איך מבודדים חולה פסיכיאטרית?

המדינה ביקשה בידוד מוחלט למטופלת הנחשבת לקשה ומסוכנת, ביהמ"ש קבע מתווה משלו: שהות ביחידה פרטית מרושתת במצלמות לצד ביקורי משפחה והצוות הרפואי
אייל חן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט לענייני משפחה בבאר שבע, אלון גביזון, קבע מודל ייחודי לטיפול בחולה פסיכיאטרית, אחת המסוכנות במדינה, שלא ניתן לטפל בה תרופתית והמייתר השימוש בחדר בידוד. בין השאר השופט קבע כי היחידה תהיה מרושתת במצלמות שישדרו לחדר בקרה והיא תוכל לשוחח עם אנשי צוות המרכז הרפואי ובני משפחתה יוכלו לבקרה ולשהות במחיצתה ביחידה ואף ללון בה.

המדינה עתרה לבית המשפט לאשר את בידודה של המשיבה למשך חודש ימים במהלך אשפוזה הפסיכיאטרי במרכז הרפואי לבריאות הנפש בבאר שבע, מאחר והטיפול התרופתי מעמיד אותה בסכנת חיים. המשיבה הינה בת 38 שכחלק ממצבה הנפשי הקשה וכפי הנראה בין השאר על רקע הקולות שהיא שומעת, היא מאד אלימה ונחשבת המטופלת הכי קשה ומסוכנת במרכז הרפואי בבאר שבע, ובין המטופלות הקשות במדינה.

כעת מבקשת המדינה להשאיר את המשיבה ביחידה פרטית מופרדת מהמחלקה, שתהיה נעולה ותשמש רק אותה. המבקשים עתרו להתיר את השהות של א' ביחידה זו גם ככל שלא יתרחשו במהלכה אירועי סיכון והתנהגותה ביחידה תהיה רגועה, וללא צורך בנקיטה בהליכי האישור הקבועים בחוזר המנכ"ל של משרד הבריאות.

בשלב הראשון התבקש בית המשפט לאשר את הבידוד ביחידה לפרק זמן של חודש ימים שבמהלכו תיבחן השפעת הבידוד על א'. אם במהלך החודש יסברו גורמי הרפואה כי הבידוד מזיק לה, יישקל הבידוד מחדש ותימסר הודעה מתאימה לבית המשפט. לקראת סיום התקופה תערך הערכת מצב רפואית מעודכנת לגבי ההמשך. בתום חודש, וככל שיימצא צורך רפואי להאריך את השהות ביחידה, תוגש בקשה נוספת לבית המשפט.

בית המשפט ניסה לשוחח עם המשיבה בתחילת הדיון, אולם כל הניסיונות לא צלחו ובשל מצבה היא הוחזרה למרכז הרפואי באר שבע והדיון המשיך בהעדרה. השופט גביזון ציין כי מאחר שהאלטרנטיבות הטיפוליות במשיבה מצומצמות ביותר, שכן הטיפול התרופתי מעמיד אותה בסכנת חיים ממשית, תוך שידוע כי הימצאותה בסביבת גירויים לא מבוקרת גורמת להתדרדרות במצבה הנפשי ולהתנהגות אלימה מצדה. העברתה למחלקה סגורה בה יש תחלופה גדולה של חולים וגירויים סביבתיים רבים ובלתי מבוקרים, תדרדר את מצבה, תוביל להתפרצויות אלימות ולכניסות חוזרות ונשנות לחדר בידוד וההליך הטיפולי כולו יפגע.

"הימצאותה", כתב השופט בהחלטתו, "במחלקת הבית בה היא נמצאת כיום שלא ביחידה מושא הבקשה אף היא עלולה לפגוע בא' ובהליך הטיפול בה. אכן במחלקת הבית תחלופת החולים מצומצמת, אך גם במחלקה זו גירויים סביבתיים בלתי מבוקרים אשר בשלב זה א' איננה מסוגלת לווסתם ולהכילם. ברי כי משנותרה א' ללא מענה תרופתי, לא ניתן להשאירה ללא מענה טיפולי חלופי, וקיימת דחיפות ונחיצות לבנות תוכנית טיפולית, אף אם היא חדשנית, ובתנאי שהנה מבוקרת, מידתית וקצובה בזמן מוגדר". בהתאם לכך, קבע השופט מתווה שטומן בחובו סיכוי לשיפור באיכות חייה של המשיבה, תוך שהפגיעה באורח חייה, כפי שהיתה עד כה, הנו מינימאלית אם בכלל.

השופט הוסיף כי שהייתה של המשיבה ביחידה תהא למשך 24 שעות ותחודש מידי יום באישור בכתב של מנהל המרכז הרפואי בבאר שבע ובסה"כ לתקופה שלא תעלה על 30 ימים מהיום. אחת ל- 7 ימים יגישו המבקשים לתיק בית המשפט עדכון אודות מצבה, שהותה ביחידה תנוצל לצורך מימוש התוכנית הטיפולית אשר נבנתה עבורה, האפוט' לדין יוכל לבקר אותה בכל עת לרבות ביקורים ללא הודעה מוקדמת, ולקבל מהצוות הרפואי כל מידע אודות מצבה, אנשי צוות המרכז הרפואי בבאר שבע בעלי הכשרה מתאימה, ישהו במחיצתה ויארחו לה חברה מידי יום ולפחות שלוש פעמים ביום ולמשך 20 דקות לכל הפחות בכל פעם ואחת ליום, וככל שמצבה יאפשר ייערך לה סיור מחוץ ליחידה בליווי איש צוות בעל הכשרה מתאימה, ולמשך 20 דקות לכל הפחות.

________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אלון גביזון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות