תוואי האסי: יחשבו מסלול מחדש?

במסגרת המאבק המשפטי על פתיחת הנחל לציבור, הודיעה המדינה כי יש לבחון את האפשרות להנגיש את האסי בדרך שאינה עוברת דרך אזור המגורים בקיבוץ
רונן לוי |
מבט מלמעלה על תוואי האסי בקיבוץ ניר דוד. צילום: פלאש 90

המדינה הגישה הודעה לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה, זאת במסגרת ההליך העוסק בגישה לנחל האסי מקיבוץ ניר דוד. מעיקרי ההודעה עולה כי "אומנם לציבור הרחב קיימת זכות גישה אל הנחל אולם קיים גם צורך לאפשר לתושבי הקיבוץ לקיים שגרת חיים נאותה".

עוד בחדשות:

כזכור, המאבק על נחל האסי הוא למען מתן גישה חופשית לציבור, לקטע מנחל האסי, העובר בשטח קיבוץ ניר דוד ונמצא סמוך לבתי מגורים של תושבי הקיבוץ. המאבק, שהחל עוד בשנת 2012 וכעבור 4 שנים הגיעו הארגון הטבע שייך לציבור והקיבוץ ניר דוד להסכם פשרה בבג"ץ.

שלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 2019, החלה במאבק חדש קבוצה בשם "המאבק לשחרור האסי", שיאו הגיע בקיץ 2020, שמובילים אותו בעיקר צעירים מעמק בית שאן ומבית שאן והוא מתנהל בהפגנות שבועיות, מול שער הקיבוץ. ניסיונות להגיע להסדר פשרה, בהשתתפות נציגי קיבוץ ניר דוד, המועצה האזורית עמק המעיינות, קבוצת "הטבע שייך לציבור" וראש עיריית בית שאן, לא צלחו, ונדחו על ידי מובילי קבוצת המחאה "המאבק לשחרור האסי".

זכות גישה

כעת, הגישה המדינה לבית המשפט הודעה לפיה לציבור הרחב "קיימת זכות גישה אל נחל המהווה מקרקעי ייעוד". גישה זו נגזרת מזכות הקניין של המדינה במקרקעין אלה.

במסגרת תשובתה עמדה המדינה "על הצורך להבטיח גישה חופשית של הציבור אל הנחל – מחד, ועל הצורך לאפשר לתושבי הקיבוץ לקיים שגרת חיים נאותה – מאידך. לדעת המדינה ראוי לבחון האפשרויות להנגשת הנחל בדרך שאינה עוברת דרך אזור המגורים בקיבוץ". יחד עם זאת, גם אם הגישה לנחל מחייבת מעבר בשטחי המשבצת של הקיבוץ, הרי שלא ניתן למנוע אותה מהציבור הרחב באופן גורף.

תכנון מחדש

בשלב ראשון, כך לפי המדינה, על מנת להנגיש את הנחל לציבור באופן מיידי, עמדת המדינה היא כי יש לאפשר את הגישה לנחל מהאזור המערבי. עמדת המדינה היא שיש לאפשר, כבר עתה, ובאופן מיידי, גישה רגלית לאזור זה של הנחל הכרוכה בהליכה של 500 מ' לכל היותר. לטענת המדינה קיימת אפשרות להנגשת הנחל לציבור מאזורים נוספים, באמצעות תכנון. המדינה סבורה כי תכנון זה צריך להיות מקודם ע"י המועצה האזורית והקיבוץ.

המדינה מבקשת להדגיש כי לעמדתה, התכנון והנגשת דרכים הינם באחריות הקיבוץ והמועצה האזורית שבתחום שיפוטה מצויים המקרקעין, ושהשטחים הציבוריים הינם באחריותה ע"פ דין. הואיל ומדובר בשטחים שחלקם הניכר בתוך משבצת הקיבוץ, הרי שאף מטעם זה נכון שהתכנון יקודם ע"י הקיבוץ והמועצה האזורית.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות