בקשה לייצוגית: "הרכב יקר, מערכת המולטימדיה זולה"

בבקשה שהוגשה נגד דלק מוטורס וקוברה טוענים לקוחות כי בעת רכישת מכונית חדשה שדרגו באלפי שקלים את מערכת המולטימדיה אך קיבלו מוצר זול באיכות נמוכה
אייל חן |
אילוסטרציה envato

כל מי שקונה רכב "ישר מהנילונים" מכיר את הצעת החברה המוכרת לשדרג באלפי שקלים את מערכת המולטימדיה, כך שתכלול גם מערכת ניווט. אולם לקוחות רבים שביצעו את השדרוג טוענים כי מדובר במערכת זולה, באיכות נמוכה שלא אחת נתקעת. בשל כך, הוגשה בימים האחרונים בקשה לתביעה ייצוגית בסך מיליוני שקלים, נגד חברת דלק מוטורס בע״מ וחברת ל.ד. ישראל אוטו אקוויפמנט הפועלת תחת המותג ״קוברה". לטענת המבקשים במשך שנים ארוכות החברות הללו שיווקו והתקינו ביודעין מערכות מולטימדיה "פגומות הסובלות מתקלות מוכרות וידועות שלא נמצא להן פתרון".

עוד בצרכנות:

שדרוג באלפי שקלים

על פי הבקשה לייצוגית, ישנן שתי אפשרויות להתקנת מערכת מולטימדיה הכוללת מערכת ניווט: האפשרות הראשונה היא "להלביש" את מערכת הניווט על בסיס מערכת המולטימדיה המקורית שעמה מגיע הרכב כברירת מחדל. האפשרות השנייה היא להחליף את מערכת מולטימדיה המקורית (שאינה כוללת מערכת ניווט) בשלמותה, במערכת מולטימדיה חלופית אשר כוללת מערכת ניווט.

בגין רכישת והתקנת מערכת הניווט, בין אם מדובר בשדרוג מערכת מולטימדיה קיימת או בהחלפת מערכת המולטימדיה בשלמותה, הלקוח משלם פרמיה המוערכת ע״י המבקשים בממוצע בסך של 2,800 שקלים לפני מע״מ לרכב. נוסף על כך, מרבית חברי הקבוצה נושאים בעלות חודשית בסך של 33.7 שקלים בגין כרטיס סים המסופק להם ע״י קוברה ותפקידו לחבר את מערכת הניווט לרשת הסלולרית, שכן מערכת הניווט לא יכולה לפעול ללא חיבור לרשת הסלולרית.

"כשלים חמורים"

מטרת התקנת מערכת הניווט היא לאפשר ללקוח להשתמש בנוסף לפונקציות הרגילות של מערכת המולטימדיה, גם בישומון הניווט "ווייז" על גבי הצג של מערכת המולטימדיה עצמה. כלומר, ללקוח יתאפשר לצפות ולתפעל את ישומון הניווט על גבי מסך מגע גדול ונוח, ללא צורך בהתעסקות בטלפון הנייד וללא כל תלות בטלפון הנייד, אולם כפי שעולה מהבקשה לאישור שכוללת חוות דעת מומחה, מערכות המולטימדיה המותקנות ברכבי חברי הקבוצה ע״י קוברה, משנת 2015, סובלות מכשלים חמורים.

בין השאר, נטען בבקשה, בעת שימוש בישומון הניווט נתקל המשתמש בכשל בעת הפעלתו, בעת חיפוש יעד אליו הנהג מבקש לנווט, בעת ניווט ליעד כלשהו וכן הלאה. כל אלה, נטען, גורמים למערכת כולה להיתקע באופן שבו לא רק ישומון הניווט אינו פועל, אלא גם יתר הפונקציות של מערכת המולטימדיה לא פועלות.

לטענת המבקשים, הנהג לא מקבל כל הכוונה מהמערכת ו"מוצא את עצמו מבולבל, חסר כיוון ובאופן בלתי נמנע דעתו מוסחת מן הנעשה בכביש והדרך היחידה לאפס את מערכת המולטימדיה היא לעצור את הרגב בשולי הכביש, לכבות את הרכב ולהתניע אותו מחדש, בתקווה שלאחר הפעלה של מערכת המולטימדיה מחדש, ישומון הניווט לא יתקע בשנית (או בשלישית) בהמשך הנסיעה".

כפי שעולה מתצהירי המבקשים, שהוגשו לביהמ"ש ביחד עם התביעה, חרף ביקורים חוזרים ונשנים שלהם במרכזי השירות של קוברה, לא עלה בידי קוברה לפתור את הכשלים במערכת המולטימדיה.

הלקוחות מאוכזבים

"נקל להיווכח", נכתב לביהמ"ש, "עד כמה מאוכזבים ומתוסכלים הם המבקשים וחברי הקבוצה, בעלי הרכבים אשר שילמו אלפי שקלים על מנת לקבל מערכת מולטמידיה משדורגת הכוללת מערכת ניווט, אך בפועל קיבלו מערכת מולטימדיה פגומה לחלוטין. יודגש! מדובר במערכות מולטימדיה המשווקות ע״י היבואן הרשמי של רכבי פורד ומאזדה, ומותקנת ע״י קוברה, המצהירה על עצמה כמי שחרטה על דגלה את עקרון איכות המוצרים ומפיצה את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם בתחום מערכות הניווט, הבידור והתקשורת לרכב".

עוד נכתב: "כפי שעולה מחוות הדעת מדובר בכשלים מובנים הנובעים מכד שמדובר במערכות מולטימדיה באיכות ירודה, מערכות המולטימדיה של קוברה לא יכולות לקבל עדכוני גרסה (תוכנה) לישומון הניווט ועדכוני גרסה למערכת ההפעלה מסוג אנדרואיד – לישומון הניווט משתחררים מעת לעת עדכוני גרסה, במטרה לפתור באגים, להוסיף שיפורים ותיקונים ועל מנת לשפר את חווית המשתמש".

שדרגו באלפי שקלים. אילוסטרציה envato

תוצרת סין

בבקשה נטען כי מערכות המולטימדיה המותקנות ע״י קוברה, מבוססות על יחידות מתוצרת סינית באיכות נמוכה, הגורמות לתקלות רבות בתפקוד מערכת המולטימדיה ובעיקר בישומון הניווט. המומחה שבדק את רכבי המבקשים, ראה שמדובר ביחידות לא ידועות, שאפילו שם היצרן לא רשום עליהן. שם היצרן אינו מופיע על מוצרים, כאשר מדובר ביצרן לא מוכר, והכוונה היא לא להבליט עובדה זו.

כעת מבקשים התובעים מבית המשפט פרט לפיצוי הכספי לחייב את המשיבות לדאוג לכך שבכל הרכבים נשוא בקשת האישור, תותקן מערכת מולטימדיה ללא הפגם וללא כל סיכוי להתרחשות הפגם וזאת על חשבון המשיבות וללא כל עלות לחברי הקבוצה ולחייב את המשיבות ליתן הארכת אחריות למערכות המולטימדיה של חברי הקבוצה, לכל תקלה או טיפול או החלפה או תיקון, למשך 10 שנים ממועד התקנת המערכת.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות