עורך דין להכיר – עורך דין רועי ביטון

עו"ד רועי ביטון, (39) מתעסק בתחום התובענות הייצוגיות ומשפט מנהלי, נשוי לאורטל, שגם היא עורכת – דין ואב להוד ולהללי.

מכהן כיו"ר ועדת תובענות ייצוגיות בלשכת עורכי הדין.
"בתובענות הייצוגיות אני רואה עצמי מחויב לחברה בישראל בכלל וללקוחותיי בפרט".
חשוב לדעת כי הליך הבקשה לתביעה ייצוגית נועד לאפשר לציבור הרחב, שאינו מורגל בפנייה לערכאות משפטיות, לעמוד על זכויותיו מול גופים גדולים במשק ומול רשויות השלטון במקרים של קיפוח מצד גופים כמו חברות הסלולר והמזון, בנקים ורשויות מקומיות, ולכן היה לנו חשוב ליצור מנגנון נוח ופרקטי לציבור הרחב במקרה של פגיעה בזכויותיו, ולהוות כתובת עבור אותם אנשים החשים נפגעים.
אם פתחתם עיתון בשנים האחרונות סביר להניח שנתקלתם באחת מן התביעות הייצוגיות שהגיש עו"ד רועי ביטון, ממשרד רפפורט לוין ביטון, מפרשת אפל, דרך התביעה הייצוגית נגד סלקום או פייסבוק ועד לשערוריית הקנביס הרפואי.
לאחרונה מונה עוה"ד ביטון, לכהן כיו"ר תובענות ייצוגיות בלשכת עורכי הדין. אין ספק שמינוי זה מסמל עבורו את היעד העיקרי והתחום אותו כבש בעבודה קשה והצלחות מרובות.

המיזוג- פנים קדימה
לפני כשלוש שנים חבר עוה"ד רועי ביטון עם עוה"ד יונתן רפפורט ואדם לוין, אשר הרחיבו את פעילותם בנושא התובענות הייצוגיות ותחומים בולטים נוספים.
לאחר שהתבססתי והתמקצעתי בתחום התובענות הייצוגיות, קיבלתי החלטה משותפת עם עו"ד יונתן רפפורט ועו"ד אדם לוין, למזג את משרדינו למשרד אחד המשלב ומאגד את כל מה שנדרש בתחום התובענות הייצוגיות. ואכן, עם פנים קדימה למען עתיד טוב יותר, התמזגנו והפכנו למשרד רפפורט-לוין-ביטון.

כבר כילד, ידע ביטון כי תחום המשפטים מסקרן ומעניין אותו. "כבן לעורך דין, הייתי רגיל לכך ש״שיחות שולחן השבת״ נסובו סביב התיקים המשפטיים של אבא, שמצדו דווקא רצה שאהיה וטרינר, עת זיהה את חיבתי העזה לחיות, אך כאשר שני אחיי הגדולים סיימו בהצלחה את לימודי המשפטים והפכו לעורכי דין מובילים בתחומם, היה ברור לכולם שאצעד בעקבותיהם.״
תובענות ייצוגיות – תחום מרתק 
לתחום התובענות הייצוגיות הגיע עו״ד ביטון כמעט במקרה: "ארגנתי כנס שולחנות עגולים עם שופטים עבור עו"ד באילת ושמתי לב כי שולחנו של כבוד השופט חאלד כאבוב, מהמחוזי בת"א, אשר עוסק רבות בתובענות ייצוגיות, ריק. ניגשנו, אני וחברים נוספים (ביניהם ח"כ רויטל סוויד, ששימשה בשעתו כעורכת דין) והתיישבנו סביב שולחנו כדי להקשיב. עד מהרה מצאנו עצמנו מרותקים למילותיו ונחשפים לעולם חדש ובתולי. כל היושבים סביב שולחנו היו מופתעים ומהופנטים נוכח הידע והמידע העצום. משם, הדרך לעסוק בתחום הייתה קצרה.״
קפיצת המדרגה הגדולה בתחום, הגיעה לעו"ד ביטון  כאשר נוצר המיזוג בין משרדו לבין משרדם של עו"הד יונתן רפפורט ועוה"ד אדם לוין. המיזוג בין המשרדים, הוביל לצמיחה ופיתוח הפעילות הענפה של המשרד, נושא אשר בא לידי ביטוי בהגשתם של תובענות ייצוגיות רבות כנגד חברות ענק במשק אשר מפרות את החוק, כמו כן התמחות המשרד גם כוללת ייצוג במתן הגנה רחבה לחברות הגדולות כנגד התובענות הייצוגיות עצמן.
כיום, אחראי עוה"ד ביטון על כמה מן התביעות הייצוגיות המעניינות והחשובות ביותר שהוגשו בשנים האחרונות, בין היתר: התביעות הייצוגיות נגד פייסבוק, אינסטגרם, פייפאל, בוקינג, אפל וואסטאפ, חברות ביטוח, בנקים, חברות סלולר ועוד…..
למשל הבקשה להכרה בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת "אפל" העולמית מטעם משרדו של עוה"ד ביטון, בה נטען כי אפל ממשיכה לגבות כספים ממשתמשים שמחקו את האפליקציות מהסלולרי, אך חויבו בכל זאת. בתביעה שהוגשה בעבר נגד החברה, נטען נגד התשלום המתחדש אוטומטית כל סוף תקופה. הגילוי המעניין אליו הגיעו ממשרדו של עוה"ד ביטון הוא כי עצם מחיקת האפליקציה מהמסך אינו מספק. גם הודעה שמשתמשי אפל מקבלים בבואם למחוק אפליקציה כלשהי היא 'כל הנתונים יוסרו', אינה מתייחסת לכרטיס האשראי של המשתמש.
סקר שבוצע על ידי משרד עורכי הדין רפפורט-לוין-ביטון מצביע על כך ש-50% ממשתמשי אפל סבורים שכשהם מוחקים את האפליקציה ממכשירם החיוב עבורה ייפסק.

תביעה נגד פייסבוק
תביעה נוספת עליה אחראי עוה״ד ביטון הינה התביעה נגד הרשת החברתית ״פייסבוק״ על כך שסוחרת במידע של קטינים. "בתביעה שהגשנו טענו כי הרשת החברתית משתמשת בפרטיהם של קטינים במודעות פרסומיות ובכך מאפשרת למפרסמים לפנות באמצעות מודעות ותכנים, שלרוב אינם מתאימים להם. בתביעה כתבנו כי בבקשה נכתב כי התביעה עוסקת בעובדה שפייסבוק מפרה באופן בוטה את דיני הגנת הפרטיות והפרסום הישראלים העוסקים במידע ובנתונים רגישים לגבי קטינים המשתמשים בשירותיה וזאת, שעה שפייסבוק משתמשת באופן לא חוקי בנתוניהם האישיים של משתמשים קטינים ומאפשרת הצגת פרסומות בעלות תוכן בלתי ראוי בניגוד לסעיף פרסומות ודרכי שיווק המכוונים לקטינים' המעוגנים בחוק הגנה לצרכן.
אחד הדברים שמקוממים את עורך הדין ביטון הוא לגלות בכל פעם מחדש חברות גדולות שגובות כספים מהלקוחות שלא כדין, כחלק משיטת מצליח: "החברות הגדולות מכניסות יד לכיס הציבור, לא כי הוא צריך לשלם, אלא מכיוון שהן יכולות וזה מה שעצוב באמת, הרי ברור שאין את מי להרשיע, אף אחד לא ישב בכלא נכון? והם לא ישלמו יותר כסף מהמיליונים שגבו לא כחוק, אז פועל יוצא ששיטת המצליח משתלמת  התעשיינים עלו על שיטת המצליח" זה יכול לעבוד להם כל פעם מחדש אז למה לא להמשיך לגנוב כל פעם מחדש?
כל חיוב של "טעות" גם אם הוא הקטן ביותר ככל הנראה שלחברה יכנס כמה מיליונים טובים כל שנה והכל על חשבון הציבור.
תתארו לכם סיטואציה שאזר היה גונב 100 ש"ח ונתפס, מה היה קורה? בפעם הראשונה כנראה של"צ בפעם השנייה היה יושב בכלא, אז למה חברות גדולות יכולות להרשות לעצמן להיתפס כל שנה עשרות פעמים ובגניבה לכאורה של מיליונים.
בנוסף, נלחם עו"ד ביטון נגד היוזמה להפחית את האגרה על תביעות ייצוגיות: "לא ייתכן שהאגרהכל כך גבוהה כאשר מרבית התובעים נמנים עם האנשים החלשים בחברה. הרי ברור לכל בר דעת כי אנשים אשר ערים לכך שנגבו מהם עשרים או שלושים שקלים נוספים שלא כדין, אינם עשירים ולפיכך, איני מבין איך יכולים לגבות אגרה כה גבוהה. זה שיבואו לציבור או לאזרח הקטן שנעקץ ויגידו לו בוא תשלם 16אלף שח אגרה על תביעה ייצוגית זה רק יכשיר את השרץ לגניבת המליונים ויפגע פגיעה עצומה הן במחאה החברתית והן בתיקון העוולות האזרחיות.
אני בהחלט נגד תביעות סרק ומאמין שצריכים למצוא פתרונות נגדן אך אגרה גבוהה על התביעות אינה הדרך.״
אם לא היית עו"ד במה היית בוחר לעסוק?
״הבחירה בלימוד המשפטים התגלתה כבחירה הנכונה ביותר שעשיתי, אולם לו הייתי בוחר במקצוע אחר הייתי ללא ספק הופך לוטרינר. אהבתי לבעלי חיים היא עצומה, כאשר השתחררתי מהצבא החלטתי להביא כלב 'דוגו ארגנטינאי'לבית הורי. הוא היה משיל שיערות, אוכל נעלים, אבל כל פעם הצלחתי לשכנע את הוריי להשאיר אותו בביתנו. באחד מימי השישי קמתי ב-6 בבוקר וראיתי שהשטיח האפגני היקר שאבא שלי רכש יום קודם, מפורר כולו, הבנתי שלא יהיה מקום בבית לא לכלב ולא לי. אספתי מיד ציוד בסיסי וברחתי לאילת. הודעתי להורי שאני לא חוזר הביתה ללא הכלב, אומנם לקח חודשיים אבל בסופו של דבר נכנעו הוריי והסכימו ששנינו נשוב הביתה."

אם היית צריך לבחור בעורך דין שייצג אותך, במי היית בוחר?
"תלוי באיזה תחום", מחייך עורך דין ביטון וממשיך "כמובן שלמשרד המשפחתי משרד עורכי דין דוד ביטון תחילה שמתמחה בתחום דיני המשפחה, אך נצא בנקודת הנחה  שאסור להמליץ על קרובי משפחה הייתי בוחר בעורכת הדין נופר טל או במשרד קלעי רוזן. מדובר בעורכי דין משכמם ומעלה, מקצוענים לעילה ולעילה, אדיבים ובעלי ידע עצום.״
טיפ שימושי לאנשים המתלבטים האם להגיש תביעה
"אם יש לכם קייס טוב, אל תתלבטו, פשוט תתבעו. החברות הגדולות בונות על הפחד שלכם ומאמינות שלא תצאו למלחמה בעבור סכומים קטנים ועל כן מרשות לעצמן לעשות ככל העולה על רוחן.״
המלצה לעורכי דין המתלבטים האם לעסוק בתחום?
״אני חושב שהעיסוק בתביעות ייצוגיות עשוי להיות נישה טובה לעורכי דין צעירים. מדובר בעולם שלם ומרתק ואם תתמקצעו בו, לא תתחרטו.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות