ההתפרעויות בין ערבים ליהודים: הוגשו מאות כתבי אישום

עד כה הגישה הפרקליטות למעלה מ-140 כתבי אישום נגד כ-230 נאשמים, ערבים ויהודים, חלקם קטינים. עד כה, רק ל-21 מהם מיוחס מניע גזעני
גילי סיוון-כהן |
תושב חדרה נאשם: "ניסה לבצע לינץ'"
הפרות סדר במהלך מבצע "שומר חומות", צילום: פלאש 90

הפרקליטות הגישה עד כה בכל המחוזות למעלה מ-140 כתבי אישום, נגד כ-230 נאשמים, ערבים ויהודים, חלקם קטינים, בגין עבירות שונות ובהן תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, השתתפות בהתפרעויות, יידוי אבנים, התנהגות פרועה במקום ציבורי, הצתה, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו ועוד. במקרים בהם היו ראיות מעבר לכל ספק סביר, יוחס לנאשמים מניע גזעני לביצוע המעשים, 14 מהם ערבים ו-7 יהודים. נגד רוב הנאשמים הוגשו בקשות להארכת מעצר עד תום ההליכים.

עוד בנושא:

התפרעויות ממניע גזעני?

במחוז חיפה הוגשו כ-43 כתבי אישום נגד כ-46 נאשמים, ערבים ויהודים כאחד, חלקם קטינים, במחוז צפון כ-12 כתבי אישום הוגשו נגד 21 נאשמים, חלקם קטינים במחוז מרכז, כ-10 כתבי אישום הוגשו נגד כ-16 נאשמים, חלקם קטינים. במחוז ירושלים, מאז תחילת חודש הרמדאן הוגשו כ-39 כתבי אישום הוגשו נגד 59 נאשמים, חלקם קטינים, במחוז הדרום, הוגשו כ-31 כתבי אישום נגד 66 נאשמים, חלקם קטינים ובמחוז ת"א כ-10 כתבי אישום הוגשו נגד כ-20 נאשמים, חלקם קטינים.

מתוך 182 נאשמים בהתפרעויות, רק 21 נאשמים יוחס להם מניע גזעני, 14 נאשמים ערבים ו-7 נאשמים יהודים. אמש התייחסה הפרקליטות לכתב האישום שהוגש ביום חמישי שעבר, נגד ארבעת הערבים מיפו שהיכו באכזריות צעיר שצילם אותם במהלך הפרות הסדר והם לא הואשמו בתקיפה ממניע גזעני וציינה כי לא היו די ראיות כדי לייחס לנאשמים אלו מניע גזעני.

הפרות הסדר ברמלה בשבוע שעבר. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מעבר לספק סביר

"מחומר הראיות עלה", כך לפי הפרקליטות, "כי הקורבן לא לבש סממנים יהודיים כלשהם, הוא פנה לתוקפים באנגלית ולא בעברית, ואלה ככל הנראה כעסו על שצילם אותם ותקפו אותו בשל כך. משכך הוחלט, לאחר בחינת חומר הראיות, כי אין די ראיות להוכיח מעבר לכל ספק סביר כי המעשים בוצעו על רקע גזעני. אין בכך, כמובן, כדי להפחית מחומרת העבירות או האישומים".

"המחוקק", הוסיפו עוד בפרקליטות, "ראה בחומרה ביצוע עבירות על רקע גזעני או על רקע של שנאה או עוינות לציבור מסוים, וקבע כי העונש על עבירה שבוצעה בנסיבות אלה יהיה כפל העונש שבצד העבירה או 10 שנות מאסר – הנמוך שבהם. כדי לייחס מניע גזעני, יש להוכיח מעבר לספק סביר שהמניע העיקרי והדומיננטי לביצוע העבירה היה מניע של גזענות או של עוינות כלפי ציבור מחמת דת, קבוצה דתית, מוצא עדתי, נטייה מינית וכו'. אין די בכך שהמניע הגזעני היווה נסיבה נלווית למעשים, אלא עליו צריך להיות המניע הדומיננטי".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות