אושרה חלקית ייצוגית נגד נוחי דנקנר ואיתי שטרום

על רקע הרשעתם בפלילים של השניים בהרצת מניות אי.די.בי, אישר ביהמ"ש לנהל תביעה, בהיקף של עד כ-50 מיליון שקלים, על אחריותם לנזקים שנגרמו למי שרכש מניות של החברה
רונן לוי |
נוחי דנקנר

שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב, רות רונן, קיבלה בחלקה בקשה לתביעה ייצוגית נגד נוחי דנקנר, איתי שטרום וקלוס טריידינג בע"מ, בטענה אודות אחריות שלושתם לנזקים שנגרמו לכל מי שרכש ניירות ערך של חברת אי.די.בי, וכתוצאה מפעולות של המשיבים בגינן הם הורשעו במספר עבירות פליליות בדיני ניירות-ערך. השופטת אישרה לנהל תביעה ייצוגית בהיקף של עד כ-50 מיליון שקל.

עוד בכלכלה:

כזכור דנקנר ושטרום הורשעו בהרצת מניות אי.די.בי אחזקות. עונשו של דנקנר עמד על שלוש שנות מאסר ואילו עונשו של שטרום עמד על שנתיים. על פי הכרעת הדין, בסמוך להנפקה שבה גייסה אי.די.בי 321 מיליון שקל מהציבור, סיכמו ביניהם דנקנר ושטרום שהאחרון יבצע רכישות בהיקפים גדולים של מניות אי.די.בי בבורסה, במטרה למנוע את המשך ירידת שער מניית החברה ולהעלותו, וכן להגדיל את מחזורי המסחר ולהציג מצג שווא של התעניינות במניה מצד קונים משמעותיים.

עסקאות מתואמות ב-3 ימים

הרצת המניות שהתרכזה בשלושה ימי מסחר ובוצעה על ידי שותפו של שטורם, עד המדינה עדי שלג, נעשתה באמצעות שורה של עסקאות מתואמות ועצמיות בהיקף של כ־42 מיליון שקל, זאת בין חשבונות שבשליטתו לחשבונות של שטרום. דנקנר ניסה לנצל את מעמדו וקשריו מול הבנקים כדי להשיג לשטרום ושלג מימון בהיקפים גדולים, כדי שיוכלו להריץ את המניות.

דנקנר גם דאג שאנשי עסקים המקורבים לו, בהם יוסי ויליגר, שמעון וינטרוב ואילן בן־דב, ירכשו מניות בהיקף של כ־19 מיליון שקל במחיר נמוך משטרום ושלג, כדי לספק להם מימון להמשך ההרצה. כמו כן, דנקנר העביר לשטרום כ־8 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי ההנפקה, כדי לכסות על הפסדים שנגרמו לו.

מצג כוזב למשקיעים

בעקבות ההרשעה בפלילים, הגיש, משקיע אי.די.בי אריה רהב, בקשה לתביעה ייצוגית נגד דנקנר, שטרום והחברה בה הוא עמד בראשה והשופט שקיבלה בחלקה את הבקשה קבעה כי מי שיהיה רשאי לתבוע פיצוי במסגרת התביעה הם משתתפי הנפקת החברים, רבים מהם מקורבים לדנקנר ששוכנעו להשקיע בשלב המוסדי, וכן מי שרכש מניות בבורסה בתקופת ההרצה.

"אני סבורה כי המבקש הוכיח את הרכיבים של מצג כוזב", כתבה השופטת רונן, "שדנקנר ושטרום לא האמינו באמתותו, ושנעשה תוך כוונה להטעות".

השופטת הוסיפה: "פסקי-הדין הפליליים מבססים את טענת המבקש לפיה דנקנר ושטרום פעלו במודע כדי להשפיע על רוכשי המניות באמצעות העברת מסר כוזב לפיו הרכישות בשוק נעשות על-ידי מי שאין לו מניע פסול, ומבלי שהם האמינו באמיתותו של ההיצג הכוזב הזה. די בכל אלה כדי להביא למסקנה כי גם רכיבים אלה של עוולת התרמית הוכחו".

הנפקת החברים

דנקנר עצמו החתים חלק ממשתתפי הנפקת החברים על מסמך לפיו הוא מתכוונים לפרוש מקבוצת התובעים אם תאושר, אולם למרות זאת השופטת לא ראתה בכך סיבה לדחיית בקשת האישור.

"אינני סבורה שהודעות הפרישה של חלק מחברי הקבוצה צריכות לשנות את המסקנה הזו. לא הוכח שלאחר פרישתם של חלק מחברי הקבוצה, נותר מספר מצומצם ומזוהה של חברי קבוצה שבכוחם להתאגד יחדיו ולעמוד על זכויותיהם במסגרת תביעה רגילה. יתרה מכך, ובניגוד לטענת המשיבים בהקשר זה, העובדה שחלק מחברי הקבוצה החליטו לפרוש מהתביעה (ככל הנראה לאור פנייה אליהם או התארגנות אחרת בהקשר זה), עשויה להעיד דווקא על כך כי אותם חברי קבוצה שלא ביקשו לפרוש – מעוניינים שהתביעה הייצוגית תתברר", כתבה השופטת בהחלטתה.

______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רות רונן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות