המלצות הוועדה למניעת הרשעות שווא: "הקמת יחידה פורנזית"

כ-3 שנים לאחר שהוקמה הגישה הוועדה, בראשות השופט בדימוס דנציגר, את המלצותיה ועיקרן התמקדות בפיתוח המדע הפורנזי, בין השאר, דרך מעבדות פרטיות
אייל חן |
שופט העליון בדימוס, יורם דנציגר. צילום: פלאש 90.

הוועדה הציבורית למניעת הרשעות שווא ותיקונן הגישה למ"מ שר המשפטים בני גנץ את דוח הביניים השני של הוועדה, העוסק בחשש מהרשעות שווא העלולות להיגרם בשל הסתמכות על ראיות פורנזיות שגויות.

הוועדה הוקמה ב 2018 במטרה לצמצם את החשש להרשעות שווא בהליך הפלילי ולבחון כלים אפשריים לאיתור הרשעות שווא ולתיקונן. בראש הוועדה עומד שופט בית המשפט העליון (בדימוס) פרופ' יורם דנציגר.

הוועדה מצאה כי אין כל גוף רגולטורי מקצועי הקובע כללים וסטנדרטים לעריכת בדיקות, חוות דעת ועדויות מומחים. כתוצאה מכך, המעבדות הפורנזיות אינן כפופות לפיקוח חיצוני למעט זה של הרשות הלאומית להסמכת מעבדות.

בנוסף, השוק הפרטי בתחום הפורנזי הוא קטן ביותר וכתוצאה מכך, ומאחר שהמעבדות המעניקות שירותים פורנזיים למדינה אינן נותנות חוות דעת להגנה אלא לתביעה בלבד, קיים בישראל מחסור חמור במומחים לטובת ההגנה כמעט בכל התחומים הפורנזיים.

המלצתה המרכזית של הוועדה היא להקים יחידת אסדרה (רגולטור) למדע הפורנזי בישראל. היחידה תבחן את השיטות הפורנזיות הנהוגות בישראל ואת יישומן, לצורך הצגת ראיות בהליכים פליליים, וזאת במטרה להבטיח פענוח נכון של פשיעה. היחידה גם תעסוק בבדיקת אמינותן הבסיסית של שיטות פורנזיות ובקביעת סטנדרטים ושיטות עבודה מומלצות לעריכת בדיקות. עוד תעסוק היחידה, בקידום מחקר בתחום הפורנזי, בקביעת דרכי הכשרה והסמכה לבודקים פורנזיים ובגיבוש קוד אתי למומחים.

המתין שנה ושבעה חודשים. אילוסטרציה shutterstock
"חיזוק אמון הציבור". אילוסטרציה shutterstock

הוועדה סבורה כי מחובת המדינה "לפעול על מנת שתתאפשר גישה של ההגנה למומחים פורנזיים ראויים. יש לעודד הקמת מעבדות פורנזיות פרטיות; לקבוע תעריפים ריאליים להתייעצות הסנגוריה הציבורית עם מומחים וכן לקדם פתרונות שיאפשרו, במקרים המתאימים, השתתפות של המדינה במימון מומחים פורנזיים מחו"ל עבור ההגנה".

עוד ממליצה הוועדה כי נהלי העבודה של המעבדות המעניקות שירותים פורנזיים למדינה יובאו לעיון הציבור בהקדם האפשרי, ועד לפרסומם יועמדו לעיון ההגנה בתיקים ספציפיים.

בשבוע שעבר, כאמור הוגש לשר המשפטים, בני גנץ, דוח הביניים השני של הוועדה הציבורית למניעת הרשעות שווא ותיקונן, המסכם את מסקנות והמלצות הוועדה בנושא ראיות פורנזיות. גנץ ברך על הדוח וציין כי: "דווקא בעידן של ניסיונות ערעור הלגיטימציה על מערכת המשפט, בחינה מתמדת של המערכת ומניעת הרשעות שווא חשובות לחיזוק האמון הציבורי במערכת אכיפת החוק והמשפט, כמו גם לעשיית צדק עם קורבנות העבירה ונאשמים שהורשעו על לא עוול בכפם".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות