האם נאשם שלא מעיד במשפטו פוגע בסיכוי לזיכוי?

נאשם שהואשם בתקיפת שוטרים זוכה מחלק מהאישומים נגדו למרות שלא העיד וגם לא הגיש סיכומים. השופט: "המאשימה לא עמדה בנטל ההוכחה מעבר לספק סביר"
אייל חן |
בית הדין לעבודה מחק תביעת מנכ"ל שעבד בסין ותבע את מעסיקיו בארץ
אילוסטרציה: shutterstock

שופט בית משפט השלום בראשל"צ, גיא אבנון, זיכה בחלק מהאישומים, נאשם בריבוי עבירות של תקיפת שוטרים, זאת למרות שהנאשם נמנע מלהעיד להגנתו וההגנה החליטה שלא להשמיע סיכומים. "בניגוד להגנה", ציין השופט בהכרעתו, "בית המשפט איננו פטור מבחינת הראיות שהובאו בפניו, ומבירור האם המאשימה עמדה בנטל שלקחה על עצמה, להוכיח את אשמתו של הנאשם מעבר לספק סביר".

כתב האישום, כלל מספר אישומים, בין השאר במהלך חקירה, החל הנאשם להשתולל וסירב לאפשר העתקת טביעות אצבעותיו. משכך הוחלט לעוצרו. הנאשם התנגד לניסיון השוטרים לאוזקו, והם נאלצו להורידו בכוח לארץ. ובמהלך ניסיון ההרגעה הנאשם אחז באפו ובפיו של השוטר וסטר בעוצמה בפניו. הנאשם המשיך להתנגד למעצר ואף צעק לעברם: "אני אזיין אתכם אם נגעתם באחי באמא שלי… אני אזיין אותם. אני אזיין אחד אחד מהם באמא שלי. היה לי סכין בכיס הייתי עושה בלגן".

אישום נוסף ציין כי אחיו של הנאשם הוזמן למסור עדות בתחנת משטרת ראשון לציון. הנאשם המתין באותה העת עם בני משפחתו באיזור העישון של התחנה. אחד השוטרים הגיע למקום וביקש את הנאשם או מי מבני המשפחה למסור עדות במסגרת חקירתו של האח, כל אחד מהם בנפרד. או אז קם הנאשם ממקומו ואמר לו כי "אף אחד לא זז אלא אחרי ששלושתנו ניתן עדות".

השוטר ביקש מהנאשם להישאר במקומו, וביקש מחברתו של הנאשם לבוא עמו ולמסור עדות. בתגובה התקרב הנאשם והצמיד את פניו לפניו של השוטר כך שאפיהם נגעו זה בזה. בשלב זה אמר הנאשם לשוטר באופן מאיים, כי בני המשפחה יתנו עדות יחד, שאחרת אף אחד לא יזוז משם. השוטר ביקש מהנאשם להירגע, פן ייאלץ לעכבו. בתגובה המשיך הנאשם לצעוק עליו: "אתה תתרחק או שאני אעשה לך טפו לאף", ותוך כדי כך ירק בפרצופו.

הנאשם ויתר על עדותו ועל הבאת עדים מטעמו ובאי כוחו החליטו באופן חריג ביותר להימנע מהשמעת סיכומים. השופט אבנון ציין כי מדובר בצעד שיש בו להקשות על בית המשפט בעבודתו כי ההגנה איננה ממקדת טיעוניה ולמרות זאת השופט החליט באישום הראשון להרשיע את הנאשם בתקיפת שוטר ולזכות אותו מעבירת איומים כי השיחה נשמעת יותר כ"שחרור קיטור" בשיח חופשי בין שני אחים.

באישום השני זיכה אותו השופט מהפרעה לשוטר במילוי תפקידו. "בניגוד להגנה", ציין השופט בהכרעתו, "בית המשפט איננו פטור מבחינת הראיות שהובאו בפניו, ומבירור האם המאשימה עמדה בנטל שלקחה על עצמה, להוכיח את אשמתו של הנאשם מעבר לספק סביר. לא ראיתי להקדיש פרק נפרד לפירוט הראיות, ואלו תיבחנה כחלק מפרק הדיון, ולמען הסר ספק, בנוגע לכל אישום בנפרד ובפני עצמו. זהו המקום להזכיר כי מוצגי התביעה הוגשו כולם בהסכמה, כחלק מחקירתם הראשית של עדי התביעה".

____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גיא אבנון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות