כתב אישום בעקבות תאונה באתר בניה – ייצוג משפטי על ידי משרד עוה"ד פאדי אסעד

תופעת תאונות העבודה בענף אתרי הבנייה כבר הפכה למגפה של ממש. מי אחראי לתאונה באתר הבנייה? מהי רשלנות? וכיצד יש לנהוג במידה ונפתחת חקירה פלילית
עו"ד פאדי אסעד |
איחור במסירה
אתר בנייה, צילום: פלאש 90

תופעת תאונות עבודה בענף אתרי הבנייה כבר הפכה למגפה של ממש. פגיעות שמתרחשות באתרים אלו כבר גבו פציעות קשות מאד או אפילו קורבנות רבים.

לעיתים, רשלנות שנעשתה בחוסר מקצועיות או אפילו זלזול עלולה להוות פשע חמור ביותר.

אתר בניה הוא מקום שדורש עבודה פיזית הנעשית לרוב בגובה רם ובכל מזג אוויר, מה גם שרבים מהמועסקים באתר הינם עובדים זמניים אשר באו למטרת התקנה ספציפית ובתום עבודתם יעברו לעבוד באתר אחר, כך שאינם בקיאים בכל הנהלים הדרושים בכל מקום.

רוב התאונות הקטלניות המתרחשות במסגרת עבודה באתרי בנייה הם כתוצאה מנפילה מגובה אולם אנו נתקלים גם במקרים אחרים בהם עובדים נפצעו או חמור מכך, מצאו את מותם בגלל ציוד לא תקין או בגלל עבודה שאינה עומדת בכללי הבטיחות, כמו גם, עבודה לא מקצועית מצד כל אחד מהגורמים בבנייה.

מי אחראי לתאונה באתר הבנייה?

על פי החוק והנחיות משרד התמ"ת, האחריות בתחומי העבודה, מוטלת על המעסיק או על בעל אתר הבניה, ועליהם מוטלת חובה למנוע אירועים ומצבים העלולים לגרום לפגיעה כלשהי בעובדים, באמצעות מגוון כלים כמו הדרכות בדבר הסיכונים, אמצעי מיגון וביקורת שוטפת.

אחריות המדינה

ישראל, בשטחה נמצא אתר הבנייה, אחראית גם היא לכך שכלל העבודות באתר הבנייה יבוצעו תחת פיקוח ונהלים ולכן ישנם מפקחי בנייה מטעם משרד העבודה ומנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, שעליהם מוטלת האחריות לבקר באתרים, גם במתכונת פתע, ולבדוק שהכל מתבצע כנדרש במידה ולא, יש להם סמכות להטיל צווי סגירה זמנים כנגד אתר הבניה ואף להשית קנסות במידה והמחדל לא מוסר. במידה ומתרחשת תאונה כלשהיא כאשר ליקוי כאמור נותר קיים או לא תוקן כלל אז המדינה תנקוט בצעד חריף יותר כנגד האחראים וזאת בדרך העמדה לדין פלילי והגשת כתב אישום במידה ונגרמו חבלות כלשהם לנפגע או חלילה פטירה.

רשלנות משמעה, העדר מעשה מקום שישנה חובה לפעול ע"פ חוק. החוק המסדיר את עניין הבטיחות באתרי בנייה מתרכז בעיקר בפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש] תש"ל-1970 וכן בתקנות המסדירות כל תחום בנפרד כדוגמת תקנות העבודה בגובהה וכיוצא בזה.

יש לציין שבאתר בניה ישנה היררכיה של אחראים, כל אחד לפי הגדרת תפקידו, מנהל העבודה הוא האחראי העיקרי על כל המתרחש באתר הבניה, מבצע הבניה והממונה על הבטיחות נושאים גם הם באחריות מקום שהיה עליהם לפעול באופן מסוים ולא עשו כן.

במקרים של תאונות באתר בניה בהם נפגע אדם או נפטר, וזאת בעקבות רשלנות מטעם האחראים עליו שלא ציידו אותו במיגון המתאים או לא דאגו לתיקון ליקויים מגבירי סיכון באתר, נפתחת חקירה פלילית אשר תנוהל על ידי יחידת "פלס" (פועלים ללא סיכון), מדובר ביחידה משטרתית משותפת של משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים ולמשרד העבודה והרווחה והיא מתמחה בחקירת תאונות עבודה.

חקירה פלילית

כאשר נפתחת חקירה פלילית כתוצאה מתאונה באתר בניה כל נושאי התפקידים באתר הבניה יכולים למצוא את עצמם בעמדת חשודים בפלילים עד שיוכח כי לא היה עליהם חובה לפעול ע"פ חוק והם אינם אלה שגרמו לתאונה בעקבות רשלנות מצדם.

ישנם מקרים בהם מועמדים לדין כל נושאי התפקידים לרבות המהנדס והממונה על הבטיחות וישנם מקרים בהם מועמד לדין מנהל העבודה בלבד וזאת מכיוון שלא נאספו מספיק ראיות במסגרת החקירה להוכחת אשמתם של האחרים.

חקירות תאונות באתרי בניה הן חקירות מורכבות שדורשות מקצועיות רבה. ברוב המקרים החקירה בוחנת, בין היתר, את אופן התנהלותו של הנפגע (הפועל), והאם התנהלותו של הנפגע באתר בטרם התאונה סבירה או לא.

במידה ונקבע כי הפועל התנהל באופן רשלני ביותר אז מתנתק הקשר הסיבתי בין מחדל המעסיק והתוצאה, ויכול שהדבר יוביל לסגירת התיק.

במקרים רבים המשטרה נעדרת מומחיות לצורך חקירה מעמיקה שתניב תוצאות ותחשוף את האמת. חקירות באתרי בניה מתנהלות במקרים רבים באיטיות ובאופן לקוני מה שמוביל לא פעם לסגירת התיק מחוסר ראיות.

במלים אחרות, ישנם מקרים בהם מועמד לדין אדם אחד כאשר היה מקום להעמיד לדין אנשים נוספים וישנם מקרים בהם נפטרים אנשים כתוצאה מתאונות ואין מי שמועמד לדין.

בכל מקרה כאמור, יש צורך ממשי בגורם מפקח על החקירה על מנת למנוע הישנות מקרים לא צודקים למי מהגורמים המעורבים.

לאבד את הרישיון התעסוקתי

חשיבותו של ההליך הפלילי במסגרת תאונות באתרי בניה הינה ראשונה במעלה שכן מי שמועמד לדין פלילי חשוף להשלכות ההרשעה בפלילים שיש בה בסופו של דבר לפגוע בשמו הטוב ולהוביל לאיבוד רישיונו התעסוקתי, ולכן חשוב מאוד שמי שמייצג בתיקים אלה יהיה לו את הידע המתאים ואת יכולת הבנת המושגים הנכונים וכן לפעול מול המומחים הכי טובים בתחום.

כמו כן, מי שנפגע כתוצאה מתאונת עבודה או חלילה נפטר, יהיה זכאי או שמשפחתו תהיה זכאית לקבל עדכונים אודות חקירת המקרה וכן אודות התנהלות התיק הפלילי וכן להביע את עמדתם. במידה והתיק נסגר ישנה זכות לקורבן או למשפחת המנוח לערור כנגד ההחלטה. במידה ומוגש כתב אישום והתיק מסתיים בהסדר טיעון יש זכות לנפגע העבירה להביע עמדתו בעניין. ליווי משפטי נכון ומקצועי של הנפגע או משפחת הקורבן יכול לשנות את התוצאה שתתקבל מטעם רשויות התביעה ויכול בהחלט לגרום לשינוי התוצאה בתיק הפלילי דבר שיש לו השלכות ישירות על ההליך האזרחי שקשור לתאונה.

משרד עו"ד פאדי אסעד בעל ניסיון בהתמודדות בבתי משפט בנושא פליליים ומעמיד לרשותכם את הידע המקצועי והניסיון הנדרשים לניצחון בתיק. לאתר המשרד לחץ כאן.


עורך דין פלילי פאדי אסעד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות