ציפי לבני: "מתייחסים לביהמ"ש העליון כאל אויב"

שרת המשפטים לשעבר בביקורת על המצב הפוליטי: "כשנאשם חושב שהוא יכול למנות את פרקליט המדינה, אלא דברים שלא עלו על הדעת וכעת מקבלים נורמליזציה״
מערכת אוביטר |
השרה לשעבר ציפי לבני בכנס לשכת עוה"ד באילת. צילום: דוברות לשכת עוה"ד

שרי המשפטים לשעבר, פרופ׳ דניאל פרידמן וציפי לבני, השתתפו בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין במושב תחת הכותרת ״שרי המשפטים כמגן הדמוקרטיה״, אותו הנחתה העיתונאית תמר אלמוג. "פוליטיזציה של המערכת מחלישה את מערכת המשפט", אמרה לבני. השר לשעבר פרידמן: "אם רואים שאין ממשלה והשיטה לא עובדת, זה מערער את הדמוקרטיה".

שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני ויו"ר לשכת עוה"ד, אבי חימי, בכנסת לשכת עוה"ד באילת. צילום: דוברות לשכת עוה"ד

"פוליטיזציה של המערכת"

שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני: ״פוליטיזציה של המערכת, התערבות של שר וכניסתו לעניינים פליליים שנמצאים על שולחנו של יועמ״ש, מחלישה את מערכת המשפט. לפעמים המערכת צריכה הגנה מפני שר המשפטים שמנסה להתערב. לא נורמלי ששר משפטים יתערב בתהליכים ובהחלטות של פרקליט המדינה על הגשת כתבי אישום".

לבני הוסיפה: "בעיני, לגיטימי ששר משפטים רוצה למנות שופטים שתפישתם החוקתית, מלבד היותם מוכשרים, היא על הציר של יותר שמרן מליברלי. הציק לי לשמוע חברה בוועדה למינוי שופטים לוקחת את זה צעד קדימה ואומרת 'אני אוודא למי הם מצביעים', זו כבר פוליטיזציה עמוקה של המערכת".

"מה שהפסיק להיות לגיטימי", כך לדברי לבני, "זה מתקפות ואמירות על בית המשפט העליון והתייחסות אליו כאל אויב. כשנאשם חושב שהוא יכול למנות את פרקליט המדינה, אלא דברים שלא עלו על הדעת וכעת מקבלים נורמליזציה״.

השר לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן בכנס לשכת עוה"ד באילת. צילום: דוברות לשכת עוה"ד

"הממשלה והכנסת נוהגות מחוץ למסלול"

שר המשפטים לשעבר, פרופ׳ דניאל פרידמן: ״יחסי הכנסת ובית המשפט היא שאלה שצריך להסביר. אנחנו נמצאים במצב שאחד מענפי השלטון סוטה מהמסלול. אם רואים שאין ממשלה והשיטה לא עובדת, זה מערער את הדמוקרטיה. היה מצב שהממשלה לא מעבירה תקציב מתוך רצון להכשיל רוטציה. זה לא מתקבל על הדעת. הממשלה והכנסת נוהגות מחוץ למסלול. זה צריך להיות מוסדר בחוק, לדעתי".

פרידמן הוסיף: "הייתה כאן מהפכה משפטית-הרחבה גדולה של סמכויות בית המשפט. זה הסתמך על חוק יסוד אמנם, אבל זה בא בעיקר ביוזמת בית המשפט. הטענה שבית המשפט אקטיביסטי מדי זו טענה שמרחפת כבר 25 שנה וצריך להרגיע את זה מכל הכיוונים. חוק יסוד החקיקה צריך להגיע לאסדרה, או לחשוב על חוקה שניתן לאשר אותה במשאל עם או על ידי רשויות מקומיות, כדי שרוב האזרחים יהיו מיוצגים".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות