דוח המבקר: ליקויים בליווי המשפטי של חקירות משטרה ע"י הפרקליטות

מדוח שפרסם מתניהו אנגלמן עולה כי סמכויות הפרקליט המלווה בחקירה לא נקבעו בחקיקה דבר שמאפשר שיקול דעת נרחב למידת מעורבותו: "סכנה שיגלוש לתפקיד החוקר"
מעיין לביא |
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: פלאש 90
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: פלאש 90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מצא כי הפרקליטות והמשטרה לא רושמות בתיקי ליווי החקירה את מהלכה באופן מלא ושיטתי, ובחלק מהתיקים הוזנו נתונים שגויים. המבקר אנגלמן ציין כי סמכויות פרקליט מלווה בחקירה לא נקבעו בחקיקה.

עוד בחדשות:

דוח המבקר נערך בין החודשים פברואר ליולי 2020 בהם נבדק במשטרה ובפרקליטות, שמירת ההפרדה בין תפקיד הפרקליט המלווה לבין צוות החקירה, הרישום והתיעוד של עבודת הפרקליט המלווה, המעמד הנורמטיבי של הכללים לליווי חקירה, אישור הפרקליט לשימוש בתרגילי חקירה ובקרה עליהם וביצוע הפקת לקחים בעקבות פגמים ומחדלים בחקירה.

ללא חקיקה

בדוח צוין כי סמכויות פרקליט מלווה שמופעלות במאות תיקים מדי שנה, לא נקבעו בחקיקה ראשית אלא רק מעוגנות בנוהל פנימי בלבד ולכן דבר זה על פי המבקר מותיר שיקול דעת נרחב למידת המעורבות של הפרקליט המלווה בחקירה.

"ליווי חקירה", נכתב בדוח, "בידי פרקליט עוד טרם הסתיימה מגלם סיכון של גלישה של הפרקליט לתפקידי החוקרים. מטעם זה הגדרת הגבולות היא חיונית. בהיעדר הסדרה ברורה".

לדבריו, במצב הקיים יש חשש לפגיעה בהפרדת הרשויות, כאשר הפרקליט עלול ליטול סמכויות לא לו", ציין המבקר והוסיף בדו"ח באשר לתרגילי חקירה של המשטרה בהם מפעילים מניפולציות על הנחקר והעדים כדי להשיג ראיות. "הסמכות לנקוט תרגילי חקירה אינה בלתי מוגבלת והפעלתה דורשת משנה זהירות".

איחוד נהלים?

הוא מציין, בין השאר, כי השימוש בתרגילי חקירה מסוימים, כמו מפגש מבוים של החשוד עם עד או הצגת מצג שווא בפני החשוד לגבי ראיות מפלילות שלכאורה נמצאו, אינו מעוגן ומוסדר בפקודת המשטרה או בהנחיות הפרקליטות. שני הגופים סברו בתגובתם למבקר כי אין מקום להסדרת כלל תרגילי החקירה, כדי לא להגביל את החקירה ומשום שהם משתנים בהתאם לנסיבות".

בסיכומו של דבר, המבקר ממליץ בדוח שפרקליט המדינה יבחן את איחוד הנהלים וההנחיות לכלל מערך התביעה, אשר יגדירו את ההפרדה בין החקירות לתביעות ואת הקריטריונים לחריגה מהם במסגרת ליווי משפטי לחקירה ומציין גם את חשיבות הטמעת הכללים בקרה כלל הפרקליטים והתובעים המשטרתיים המלווים חקירות, כמו גם את הצורך שהמשטרה תקבע הנחיות מקצועיות לחוקרים שיגדירו את גבולות הפנייה לפרקליטים במהלך חקירה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות