הסנ"צ להנהלת ביהמ"ש: "היוועדות חזותית פוגעת בזכויות אסירים"

במכתב ששיגר הסנגור הציבורי הארצי הוא דורש להשיב הדיונים הפרונטליים בהליכים פליליים לאור הירידה בתחלואה: "השתתפות וירטואלית פוגעת בתחושת הצדק"
אייל חן |
דיון מעצר בווידאו. צילום ארכיון: אבשלום ששוני, פלאש 90

הסניגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר שלח מכתב לרב גונדר קטי פרי ולשופט יגאל מרזל מנהל בתי המשפט בעניין החזרת הדיונים המשפטים בנוכחות עצורים ואסירים. במכתב ציין ד"ר ספיר כי לנוכח השיפור המשמעותי בתחלואה, שיעור המתחסנים הגבוה במתקני שב"ס ובאוכלוסייה הכללית והפתיחה של המשק הישראלי – הגיעה העת להשיב דברים למסלולם התקין וההוגן. הסניגוריה הציבורית סבורה כי במציאות הקיימת יש לנקוט באופן מיידי בצעדים הנדרשים שיבטיחו את החזרת הדיונים המשפטיים בנוכחות העצורים והאסירים.

מראשית ימי משבר הקורונה, דיונים משפטיים של עצורים ואסירים ככלל מתקיימים שלא בנוכחותם, אלא בהשתתפותם באמצעים טכנולוגיים. הגבלת זכותם של העצורים והאסירים להיות נוכחים בדיונים המתקיימים בעניינם נעשית כיום מכוח חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים בתקופת התפשטות נגיף הקורונה החדש.

ד"ר יואב ספיר, הסנגור הציבורי הארצי. צילום: פלאש 90

החששות שהביעה הסניגוריה הציבורית מלכתחילה באשר ל״מתווה הנשיאים", מציין ד"ר ספיר זכו לאישוש בתקופה שחלפה מאז החלו הדיונים בהיוועדות חזותית, ועד לימים אלה. למעט קבוצה מצומצמת של עצורים, מרבית העצורים והאסירים עדיין אינם מובאים לדיונים בעניינם הן בהליכי מעצר, הן בהליכים פליליים עיקריים והן בהליכים נוספים.

במכתב ציין הסנגור הראשי, ד"ר ספיר כי האפשרות לקיים דיונים משפטיים בהיוועדות חזותית כרוכה בפגיעה חמורה בכלל הבסיסי לפיו אין דנים אדם בהליך הפלילי אלא בפניו. הזכות לנוכחות "מצויה בלב ליבו של ההליך הפלילי… מניעת זכות זו מאדם להיות נוכח במקום בו נחרץ דינו, פוגעת פגיעה אנושה בכבודו כאדם".

עוד כתב ד"ר ספיר כי "ההסדר השולל מהעצור, הנאשם או האסיר את זכותו להיות נוכח בדיון, ומנגד כופת עליו להשתתף בדיון באמצעי טכנולוגי, פוגע קשות בזכותו החוקתית להליך הוגן ולהיוועצות עם עורך דין, לא כל שכן כאשר מדובר בהליך פלילי שעניינו הגבלת חירות האדם. השתתפות 'וירטואלית' בלבד פוגעת באפשרות ליצור קשר ישיר ובלתי אמצעי עם עורך הדין ועם בית המשפט, והיא פוגעת באופן חריף גם בתחושת הצדק ובמראית פני הצדק. דיונים המתקיימים באמצעות מכשירים טכנולוגיים מעוררים קשיים ניכרים גם בכל הנוגע לניהול המשפט, ולא אחת הם פוגעים בעצם היכולת לקיים הליך תקין והוגן".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות