מה יעלה בגורל הדיירים הסרבנים?

משרד המשפטים פרסם הצעת חוק שמטרתה להסדיר יחסים בין דיירים לבין יזמים בפרויקטים של התחדשות עירונית. בין השאר הפחתת הרוב הדרוש לאישור העסקה
גילי סיוון-כהן |
בנייה, ארכיון. צילום: פלאש 90

האם לדיירים סרבנים בפרויקטים לא תהא תקומה? משרד המשפטים פרסם להערות הציבור הצעת חוק הכוללת הסדרים מהפכניים בתחום היחסים שבין הדיירים בבניין ובינם לבין הגורמים היזמיים בפרויקטים של התחדשות עירונית. ההסדרים הקבועים בהצעה יגבירו את הודאות בתחום הן לדיירים והן לגורמים העסקיים ויגרמו להסדרים להיות הגונים יותר ובעיקר יביאו למימוש של יותר פרויקטים כבר בעתיד הקרוב.

הצעת החוק מציעה להסדיר את מערכת היחסים בין בעלי הדירות בבניין המיועד לפרויקט פינוי ובינוי וביניהם לבין היזמים הפועלים בתחום. בין התיקונים המוצעים, הצעת החוק מבקשת להביא להפחתת הרוב הדרוש מבין בעלי הדירות לשם הגשת תביעה לבית המשפט כנגד דייר שסירובו לעסקה אינו סביר, מצב דברים זה יכול להתקיים ובלבד שתנאי להגשת תביעה כאמור יהיה צירוף של חוות דעת של שמאי פינוי ובינוי שיקבע כי העסקה כוללת עקרונות תמורה שוויוניים.

כמו כן ההצעה כוללת דרישה לקביעת פרטים מהותיים בעסקת פינוי ובינוי שבלעדיהם לא יהיה תוקף לעסקה כמו למשל עקרונות התמורה לדיירים ובטוחות לביצוע העסקה. ההצעה מבקשת להרחיב את סמכות הממונה לפניות דיירים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית לקבוע גם כי עסקה תהא בטלה אם מצא כי בוצעה החתמה פוגענית תוך התחזות או ניצול מוגבלות; תיקונים אלו ונוספים מטרתם להבטיח כי העסקה והתנאים בהם היא נחתמה תהא הגונה וראויה ושהדיירים לא ינוצלו לרעה במסגרת הפרויקט.

בנוסף הצעת החוק מבקשת לקבוע אבני דרך לביצוע הפרויקט, שאם לא יתקיימו יהיו רשאים רוב מבעלי הדירות בבית המשותף להחליט שלא להמשיך עם העסקה. תהליכי התחדשות עירונית הם חלק מרכזי מיעדי הדיור שהציבה הממשלה. אלו מאפשרים את ציפוף מרכזי הערים, שיפור איכות הדיור של התושבים, שדרוג המרחב הציבורי ושמירה על עתודות הקרקע והשטחים הפתוחים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות