ביה"ד הכריע: הסייעת שלא התחסנה לא תוכל ללמד

הסייעת טענה כי החלטת מועצת כוכב יאיר האוסרת עליה להגיע לביה"ס ללא חיסון או בדיקת קורונה אינה חוקית. השופטת: "זכותם לחיים של התלמידים גוברת"
גילי סיוון-כהן |
קורונה מסכה לימודים מערכת חינוך בית ספר מורה
אילוסטרציה envato

בית הדין לעבודה דחה את בקשתה של סייעת ומשלבת ילדים בבית ספר נוף צורים לביטול החלטת מועצת כוכב יאיר-צור יגאל לפיה אין היא יכולה להתייצב לעבודתה מבלי שתציג אחת לשבוע בדיקת קורונה שלילית, ככל שלא התחסנה.

על רקע מבצע החיסונים, הודיע ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל לעובדי מחלקת החינוך באזורו, כי במטרה לשמר על בריאות התלמידים וצוותי החינוך, הוא מוציא הנחיה המחייבת את העובדים המגיעים לעבודה בחיסון, או לחילופין בהצגת בדיקת קורונה שלילית בכל מספר ימים. "בהיעדר בדיקת קורונה שלילית בתוקף", כתב לצוותי החינוך, "לא יורשה איש הצוות להיכנס למוסד החינוכי, גם אם הדבר עלול להביא לסגירת הגן או הכיתה, עד לביצוע הבדיקות והצגתן בפני האחראית במחלקת החינוכית".

על רקע ההנחיה, פנתה הסייעת לבית הדין לעבודה ודרשה לבטל את החלטת המועצה, למנוע את השעייתה ולהשיבה לעבודתה באותו היקף משרה ובאותו תפקיד. הסייעת דרשה להורות כי לא ניתן לחייב אותה בחשיפת מידע רפואי רגיש ואישי. לשיטתה, לא ניתן לחייבה למסור מידע רפואי אישי האם התחסנה או לא, או לחייבה לעשות בדיקה פולשנית בגופה לאיתור הנגיף אחת לשבוע, כך כלשונה.

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, מירב קליימן, קבעה כי מבחינת עילת תביעה לא ניתן לקבוע בשלב זה כי זכותה של הסייעת לכבוד ולפרטיות גוברת על זכותם לחיים של התלמידים, ההורים וכלל הצוות הבית ספרי וכן על זכותה וחובתה של המועצה להגן על אלו וכי על בית הדין לערוך "איזון בין זכויות בעלות אותה רמה נורמטיבית חוקתית".

על פי בית הדין, אף כי אין הסדרה מפורשת בחקיקה או הסכמה קיבוצית בדבר הגבלת כניסת של עובד למקום עבודה ללא בדיקת קורונה שלילית בהעדר התחסנות, אין מקום לקביעה כבר בשלב זה של ההליך כי סיכוי התביעה של המבקשת גבוהים, כאשר בוחנים את עילת התביעה בה אוחזת המבקשת ובשלב זה בית הדין מצא כי המאזניים מעוינות.

"במסגרת שיקולי מאזן נוחות הנשקלים בעת בחינת בקשה לסעד זמני, זה נוטה באופן ברור בשלב זה לכיוונה של המשיבה ושל האינטרס הציבורי", נכתב בהחלטה, "בשים לב למידע הקיים כיום בקשר עם יעילות החיסון במניעת הדבקה ולאחר שקילת הנזק הברור והמיידי שעלול להיגרם לתלמידים – ילדים בעלי צרכים מיוחדים שאין ביכולתם אף לשמור על הגבלות הריחוק החברתי – ולצדדים שלישיים רבים ובכלל הורים ואנשי צוות בית הספר, לו חלילה יידבקו. כאשר מנגד הפגיעה במבקשת הכרוכה בביצוע בדיקת קורונה, אומנם לא נעימה, אך היא פגיעה על הצד הנמוך וכך גם הפגיעה בפרטיות שתיגרם לה בעדכון בדבר מצבה הרפואי". כ

"בשים לב לכך", נכתב עוד בהחלטה, "כי לעת הזו איננו סבורים כי הזכויות הלכאוריות של המבקשת גוברות על זכותה וחובתה של המשיבה לדאוג לרווחתם של תלמידיה, הצוות החינוכי והורי התלמידים וכאשר מאזן הנוחות נוטה לטעמנו בבירור, לעת הזו, לצידה של המשיבה אשר אמונה על שלומם של כל הבאים בשעריה – עובדים ושאינם עובדים – ילדים ומבוגרים – סברנו כי יש להורות על דחיית הבקשה".

בשולי ההחלטה, קוראת השופטת קליימן לגורמים האמונים על תיקוני החקיקה הנדרשים להסדרת העניין שנבחן במסגרת ההחלטה – אפשרות הגבלת כניסה של עובדים לא מחוסנים למקומות עבודה ללא הצגת בדיקת קורונה שלילית – וזאת לצורך בהירות ואחידות, שכה נדרשות בימינו אנו.

_________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת מירב קליימן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות