מה העונש על שוד מבוים במקום העבודה?

תושב אשקלון שהועסק כשכיר בקיוסק בעירו, נפל קורבן לשוד במקום עבודתו, אולם אז התברר כי השוד הוא חברו ללימודים שדרש ממנו כסף באיומי אקדח מפלסטיק בתיאום מראש
גילי סיוון-כהן |
שוד איומים איום איים אקדח
אילוסטרציה envato

שופטת בית משפט השלום בקריית גת, טל לחיאני שהם, גזרה על תושב אשקלון שהורשע בעבירת גניבה בידי עובד ממעביד, ועבירת ידיעה כוזבת, 3 חודשי עבודות שירות וקנס 2,000 שקלים. השופטת שהם גם הורתה לנאשם שביים שוד במקום עבודתו, לפצות את מעסיקו ב-3,000 שקלים.

מעובדות כתב האישום עלה כי הנאשם וחברו שוחחו אודות ביום שוד של קיוסק באשקלון, אשר בו עובד הנאשם כשכיר. כעבור מספר ימים הנאשם שוחח שוב עם חברו בטלפון והשניים התכתבו בהודעות טקסט. בעוד הנאשם שוהה בעסק במסגרת עבודתו, נכנס דוד לעסק כשהוא חובש קסדה ולבוש בגדים כהים, ובידו אקדח מפלסטיק.

מיד ובסמוך, באמצעות האקדח ובידיעת הנאשם, הבריח חברו של הנאשם לקוח, לקח את הפדיון היומי של העסק בסכום של 1,700 שקלים לערך, וכן פתח את הכספת ולקח ממנה את משכורות העובדים בסכום שאינו ידוע. בהמשך, טלפן הנאשם למוקד 100 של המשטרה ודיווח בכזב כי היה קורבן לשוד, ולאחר מכן אף מסר 2 הודעות לחוקרי המשטרה ביודעו כי הן כוזבות.

הנאשם אמר בביהמ"ש כי הוא "מבין את הטעות שבמעשיו", וטען כי עשה זאת בשל לחץ מצד חברו ללימודים ששכנע אותו כי "זו דרך לעשיית רווח קל". "לא חשבתי על הדברים לעומק", אמר עוד כשהוא מתאר מהלך חשיבה חסר אחריות באותו זמן. עוד טען כי הודה בתחילת החקירה מאחר ורצה לקחת אחריות על מעשיו.

התביעה טענה למתחם ענישה הנע בין 8 ל-12 חודשי מאסר בפועל. בטיעוניה הפנתה התביעה לערכים המוגנים אשר נפגעו כתוצאה מביצוע העבירות, לנסיבות החמורות של ביצוען, אשר כוללות תכנון מתוחכם מוקדם, שווי הנזק, הפוטנציאל להתפתחות אלימה של אירוע מסוג זה, והעובדה כי אף בזבז את משאבי המדינה בהגשת תלונה כוזבת.

ב"כ הנאשם, עתר מנגד לאמץ המלצת שירות המבחן ולהסתפק בהטלת מאסר מותנה, קנס ופיצוי. לחילופין טען כי על מנת להימנע מהטלת מאסר בפועל – סבור כי ניתן להטיל, בנוסף, על הנאשם אף צו של"צ וצו מבחן.

השופטת לחיאני, הסתפקה בעבודות שירות קנס ופיצוי למעסיקו, ציינה כי הנאשם הודה במיוחס לו ולקח אחריות על מעשיו, למרות שהודה בחקירתו רק לאחר שמסר 2 הודעות שקריות לעניין עבירת הגניבה.

"מתסקירי שירות המבחן", כך כתבה השופטת לחיאני בגזר הדין, "עולה כאמור כי הנאשם מסר שמבין את הטעות שבמעשיו, ושירות המבחן התרשם כי הגיוס לצבא סיפק לו מסגרת משמעותית בחייו. עוד התרשם שירות המבחן מיכולת להפנמת לקחים, מאי גיבוש נורמות עברייניות ומוטיבציה להשתלבות נורמטיבית בחברה. עם זאת, התרשם אף מקושי להעמיק בבחינת דפוסיו, ונטייה לפריצת גבולות".

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת טל שהם לחיאני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות