האם הסדרי ראייה הם המלצה בלבד?

ביהמ"ש ביטל את הרשעתה של אישה שהודתה כי 16 פעמים הפרה את הוראת בית הדין הרבני ולא אפשרה לגרוש שלה שהות עם הילדים. השופטת: "היא הגנה על הילדים"
נעמה כהן |

שופטת בית משפט השלום ברחובות, אושרית הובר היימן, ביטלה את הרשעתה של נאשמת אשר הפרה הוראה חוקית 16 פעמים, בכך שלא כיבדה את הסדרי הראייה של הילדים עם הגרוש שלה.

השופטת גם הטילה עליה צו מבחן למשך שנה. "לא בכל הליך, מגיע לפני בית המשפט מקרה חריג מעין זה שלפניי, אשר מזמן את הצורך בהתחשבות בית המשפט גם בשיקולי הצדק", כתבה השופטת בהחלטתה.

עוד בדיני משפחה:

על פי כתב האישום, הנאשמת והמתלונן הינם בני זוג גרושים, ולהם 3 ילדים משותפים, שהינם קטינים.

הילדים מתגוררים יחד עם הנאשמת והינם במשמורתה והחזקתה.

נסיבות חריגות

בית הדין הרבני האזורי ברחובות, הורה כי הסדרי הראייה של הילדים עם המתלונן, יהיו שהאב יטול את הילדים מבית הנאשמת, פעמיים בשבוע, למשל שעתיים וחצי, וכן כל שבת שניה, וישיבם לאחר מכן לביתה.

בכתב האישום מצוין כי ב-16 מקרים שונים, הגיע המתלונן אל בית הנאשמת במטרה לאסוף את הילדים, לפי הסדרי הראיה, אך הנאשמת לא אפשרה לו לעשות כן.

הסנגור ציין כי הנאשמת לא ביצעה את העבירות מתוך חשיבה עבריינית או רגשי נקם, אלא כתולדה של הנסיבות החריגות של המקרה, דאגתה הכנה לילדיה ורצונה להגן על ביטחונם ובריאותם.

הנאשמת, לדבריו, נטלה אחריות על מעשיה והודתה במסגרת הסדר הטיעון.

דאגה לילדים

השופטת הובר היימן שקיבלה את דברי הסניגור, ציינה כי היא שוכנעה כי ביצעה מעשיה בלב כבד, שלא מתוך זלזול, כוחנות, רגשי נקם או התרסה, אלא מתוך דאגה כנה ואמיתית לשלום ילדיה.

"הנאשמת הוכיחה", כך לפי החלטת בית המשפט, "הן עובר למתן ההוראה החוקית, והן לאחר שזו שונתה, כי ככלל אינה מזלזלת בבית הדין הרבני או ברשויות המדינה ומקיימת הוראותיהם, אלא שבמקרה הספציפי הזה חשה כי לא נותרה בידיה כל ברירה, והכל מתוך הצורך להגן על ילדיה. בהיבט זה, ניתן אף לומר שמניעיה של הנאשמת בפעולותיה מקרבים אותה, בנסיבות העניין, לכאלו של מי שפועל מתוך הגנת הצורך".

השופטת הוסיפה: "לא בכל הליך, מגיע לפני בית המשפט מקרה חריג מעין זה שלפניי, אשר מזמן את הצורך בהתחשבות בית המשפט גם בשיקולי הצדק. בעיני, על אף חומרת העבירות והישנותן, נסיבות מקרה זה מקיימות מצב דברים שבו, אכן, מורכבות החיים האנושיים יצרה תנאים שאינם מתאימים להחלת הכלל המחייב הרשעה פלילית, לאחר הוכחת האשמה. מצב הדברים הביאני למסקנה, כי הרשעתה של הנאשמת תגרום לה נזק, תפגע בסיכויי שיקומה, תהיה בניגוד לשיקולי הצדק ואף לא תשרת את האינטרס הציבורי".

עו"ד שי גבע

עו"ד שי גבע: "פעולה בניגוד להוראות ביהמ"ש גורמת נזק לילדים"

עו"ד שי גבע, המתמחה בדיני משפחה וגירושין, התייחס להחלטת ביהמ"ש ואמר: "זמני השהות שנקבעו ע"י בית המשפט אינם המלצה אלא חובה! על האם, כהורה משמורן, לעודד את שמירת הקשר ההורי שבין האב לילדיו. כל עוד האם מונעת את הקשר ההורי בין האב לילדיו הרי שהיא פועלת בניגוד להוראת בית המשפט וגורמת נזק של ממש לקטינים- נזק שלא בהכרח נראה לעין".

"כל צד, בין אם זה האב או בין אם זו האם, צריכים לכבד את החלטות בית המשפט, גם אם ההחלטות שניתנו אינן לשביעות רצונם. לצדדים יש חוט מקשר נצחי, שהוא הילדים וכל מריבה או מחלוקת בינהם לא צריכה להיות על חשבון הילדים ובטח שלא על חשבון הקשר ההורי שבין האב לילדיו.
לשיטתי, שני ההורים צריכים להבין כי הקשר עם הקטינים ושמירה על נפשם הרכה חשובה מכל מחלוקת בניהם וניסיון להביא לניתוק הקשר או צמצומו עם אחד ההורים לא תקדם שום דבר אלא רק תעמיק את הקושי הרגשי בו מצויים הקטינה נוכח הליך ההיפרדות של הוריהם".

לאתר שי גבע ושות' – משרד עורכי דין


לצפייה ודירוג כבוד השופטת אושרית הובר היימן


עו"ד שי גבע

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות