בשל "השפעה בלתי הוגנת" – הצוואה בוטלה בבית משפט לענייני משפחה פתח תקווה

בנותיה של אישה שנפטרה גילו כי נושלו בצוואתה ועתרו לביטולה. בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה קיבל את תביעתן וקבע כי הוכח שאחיהן ובתו השפיעו עליה לרעה
%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%90%d7%9c-%d7%91%d7%9f-%d7%97%d7%9e%d7%95 |
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock

שופטת בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה, אילת גולן תבורי, פסקה שיש לקבל את התנגדות בנותיה של אישה שהלכה לעולמה ולפסול את צוואת האם המנוחה שנישלה אותן והורישה הכל לנכדה, לאחר שהוכיחו כי הבן והנכדה השפיעו עליה.

עוד בדיני משפחה:

נכדת המנוחה הגישה בקשה לקיום צוואה בה הורישה לה המנוחה את כל עיזבונה. ארבע בנותיה של המנוחה הגישו התנגדות לצוואה וטענו שהצוואה מנשלת אותן. לשיטתן, הבן והנכדה ניצלו את האם והשפיעו עליה, ניתקו אותה מהעולם, וזה לא היה רצונה החופשי.

הבן התערב

השופטת גולן תבורי  מבית משפט לענייני משפחה פתח תקווה קבעה כי משילוב מכלול הראיות והעדויות שהובאו עלתה תמונה למעורבות הבן, באמצעות הנכדה, שהביאה בפועל לניתוק המנוחה מבנותיה הנוספות ומהסובבים אותה, מעורבות שהלכה וגברה, עד כדי שלילת רצונה החופשי. השופטת עמדה על כך שהוכח כי המנוחה הייתה מצויה בתלות ברורה בבן ובנכדה, בכל המובנים (טיפולי נפשי וכלכלי), מודרה מבני משפחה נוספים, עד כי הכניסה והיציאה מביתה נשלטו ע"י הבן והנכדה – לרבות באמצעות מפתח מנעול ומצלמות – ולא היה יוצא ובא מבלי אישורם.

הוכחות אלה בצירוף עדות העד לצוואה שהפעולות לעריכתה נעשו ביוזמת ובמעורבות הבן ובאמצעותו, ביחד עם מסקנת חוות דעת המומחית שמונתה אשר קבעה כי במצב של תלות ובידוד האם יכולה הייתה להיות משופעת, ולא לעמוד בלחצים שהופעלו עליה, ובצירוף הליך משפטי קודם אפוטרופסות שנוהל בסמוך לעריכת הצוואה בו הבן לא אפשר שיכנסו לבית האם והתנגד לכל פיקוח – כל אלה ביחד הביאו למסקנה שצוואת המנוחה איננה פרי רצונה החופשי אלא תוצאה של השפעה בלתי הוגנת.

"ניכור לעת זקנה"

נקבע שניתוק האם המנוחה מבנותיה, והשליטה בה ובעולמה שהצטמצם, נערכו באמצעות הנכדה, שסייעה בכך לאביה. התלות בה הביאה עד כדי הדרת הבנות והתנכרות להן, ונישול יתר ילדיה מעיזבונה – לרבות חלקם בעיזבון אביהם המנוח.

"התופעה", נכתב בהחלטה של בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה, "של 'ניכור לעת זקנה', עת אחד הילדים פועל להרחקה ניכור והדרה של ילדים נוספים, יכולה להביא לאחר פטירה להוכחת טענת השפעה בלתי הוגנת בעת עריכת הצוואה. תופעה זו ניתנת לזיהוי בתקופה בה ההורה המבוגר בחיים".

השופטת גולן תבורי מבית משפט לענייני משפחה פתח תקווה, דחתה את טענת הנכדה כי יש לאשר את הצוואה נוכח הטיפול שלה במנוחה. שכן נקבע כי בית המשפט איננו בוחן את תוצאת הצוואה והזוכה בה, בבחינת חלוקת 'גמול' אף לא כ'ענישה' על מעשיו לאורך חיי המנוחה – אלא בוחן את רצונה של המנוחה, והאם בעת עריכת הצוואה, היה זה רצון חופשי ובלתי תלוי, או שמא תוצאה של השפעה בלתי הוגנת שפגמה בו ושללה אותו. במקרה כאן, הוכח כי נשללה הבחירה החופשית מהמנוחה. על כן התקבלה ההתנגדות לצוואה והיא נפסלה.


לצפייה ודירוג כבוד השופטת אילת גולן תבורי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות