לאן נעלם האסיר אלקיים?

משפחתו של האסיר טוענת כי שב"ס לא דיווח במשך מספר ימים כי הוא מאושפז ומונשם בביה"ח ורק לאחר שב"כ, עוה"ד נורית מעטוק ואשרף שחאדה נכנסו לתמונה – מצב הדברים השתפר. שב"ס: בני המשפחה עודכנו
%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%9f-%d7%9c%d7%95%d7%99 |
צילום: פלאש 90

מה קורה במצב בו משפחתו של אסיר טוענת כי שב"ס לא דיווח להם במשך מספר ימים על אשפוזו של יקירם כשהוא נמצא במצב קשה, מונשם ומורדם בבית חולים?

במשך ארבעה ימים "נעלם" רפאל אלקיים, האסיר בן ה-66, תושב באר שבע, מכלא מעשיהו. במהלך חייו ריצה אלקיים עשרות שנות מאסר על בגין עבירות רכוש ועבירות כלכליות. בחצי שנה האחרונה הוא מרצה מאסר על מכירת משככי כאבים נרקוטיים לסוכן סמוי.

כתבות נוספות בעניין עו"ד נורית מעטוק:

משפחתו של האסיר טוענת כי שבועיים לפני שהתאשפז בבית החולים, נפגע האסיר ממשאית אסירים, "הפוסטה", ברחבת הכניסה לכלא מעשיהו כשחזר מבדיקות במר"ש, וגם על אירוע זה לא נמסרה שום הודעה למשפחה. המידע הספציפי על הדריסה הנ"ל הועבר למשפחה דרך שיחת טלפון אותה ביצעו עם האסיר מבית הכלא.

התאונה המדוברת אירעה לאחר שהועבר האסיר מכלא מעשיהו למר"ש ניצן כדי לקבל טיפול עקב המצב הרפואי הכרוני בו הוא שוהה. על פי דבריו, הוא ירד מהרכב, ובעוד הנהג חשב שהוא נמצא רחוק מהרכב, במקום לנסוע קדימה, הרכב נסע אחורה ופגע לאסיר בברכיים. כתוצאה מהפגיעה עף האסיר כשמונה מטרים וברכו הסתובבה.

עורך דין נורית מעטוק
"רואים בחומרה את התנהלות שב"ס". עו"ד נורית מעטוק

היכן הסתירה? כאשר בתו של האסיר שאלה אותו אם בשב"ס יודעים על האירוע, הוא השיב בחיוב "בטח שיודעים". אך האירוע הזה מוכחש על ידי השב"ס.

בעקבות האירוע, בתאריך ה-22 במרס עבר האסיר מהמר"ש בניצן לבית החולים שמיר בבאר יעקב. ובגלל היעדר עדכון משפחת האסיר משב"ס או מכל גורם רשמי אחר, קרוביו של האסיר החלו לחפש אותו עד שהצליחו לגלות כי הוא אושפז בבית החולים שמיר (אסף הרופא). רק ב-25 למרס עדכנה קצינת האסירים את בני המשפחה על מצבו הרפואי הקשה של האסיר, שכאמור מונשם ומורדם בבית החולים שמיר.

חוסר העדכון הוביל בדיעבד לידיעה שהאסיר לא קיבל את הטיפול הרפואי הראוי לו, אלא משככי כאבים חריפים שהובילו להחמרת מצבו עד שהורדם והנושם, מה שהוביל אותו לסכנת חיים ממשית.

ב-30 למרס, בני משפחתו של האסיר ביקשו להכניס לבית החולים רופא פרטי שיבדוק את יקירם. אך בניגוד לאישור שקיבלו ממנהלת המחלקה, נציגי שב"ס מנעו את כניסת הרופא לחדרו של האסיר המאושפז תחת אבטחה.

כאן נכנסים לתמונה עו"ד נורית מעטוק ועו"ד אשרף שחאדה, אשר איימו לפנות לבית המשפט, מה שהניע את שב"ס לשקול שנית את הבקשה להכנסת הרופא הפרטי ולאשר אותה, אלא שעד שהסתיימה הסגאה, הרופא הפרטי כבר עזב את המקום.

על פי משפחת האסיר, רק לאחר שעורכי הדין נכנסו לתמונה, בית החולים התחיל לבצע בדיקות רפואיות מעמיקות יותר.

"לא קיבל את הטיפול הרפואי הראוי לו". כלא מעשיהו. צילום: פלאש 90

בקשה לשחרור מוקדם 

בעקבות ההמחרה במצבו הרפואי של האסיר, עורכי הדין מעטוק ושחאדה הגישו בקשה לשחרור מוקדם של האסיר. עורכי הדין פנו לבית המשפט כדי לאשר את בתו של האסיר כאפוטרופוסית זמנית, בטענה כי שב"ס מערים קשיים באופן בלתי ברור חרף מצבו הרפואי הקשה של האסיר והתקופה הקצרה שנותרה לו בכל מקרה.

עורכי הדין מעטוק ושחאדה מסרו: "אנחנו רואים בחומרה את התנהלות שב"ס מתחילת התהליך ועד סופו. לא ברור מדוע כעולה מהמסמכים הרפואיים והעדויות בשטח, לא הועבר התיק הרפואי משב"ס לבית החולים ומדוע רק לאחר התערבותנו שב״ס והמרכז הרפואי החלו להתייחס למרשנו בדרך הראויה. לא ייתכן שאדם יצטרך להגיע למצב שבו הוא מורדם ומונשם וזאת בעקבות התנהלות תמוהה של הגורמים שאמונים על חייו ועל בריאותו, תוך שדריסה של אסיר לא מדווחת למשפחה ולא מטופלת בהתאם.

"לאורך כל הדרך הגורמים המעורבים מערימים קשיים על המשפחה, כולל התנגדות תמוהה בטענות שווא על 'מסמכים חסרים' של המשרד לרווחה ושירותים חברתיים לבקשה פשוטה כמו מינוי אפוטרופוס לצורך שחרור מוקדם. אנחנו נפעל כדי להוציא את האמת לאור וכדי שזכויות אדם בסיסיות יקוימו. שירות בתי הסוהר אמון על טיפול נאות באסירים ולא הפקרתם באופן בזוי".

תגובת שב"ס לדברים: "האסיר הועבר לפני מספר שבועות למרכז רפואי שב"ס עקב מצבו הרפואי. לאחר התדרדרות נוספת אושפז בבית חולים אסף הרופא שם הורדם והונשם. עורכת דינו ובני משפחתו מעודכנים ומבקרים אותו על בסיס יומי".

מדוברות שב"ס נמסר, כי "הטענה לדריסה בכלא נבדקה באופן מעמיק ויסודי, ונמצא כי אין לדברים אחיזה במציאות. כשבוע וחצי טרם אשפוזו מעד האסיר בדרכו מהאגף, באירוע נפרד ומשולל קשר לאשפוז. הוא נבדק מיידית על ידי רופא ונמצא עם סימני חבלה ושפשופים. לדברי האסיר, הוא נפל כי הרגיש חולשה וסחרחורת. הוא טופל במקום".

לאתר נורית מעטוק עורכת דין פלילי, תעבורה ומשפחה


עו"ד נורית מעטוק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות