פרשת הכדורגלנים והקטינות לא הסתיימה בהכרח. ומה הלקח שיישאר איתנו?

התיק הפלילי נגד דור מיכה ועומר אצילי נסגר סופית, אך האם זה סוף פסוק מבחינתם? מבחינה משפטית בפני הנערות המתלוננות עומדות כמה אופציות והסיפור עדיין לא תם
עו"ד קרן ברק |
מכבי תל אביב עומר אצילי דור מיכה קטינות
הפגנת תמיכה בנערות שנערכה ביוני בתל אביב. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

כידוע, התיק נגד עומר אצילי ודור מיכה נסגר ולא יוגשו נגדם כתבי אישום. אך האם המדובר בסוף הסיפור מבחינתם? האם כך תסתיים פרשה שבה נחשדו השניים בניצול וקיום יחסי מין עם נערות קטינות? ובכן, מבחינה המשפטית פתוחה הדרך בפני הנערות להגיש ערר על ההחלטה לסגור את התיק. הערר מוגש לגורם שסגר את התיק, לפרקליטות המדינה. שם יושבים פרקליטים בכירים במחלקת העררים ודנים מחדש בסיכויי ההרשעה, ויש להם בהחלט סמכות להורות על פתיחת התיק מחדש ולפעול להגשת כתבי אישום.

עו"ד קרן ברק

אין לזלזל בתהליך הזה, ויש לזכור כי לא פעם העררים גורמים לפרקליטות המדינה להוציא תחת ידיה צדק.

אבל הצדק האמיתי במקרה הזה ככל שהקטינות תרצנה בו, יתרחש ככל הנראה במישור האזרחי, מכיוון שגם אם היה מוגש כתב אישום נגד מיכה ואצילי, סביר להניח שהוא היה מסתיים בעסקת טיעון שבה היה גוזר ביהמ"ש על השניים עבודות לתועלת הציבור. ספק אם הנערות ומשפחותיהם היו רווים נחת מתוצאה זו.

בהליך האזרחי הקטינות הן במרכז וכל אשר יהיה עליהן לטעון ולהוכיח בביהמ"ש הוא שעל הכדורגלנים היה לדעת שהן קטינות וכי ברשלנותם כשלו בלפעול כפי שגברים סבירים היו פועלים בנסיבות דומות ולכל הפחות היה עליהם לחשוד ולוודא כי מדובר בבגירות ולא בקטינות. הרי כל בר דעת יודע היטב כיצד נשמעת נערה קטנה וכיצד נשמעת בחורה צעירה לפני גיוס לצה"ל. הפערים בסגנון הדיבור והמחשבה והבשלות ברורים, קל וחומר כשמדובר בגברים מנוסים, ובוגרים ולא בנערים. פרשה אומללה זו צריכה להוות תמרור אזהרה לכל גבר ולגרום לו להבין שעליו תמיד לשאול את עצמו , יתכן שאלו קטינות? או כלשון העם, "כשיש ספק, אין ספק".

פיצוי על נזק נפשי

ובחזרה להליך האזרחי, ככל שהקטינות תחלטנה להגיש תביעת רשלנות נגד אצילי ומיכה ותוכחנה את רשלנותם כלפיהן, אזי יפסוק להן בית המשפט פיצוי כספי משמעותי בגין הנזקים הנפשיים (שגם אותם תצטרכנה להוכיח), שנגרמו להן בשל העובדה שקיימו יחסי מין (יתכן שלראשונה בחייהן), עם גברים נשואים המבוגרים מהן בשנים רבות. הפיצוי הכספי שיאלצו הכדורגלנים לשלם להן עשוי להיות משמעותי ובנוסף, הם יסבלו מפרסום שלילי שמלווה לכך וזאת מהסיבה שההליך האזרחי פתוח לציבור (למרות שזהותן של התובעות תישאר חסויה לנצח).

לקטינות עומדת הזכות להגיש תביעה נגד אצילי ומיכה עד הגיען לגיל 35, וזאת משום שהמחוקק האריך את תקופת ההתיישנות כשמדובר בנפגעת עבירת מין שנפגעה בטרם מלאו לה 18.

לסיום, אני פונה לכל הגברים (חלקם בעצמם אבות לבנות), אנא מכם, תחשבו כיצד הייתם רוצים שינהגו בבנותיכם ותפנימו, על טעויות ועוולות, בין במתכוון ובין ברשלנות, תשלמו במיטב כספיכם. ועל כך נאמר, סוף מעשה במחשבה תחילה.

עו"ד קרן ברק, מומחית לייצוג נפגעות תקיפה מינית

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות