בהעדר שר משפטים – יופסקו מהיום דיוני ההיוועדות החזותית

אף שמשרד הבריאות מזהיר כי הפסקת הדיונים תוביל לעלייה בתחלואה, עדכן היועמ"ש כי בהיעדר שר או הסדר חוקי אחר – לא ניתן יהיה לקיימם באופן מקוון
אייל חן |
דיון מעצר בווידאו. צילום ארכיון: אבשלום ששוני, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שלח מכתב לראש הממשלה ולראש הממשלה החלופי בנוגע לפקיעת ההכרזה על קיום דיונים בבית המשפט בהשתתפות עצורים ואסירים בדרך של היוועדות חזותית. עם פקיעת הכרזות אלו, בהעדר שר משפטים מכהן ובהעדר הסדר חוקי אחר המאפשר קיום דיונים בהיוועדות חזותית, נדרש יהיה להביא, החל מהיום את כלל העצורים והאסירים, מידי יום, לדיונים בעניינם בבתי המשפט.

במכתב הפנה היועמ"ש מנדלבליט, לחוות דעתה של ד״ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שנשלחה שלשום אל מנכ״ל המשרד לביטחון פנים ולמכתבו של ד״ר ליאב גולדשטיין, קצין הרפואה הראשי של שירות בתי הסוהר, העומדים על ההשלכות הבריאותיות מרחיקות הלכת של פקיעת ההכרזה האמורה.

לפי חוות הדעת של ד״ר אלרעי־פרייס, פקיעת ההכרזה טומנת בחובה סיכון משמעותי לתחלואה בקרב האסירים והעצורים. לדבריה, עיקר התחלואה הנוכחית בשירות בתי הסוהר מרוכזת בעצורים הפליליים, והם אלו אשר נדרשים למרבית היציאות לדיונים בבתי המשפט. יתר על כן, מרבית אוכלוסייה זו אינה מחוסנת: רק 9% מבין עצורי הימים המוחזקים כיום במתקני הכליאה מחוסנים, ורק 17% מהנקלטים בשב״ס מחוסנים.

היעדר אפשרות להיוועדות חזותית יחייב את העברת הכלואים בין מתקני הכליאה לבתי המשפט – הן מחוסנים והן לא מחוסנים – פעולה אשר צפויה להעלות את כמות המגעים של הכלואים עם גורמי החוץ. כתוצאה מכך, מעריכה ד״ר אלרעי־פרייס כי הסיכון להתפרצות תחלואה במתקני הכליאה יאמיר דרמטית, וזאת לנוכח הצפיפות הגבוהה, תנאי המחיה וההיגיינה האישית. לפי מכתבו של ד״ר גולדשטיין, כל עלייה בתחלואה פוגעת באופן קיצוני בסדר היום של מתקני שב״ס, במחיית האסירים, ובקליטות אסירים מגופי האכיפה, שכן כל אירוע בו מתגלה אסיר חולה מביא לסדרת פעולות הנדרשת על מנת לקטוע את שרשרת ההדבקה.

"זהו ביטוי נוסף לפגיעה המהותית והקשה באינטרסים ציבוריים כבדי משקל, עליה עמדתי במכתביי שבסמך, אשר נוגעים לפקיעת כהונתם של שרים אשר שימשו בתפקיד מילוי מקום, הנובעת מהעדר שר משפטים מכהן, ובנסיבות העניין – הצורך בשמירה על בריאות הציבור ומניעת סכנות בריאותיות ואף מוות", כתב היועמ"ש במכתבו.

היועמ"ש הוסיף: "להשלמת התמונה אזכיר כי בפני בית המשפט העליון תלויות ועומדות עתירות העוסקות במינוי שרים במקום אלו שכהונתם כממלאי מקום פקעה. בתשובת המדינה לעתירות, שהוגשה שלשום, נמסרה הודעת לשכת ראש הממשלה, בשם ראש הממשלה, כי עד סוף החודש הנושא יובא לדיון בישיבת הממשלה. לנוכח זאת ביקשנו מבית המשפט העליון כי יתאפשר למדינה להגיש הודעה מעדכנת עד תחילת חודש מאי 2021 וכי העתירה תיקבע לדיון בפני הרכב במועד קרוב לאחר מכן. בקשה זו לא התקבלה והעתירה נקבעה לדיון דחוף מחר. לאור הדברים האמורים, אבקשכם להסדיר את העניין לאלתר".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות