האם השופט העתיק את פס"ד?

בתלונה, שהוגשה נגד שופט ביה"ד האזורי לעבודה, נטען כי פסק הדין שלו מועתק בחלקו הגדול מסיכומי ההגנה "מילה במילה באופן ובהיקף חסרי תקדים"
אייל חן |
300 שופטים בשלוש שנים. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

בימים האחרונים הוגשה לנציב תלונות הציבור על שופטים תלונה נגד שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, יוחנן כהן, כך נודע ל"אוביטר".

התלונה הוגשה על התנהלותו בניהול תיק שבמרכזו עומדת תביעתו של מרצה לשעבר באוניברסיטת בן גוריון ממנה פוטר.

התלונה מפרטת מקרה חריג ביותר, ולפיה פסק הדין של השופט הוא מסמך מועתק, כמעט מילה במילה, מהסיכומים של באי הכח של האוניברסיטה.

כך, נטען בתלונה, חלק ה"דיון והכרעה" בפסק הדין מועתק עד כדי תשעים אחוז, במה ש"נחזה כהתנהגות חריגה ביותר של שופט, המעידה על אי הפעלת שיקול דעת שיפוטי ועל פגיעה בעקרונות צדק ומוסר".

"היקף שלא נחזה קודם לכן בפסיקה"

לתלונה צורפה טבלה הממחישה את היקף ההעתקה ו"קונקורדנציה" המפרטת את המקומות המועתקים.

התלונה מתייחסת במיוחד לעובדה שאין השימוש בכתבי האוניברסיטה בפסק הדין במסגרת ציטוט ישיר או עקיף ואף לא כהפניה, אלא בגוף הטקסט עצמו, באופן המוצג כאילו הם דבריו והחלטותיו של השופט עצמו.

בשל מעשי ההעתקה החמורים התעלם השופט מטענות מהותיות ומכריעות שלא הופיעו בכתבי הטענות של האוניברסיטה.

על פי התלונה, מעשה העתקה בהיקף כזה לא נחזה קודם לכן בפסיקה בישראל.

נציב תלונות הציבור הקודם, כבוד השופט ריבלין, שנדרש לשאלה, כתב בדוח השנים 2016-2017 שהדבר "אינו לכבודו של בית הדין" ושאין בהתנהגות כזו "לקיים, ואף להגביר, את האמון בשיטת המשפט בכלל ובמעשה השפיטה בפרט". אלא שהשופט ריבלין דיבר על העתקת קטעים מכתבי אחד הצדדים, ואילו במקרה הנוכחי מדובר על עמודים על גבי עמודים.

השופט התעלם מראיות?

עקב ההעתקה, כך נטען בתלונה, התעלם השופט מראיות ומעדויות שהיו בפניו, ובהן הודאה מוקלטת של מעביד (כיום רקטור האוניברסיטה) שהשימוע שניהל למרצה המפוטר היה פיקטיבי וכי דן עם הדיקאן באמצע השימוע איך להמשיך את הפיטורים, כמו גם הודאה של פרופסור במחלקה על קיומם של שיקולים אחרים שלא ניתן לדבר עליהם.

עוד נטען כי שופט בית הדין לעבודה "הכשיר מה שנחזה כהפרות חוק שבוצעו על ידי חברת סגל בכירה באוניברסיטה (שהודתה כי הדביקה את חתימת התובע על מסמך קורות חיים כביכול שלו שהיא עצמה יצרה), ועל ידי עורכת דין מן המחלקה המשפטית של האוניברסיטה (שהודתה כי שיפצה את פרוטוקול השימוע בדיעבד) וכי אימץ את הרטוריקה המתלהמת של צד אחד וכלל אי אמיתות רבות".

"משוא פנים מובהק"

לפי התלונה, לא רק שיש בהעתקה "משוא פנים מובהק לטובת אחד הצדדים, כמו גם קיפוח זכויות הצד השני עד כדי התעלמות מטענותיו או מזכותו הדיונית, אלא שיש בפסק דין מועתק כזה היעדר שיקול דעת שיפוטי".

בתלונה עצמה מובאות החלטות שונות מן העולם אשר מבטלות פסקי דין מועתקים כאלו, משום שאין בהם הנמקה ואין בהם מראית עין של צדק. באופן אירוני, באחד הדיונים במשפט, בעת שנשאל אחד העדים מה זה פלגיאט, התערב השופט וענה במקום העד "מישהו שלקח עבודה של מישהו אחר והעתיק אותה".

על פסק הדין הנחזה כמועתק, כך נטען עוד, החתים השופט את נציגת ציבור העובדים אשר מונתה לתיק זה אך 24 שעות קודם לכן ולא היה סיפק בידה לקרוא את הראיות, העדויות, כתבי הצדדים ואת פסק הדין עצמו. לטענת המתלונן, "במעשה זה ישנו גם זלזול במעמדם של נציגי הציבור, ובפרט כאשר המסמך עליו חתמה נציגת הציבור הועתק רובו ככולו".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות