האם המשטרה היא חותמת הגומי של הממשלה?

במח"ש החלו לחקור את האסון בו נהרגו 45 בני אדם, ונראה כי אם בכירי המשטרה לא הרימו "דגל אדום" מול הממשלה לפני אישור האירוע כל האחריות תיפול עליהם והדרג המדיני לא יתן את הדין
דנה לווינסקי |
האסון במרון. צילום: פלאש 90

מח"ש החלה בחקירת האסון בהר מירון כבר ביום שישי בבוקר, אבל חוקרי מח"ש הם רק "פלסטר" שיוכלו לקבוע אם המשטרה אשמה או לא. אולם, אסור לשכוח, שראשת מח"ש, קרן בן מנחם, הבהירה כבר עם היכנסה לתפקידה כי: "תפקידנו לתת שירות למשטרה". בינתיים רק ניצב שמעון לביא מפקד המחוז הצפוני לקח אחריות על האירוע ואמש גם השר לביטחון פנים, שסגר עם השר אריה דרעי לא להקביל את כמו הבאים לקח אחריות אבל כדבריו, "אחריות זה לא אשמה".

יותר מ-24 שעות לאחר האירוע, המפכ"ל רב ניצב קובי שבתאי, נזכר שהיה אסון ולא קיבל אחריות כמו ניצב לביא. המפכ"ל אמר: "לא אשקוט עד שיתבררו כל הנסיבות אשר הובילו לאסון. משטרת ישראל תחת פיקודי תשתף פעולה באופן מלא עם כל גורם בדיקה שיקבע, בשקיפות מלאה".

זירת האירוע, דקות ספורות לאחר האסון. צילום: פלאש 90

"אחריות אין משמעה אשמה"

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, כאמור הפתיע כאשר אמר שהוא לוקח אחריות אבל אז מיד הבהיר כי "אחריות אין משמעה אשמה" ובהמשך הוסיף, כי "כל שרשרת הפיקוד עשתה את תפקידה. מפקד המחוז, ניצב שמעון לביא, הוא מהקצינים הטובים והאיכותיים ביותר שיש במשטרת ישראל, לוחם אמיץ שמוביל בעוז את כוחותיו למאבק בפשיעה בצפון הארץ, וימשיך לעשות זאת. מדובר בקצין יסודי, חרוץ ואני גאה בו מאוד. כולנו צריכים להיות. הוא פיקד על הכוחות במקום בצורה מופתית, לפני – תוך כדי – ואחרי האסון. פינוי הפצועים נעשה במהירות שיא בזכות התרגולות שביצע, וכל הגורמים מכירים בכך. גם הפצועים".

המשטרה לא התריעה

מה שברור הוא שהמשטרה בשנים האחרונות, הפכה להיות חותמת הגומי של החלטות הממשלה, המשטרה שבמשך שנים התריעה על המצב במירון, חששה יותר מקריסת טריבונה מאשר מהאסון אשר התרחש בלילה שבין חמישי לשישי.

באם המשטרה לא הרימה "דגל אדום" כאשר הגיעה אל גורמי הממשלה, לפני האירוע והתריעה בפניהם כי מה שהם מבקשים, לתת לחרדים לעלות להר ללא כל הגבלה, תהיה לקצינים הבכירים כולל המפכ"ל קובי שבתאי, בעיה גדולה. זאת, מאחר וכל חקירה תוביל למסקנה שהמשטרה קיבלה אומנם בהכנעה את בקשת הדרג המדיני, אך לא התריעה מספיק והודיעה כי היא לא מוכנה לקחת אחריות על האירוע שעלול להיגמר באסון.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות