העצור בן 16 לא הורשה לפגוש את הוריו; ביהמ"ש שחרר אותו

ביהמ"ש לנוער בנצרת שחרר את הנער, שנעצר בחשד שנכנס לישראל שלא כדין, לאחר שהשוטרים גם לא הציעו לו להיוועץ בעורך דין: "קיפחו את זכויותיו"
נעמה כהן |
מעצר (אילוסטרציה).

שופטת בית משפט לנוער בנצרת, טל ויסמן בן-שחר, קבעה כי נער בן 16,שנעצר בחשד שנכנס לישראל שלא כדין ישוחרר ממעצר בשל מחדלי חקירה משטרתיים. אלו, כך לפי ביהמ"ש, גרמו "לקיפוח זכויותיו המוקנות לו מהוראות חוק הנוער ובשל מחדלים אלו יש לשחררו ממעצר בתנאים מגבילים".

הנער נתפס על ידי המשטרה זו הפעם החמישית והובא לבית המשפט, שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו. לשיטת המשטרה, העובדה שמדובר במעצרו החמישי מעידה על "התנהלות מסוכנת המחייבת תגובה של מערכת אכיפת החוק".

הסנגור ציין בדיון כי מדובר במעצר לא חוקי, תוך שזכויות הנער הופרו ע"י היחידה החוקרת בצורה שיטתית ומודעת, מאחר ובחרו לנהוג בנער כאילו הוא אדם נטול זכויות. "מדובר בקטין בן 16, נכנס לישראל מתוך מצוקה כלכלית ואנושית, הוא הבכור במשפחתו, אביו סובל ממחלה כרונית בעטיה הוא נזקק לטיפולי דיאליזה, לא עובד מזה שבע שנים, כך שהקטין הזה הוא המפרנס העיקרי של בני משפחתו", אמר הסנגור.

הסנגור הוסיף: "ע"פ חוק הנוער, כשנעצר קטין או נחשד בדבר עבירה ואמור להיחקר, על היחידה החוקרת ללא דיחוי לפעול ליצירת קשר עם הורה של הקטין. גם אם הוא פלסטיני ושב"כ עדין הוא קטין. לא זו בלבד שלא נעשה שום מאמץ ליצור עם מי מהוריו קשר, אלא שמנעו זאת ממנו בצורה פוזיטיבית. הקטין מוסר שביקש להודיע למי מהוריו, והם לא הרשו לו".

השופטת ויסמן בן שחר שקיבלה את עמדת הסנגור כתבה בהחלטתה כי זכותו של הקטין במסגרת חוק הנוער היא כי יש להודיע להוריו על מעצרו, אך ככל העולה מהחומר שהוגש לפניה הודעה כזו להוריו לא הועברה. "בפני בית המשפט הנער טען שביקש מהחוקרים שיצרו קשר עם הוריו, אך סורב", ציינה השופטת בהחלטתה.

על פי ההחלטה, זכותו של הקטין להיוועץ בסנגור ציבורי נפגעה משום שהאפשרות לא הוצעה לו כלל. בכך נפגעה זכותו של הקטין להיוועצות בעורך דין.

"בחקיקה ובפסיקה", כך השופטת, "נקבע כי עם מעצרו על קטין יש להביאו בפני שופט או שופטת מוקדם ככל הניתן. במקרה הנוכחי, הקטין נעצר בשבת בצהריים, לא הובא לבית המשפט במוצאי שבת, אלא בחלוף 24 שעות". השופטת סברה כי אם היה מובא בפני שופט תורן בזמן מוקדם יותר, ניתן היה "לרפא ולו מקצת מהמחדלים ולשמור על זכויותיו של הקטין".

_____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת טל ויסמן בן-שחר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות