לממשלה ואת מערכת בתי המשפט. לא ניתן יד להתלהמות, לא ניגרר לפופוליזם, לא נתפשר על עיקרון שלטון החוק, לא נוותר על הדמוקרטיה, נאיר בזרקור גם על הליקויים – נחתור ונפעל לתיקונים ולשיפורים הנדרשים, אך לא ניתן ידינו להרוס ולהחריב. נשמור על מערכת אכיפת חוק ומערכת בתי משפט חזקות, עצמאיות ובלתי תלויות".

_________________________________________________________________

עו”ד אבי חימי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות