תביעות אזרחיות בעבירות מין – גם ללא תלונה במשטרה

בעקבות קמפיין metoo, עלתה המודעות להטרדות מיניות ולפגיעות המיניות אותן עוברות נשים רבות. נשים מכל שכבות האוכלוסייה יצאו עם סיפורן ונתנו לגברים להבין כי יחסי הכוחות השתנו. לא עוד השתקה של הטרדות ופגיעות – מהיום יש מחיר לכל פעולה נגד נשים.
עו"ד קרן ברק |

 

עו"ד קרן ברק

לא מכבר פנתה למשרדי ח', אישה כבת 30 וסיפרה שהבוס שלה פגע בה מינית.

מאחר ונפגעות רבות מתלוננות כי הן עוברות מעין 'אונס שני' בעת מסירת העדות במשטרה, ח' העדיפה שלא להגיש תלונה אך רצתה לבדוק האם יש ביכולתה לתבוע את הפוגע בתביעה אזרחית. התשובה לכך כמובן חיובית אך פניה זו ופניות דומות של נשים נוספות אותן אני מייצגת, הבהירו לי מה גדול הצורך בחידוד ההבדלים בין ההליך הפלילי לתביעה אזרחית וכן את הצורך לעודד נפגעות עבירות מין לפנות גם להליך האזרחי נגד הפוגע.

ההבדל בין הליך פלילי לתביעה אזרחית:

בהליך הפלילי, התובעת היא המדינה ולנפגע העבירה כמעט ואין יכולת להשפיע על הגשת כתב אישום. על מנת שיורשע אדם, במסגרת ההליך הפלילי, צריך השופט הדן בתיק להתרשם מעל לכל ספק סביר שהעבירה בוצעה, כלומר על השופט להתרשם בלמעלה מ-97% שהעבירה אכן בוצעה ורק אז, ירשיע את הנאשם. כתוצאה מכך, פעמים רבות שהפרקליטות מתמהמהת ומתלבטת האם להגיש כתב אישום, משום שהיא מפחדת שאין ביכולתה להוכיח את אשמתו של החשוד מעל לכל ספק סביר.  מנגד, בתביעה אזרחית, התובע הוא הנפגע, ומספיק שהשופט ייטה לחשוב שהדבר אכן קרה,  כלומר שהשופט יתרשם בלמעלה  מ-50% שהתביעה מוצדקת, על מנת לחייב את הפוגע לשלם פיצויים לנפגעת.

סיבת השוני  בין ההליך הפלילי לאזרחי נעוצה  בעובדה שהמטרה העליונה בהליך הפלילי היא הרשעת הנאשם, ולאו דווקא פיצוי נפגע/ת העבירה. לכן, גם אם בסופו של דבר הוטל פיצוי כספי, הוא נוגע רק לנזק הישיר  ואינו עוסק בנזק העקיף שנגרם לנפגעת, לעומת זאת, מטרת ההליך האזרחי הוא פיצוי כספי לנפגע העבירה ולכן יעסוק גם בנזקים נוספים כגון: כאב וסבל, אובדן יכולת ההשתכרות וכד'.

ההבדל בין פיצוי על הטרדה מינית לפיצוי על פגיעה מינית:

החוק קובע כי במקרה של הטרדה מינית, ניתן לקבל פיצוי של עד 120  אלף ₪ ללא הוכחת נזק. כמובן שאם נגרם נזק (דבר הקורה לעיתים קרובות) ניתן להוכיח אותו על ידי מסמכים רפואיים וסכום הפיצוי יגדל משמעותית. בנוסף, החוק קובע כי אם ההטרדה המינית נעשתה במסגרת העבודה, יכול בית הדין לפסוק פיצוי של עד 120 אלף ₪ ללא הוכחת נזק, זאת על כל הטרדה והטרדה.

בפגיעות מיניות משמעותיות יותר, החל ממעשים מגונים וכלה באונס,  סכום הפיצויים עולה, וככל שהשלכות הפגיעה חמורות יותר, יכולה הנפגעת לתבוע סכום גבוה יותר.

ההבדל בין תביעה אזרחית רגילה לתביעה אזרחית נגררת לפלילים:

כפי שצוין, ניתן להגיש תביעה אזרחית גם ללא פתיחה בהליך הפלילי אך אז תיאלץ הנפגעת, להוכיח את טענותיה בפני בית המשפט ואת הנזק שנגרם לה כתוצאה מהפגיעה. לעומת זאת, אם הורשע הנאשם בהליך פלילי, ניתן להגיש תוך 90 ימים תביעה אזרחית נגררת לפלילים בה הנפגעת לא תצטרך להוכיח את טענותיה נגד הפוגע, אלא תצטרך להוכיח את הנזק שנגרם לה בלבד.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות