רישום פלילי – ההשלכות ואיך להיפטר ממנו

מערכת אוביטר |

למרבית האנשים אין עבר פלילי, וזו ההסתבכות הראשונה עם החוק. הניסיון מלמד כי ההליך הפלילי והמעצר, מלווים במתח וחרדה, והחשוד יחד עם משפחתו חוששים ובצדק מהעתיד לבוא.

כל אזרח עלול למצוא עצמו נחקר במהלך חייו בנסיבות כאלה ואחרות. חקירה משטרתית משאירה רישום פלילי שעלול לפגוע בסיכוייכם להתקבל לעבודות, לקבל ויזה למדינות כמו ארצות הברית, להוציא רישיון לנשק, לעבור סיווגים ביטחוניים למשרות ציבוריות ועוד.

ביקשנו מעו"ד מעיין חיימוביץ, העוסקת בפלילים, לעשות לנו סדר בנושא ומכאן, כמה עובדות אודות הרישום הפלילי

 עו"ד מעיין חיימוביץ

עו"ד מעיין חיימוביץ

 זכות העיון – כל אדם רשאי לפנות לכל תחנת משטרה ולקבל את תדפיסי המידע אודות הרישומים הפליליים, המשטרתיים והתעבורתיים, המיוחסים לו עפ"י המרשם הפלילי והתעבורתי. בנוסף, ניתן לשלוח בהתאם לחוק, ישירות לנציגויות הזרות בישראל, לנציגויות הישראליות בחו"ל או לרשויות לאימוץ בין ארצי, בהתאם למידע שיקיים.

בקשה לקבלת אישור משטרה (עבירות מין) על פי החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א -2001 (להלן: החוק) ותיקוניו. התאם לחוק זה, מחויב כל מוסד כהגדרתו בחוק זה, בקבלת אישור ממשטרת ישראל. עבור כל גבר מעל גיל 18 המועסק על ידו.

ביטול רישום משטרתי של תיקים סגורים בהתאם לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשל"א-1981 (להלן: החוק) ותקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (אמות מידה לביטול רישומי משטרה), התשס"ט- 2009 (להלן: התקנות), רשאי כל אדם לפנות בבקשה לבטל רישומי תיקים סגורים, ובסמכות ראש האגף החקירות ומודיעין ו/או ראש מדור מידע פלילי, להורות על ביטול הרישומים הללו.

רישום משטרתי לעומת פלילי הרישום הפלילי בו נרשמים רק המקרים שבהם הורשע אזרח בעבירה פלילית, קיים גם רישום משטרתי – הרישום קיים בנוסף ובאופן נפרד מהמרשם הפלילי. ברישום זה מפורטים כל תיקי החקירה שנפתחו כנגד אזרח בעניין פלילי ועדיין לא נסגרו. תיקי חקירה שבפועל לא מתקיימת בהם חקירה אבל עוד לא נסגרו מופיעים גם הם ברישום הזה. בנוסף, יופיעו תיקי החקירה הפתוחים ושנסגרו בגלל חוסר עניין לציבור, מחסור בהוכחות וכל סיבה אחרת שאיננה חוסר אשמה.

"רישום משטרתי איננו בעל אותן ההשלכות כמו רישום פלילי אך יש לו השפעה על חיי האזרח. חשוב לציין שהרישום המשטרתי כולל גם את מי שנקבע שאיננו כשיר לעמוד לדין. רישום כזה משפיע מן הסתם על עתידו של הנרשם אך זהו נושא נפרד." מדגישה עו"ד מעיין חיימוביץ

 width=

עבירות שגוררות רישום פלילי באופן כללי ניתן לומר שכל הרשעה בעבירה פלילית שהחוק קובע לה מאסר של שלושה חודשים ומעלה, גוררת עמה רישום פלילי. במקרים בהם בית המשפט פסק על מתן צו ללא הרשעה, הם יופיעו ברישום. 

"כיוון שעבירות רבות יכולות להוביל לרישום פלילי, ולא תמיד האדם מן הישוב מודע לכך, חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי על מנת להבין את ההשלכות של הודאה בביצוע העבירה ו/או הרשעה בה", מדגישה עו"ד מעיין חיימוביץ.

מהצבא לאזרחות ישנן גם עבירות שבוצעו בזמן השירות הצבאי והן גוררות עמן רישום פלילי לאזרחות. לאחרונה נחקק חוק בנוגע לרישום פלילי על עבירות צבאיות שמבדיל בין רישום פלילי מופחת לרישום פלילי רגיל ויוצר הבדל בין עבירות שונות לפי מידת חומרתן. הרישום המופחת איננו גורר איסור לעסוק במקצועות מסוימים ותקופת ההתיישנות שלו קצרה יותר. עבירות צבאיות גוררות לעיתים רישום פלילי ולכן, חשוב להתייעץ עם עורך דין שמתמודדים עם המערכת הצבאית.

איך משיגים את הרישום שלכם? כל אזרח רשאי לבקש ולקבל את גיליון ההרשעות שלו הנמצא ברשות המשטרה. כל שצריך לעשות על מנת להשיג את הגיליון הוא, לגשת לכל אחת מתחנות המשטרה הפזורות בארץ.

בנוסף, הרישום פתוח למשטרה, לבית המשפט ומדינות זרות, במקרה שאדם מבקש להגר אליהן, רשאיות לראות את הרישום הפלילי. מכאן, שהרישום יכול למנוע קבלת ויזה.

התיישנות הרישום הפלילי ישנה "תקופת התיישנות", שלאחריה מתחילה תקופה נוספת המכונה "תקופת המחיקה". בתום שתי התקופות, אם האדם לא עברתם עבירות נוספות, ימחק הרישום הפלילי. תקופת ההתיישנות מתחילה מיום פסק דין או החלטת בית המשפט, ואורכה משתנה בהתאם לפרמטרים הבאים: גיל, סוג הרישום, העונש עצמו ועוד.

אדם שנקלע לסיטואציה פלילית, עלול להילחץ ולעשות טעויות שנובעות מפחד ומחוסר היכרות עם המערכת המשטרתית. לכן, רצוי להתייעץ בשלב מוקדם ככל האפשר עם עורך דין פלילי, שיוכל להמליץ על צעדים שניתן לנקוט כדי לסיים את התהליך ולהימנע מרישום פלילי.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות