"חייבו את היועמ"ש להוציא את נתניהו לנבצרות"

התנועה לאיכות השלטון טוענת כי יש להוציא את רה"מ לנבצרות על רקע משפטו הפלילי שנכנס כעת לשלב ההוכחות: "חשש כבד שישתמש בשלטונו כדי להימלט מאימת הדין"
דנה לווינסקי |
רה"מ בנימין נתניהו ויועציו בדיון
נתניהו וסנגוריו בביהמ"ש המחוזי בירושלים, מאי 2020. צילום: פלאש 90

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה שיחייב את היועמ"ש אביחי מנדלבליט להוציא את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות בשל משפטו הפלילי, שנכנס הבוקר (יום ב') לשלב ההוכחות עם תחילת עדותו של מנכ"ל וואלה לשעבר, אילן ישועה. על פי העתירה החשש הכבד שעולה הוא "המשך שלטונו של נאשם בפלילים חמורים המנהל את משפטו, לצד ניסיונות חוזרים ונשנים להשפיע בעניין ולהימלט מאימת הדין, כאשר הכל תוך ובמהלך כהונתו כראש הממשלה".

בעתירה נכתב כי הצרכים הדחופים להוצאת נתניהו לנבצרות הינם מטעמים שונים. הטעם הראשון הוא נבצרות פיזית – מכיוון שהחל מהיום יצטרך ראש הממשלה, הנאשם בפלילים, לעסוק בשלב ההוכחות במשפטו ולהתייצב פיזית בבית המשפט למשך שלושה ימים מלאים בשבוע.

טעם שני הוא נבצרות פונקציונלית – מכיוון שנתניהו, בהתאם לפסיקת בג"ץ, מחויב לקבל את הסדר ניגוד העניינים שעליו התחייב – דבר אשר יפגע קשות ולא יאפשר את תפקודו כראש ממשלה.

טעם נוסף הוא נבצרות מהותית – מכיוון שנתניהו פועל למען האינטרס האישי שלו ונגד האינטרס הציבורי, זאת בכך שלא מאפשר מינויים של שר משפטים ופרקליט מדינה ולא איפשר העברת תקציב מדינה. לכל זאת יש להוסיף את הפגיעה הקשה באמון הציבור ברשויות.

התנועה ציינה בעתירתה כי ראש ממשלת ישראל "מנוע מלמלא את תפקידו בשעה שהוא בבית המשפט". "הרי", נכתב בעתירה, "גם בדיונים בהם הוא לא יימצא יהיה עליו לשבת עם עורכי דינו ולהשלים איתם, או לטכס עצה". לפי העתירה, על כל נאשם קיים גם לחץ נפשי רב המשפיע על יכולת תפקודו. מגבלות אלו בעלות משמעויות מרחיקות לכת על אפשרות ויכולת קבלת ההחלטות במדינת ישראל.

היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. צילום: פלאש 90
בסמכותו. היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. פלאש 90

"בהתאם להסדר ניגוד העניינים שאושרר בבית משפט נכבד זה", נכתב עוד בעתירה, "על ראש הממשלה אף למשוך ידיו מכל הקשור לקביעת מדיניות, תקצוב, מינויים או חקיקה הקשורה בעניינים בהם מנוע, וכן אף לכל בעלי הזיקה עימו. דברים אלה לכשעצמם מצביעים על מגבלה פונקציונלית המחייבת הכרזה על נבצרות ראש הממשלה".

עוד נכתב: "בעבר המשפט קבע במפורש כי הסמכות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה מסורה בלעדית ליועץ המשפטי לממשלה. אי-הכרזתו על נבצרות, כמוה כהחלטה לאפשר את המשך כהונתו בתפקיד".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות