הפלסטינית טענה: "חיילות ביצעו בי חיפוש פולשני" – התיק נסגר

המשנה לפרקליט המדינה החליטה לסגור את תלונתה של העצורה, בתום חקירה של מח"ש ומצ"ח, אך המליצה לנקוט הליך פיקודי נגד שני מעורבים בפרשה
דניאל בן חמו |
שוטרת מג"ב (למצולמת אין קשר לנאמר בידיעה) ארכיון. צילום: משטרת ישראל

בתום חקירה של צח"מ משולב של מח"ש ומצ"ח, המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), נורית ליטמן, החליטה לסגור מחוסר ראיות תלונה שהגישה עצורה פלסטינית בגין חיפוש גופני פולשני שנערך בגופה, במסגרת פעילות מבצעית משותפת של השב"כ וצה"ל ב-2015. בצד זאת, המליצה המשנה לפרקליט המדינה לראש השב"כ לנקוט הליך פיקודי מתאים בעניינם של שניים מאנשי השירות.

האירוע שלגביו הוגשה התלונה התרחש במהלך חיפוש בביתה של עצורה תושבת איו"ש, אז נערך חיפוש בגופה בשל צורך מבצעי מסוים, חיפוש אשר פגע מהותית בכבודה ובפרטיותה. החיפוש בוצע על ידי שתי חיילות, אחת מהן רופאה. בעקבות הפגיעה בעצורה, ולאחר חקירת מצ"ח בנושא, אימץ פרקליט המדינה את המלצת המבת"ן והורה על פתיחה בחקירה פלילית והקמת צח"מ של מח"ש (שהיא בעלת הסמכות לחקור אנשי שב"כ) ומצ"ח.

הצח"מ ערך חקירה מקיפה, בה בוצעו פעולות רבות. "לאחר בחינת ממצאי החקירה", כך לפי החלטת עו"ד ליטמן, "ושקילת מכלול השיקולים הרלוונטיים לעניין, ולאחר שבוצעו מספר פעולות חקירה נוספות במסגרת השלמות חקירה, נמצא כי קיימת תשתית ראייתית חסרה, בין היתר, ביחס למקור ההנחיה לביצוע החיפוש, לתוכנה ולנסיבות העברתה לגורמי השטח. על כן, בהעדר די ראיות לא ניתן להעמיד לדין מי מן המעורבים באירוע זה, בין בהליך פלילי ובין בהליך משמעתי. לצד זאת יובהר כי החקירה העלתה, שעל אף שלא הייתה כוונה לפגוע בעצורה הפלסטינית, התנהלות המעורבים אינה עומדת בסטנדרט המצופה והנדרש מהם".

על רקע מסקנה זו סברה המשנה לפרקליט המדינה כי מדובר באירוע חמור שלא ניתן להותירו ללא טיפול מתאים, ועל כן היא הורתה להעביר את החלטתה לראש השב"כ, על מנת שישקול נקיטת צעדים פיקודיים מתאימים נגד שניים מאנשי השירות המעורבים, וכן על מנת שתיבחן הפקת לקחים מתחייבים לעתיד. יצוין, כי נגד איש שב"כ שלישי ננקט הליך פיקודי כבר ב-2019 בגין התנהלותו באירוע.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות