הוחמר עונשו של צעיר שירה באחר במהלך ויכוח

שופטי העליון קיבלו את ערעור הפרקליטות והכפילו את עונשו של דוד טבצ'ניקוב, 23 מחיפה, כך שירצה 5 שנות מאסר: "שימוש בנשק ליישוב סכסוכים מחייב ענישה מרתיעה"
דניאל בן חמו |
דוד טבצ'ניקוב איים באקדח - אילוסטרציה
אילוסטרציה envato

שופטי בית המשפט העליון, החמירו את עונשו של דוד טבצ'ניקוב, בן 23, מחיפה, אשר ירה מטווח אפס באדם וגרם לו לחבלה, ל-5 שנות מאסר, במקום 30 חודשים שהוטלו עליו בבית המשפט המחוזי. "השימוש הנפוץ בנשק חם ככלי ליישוב סכסוכים, תוך נטילת החוק לידי מבצע העבירה והמחירים החברתיים הרבים הנלווים למעשים אלו, מחייבים ענישה מוחשית ומרתיעה", ציין בית המשפט בהחלטתו.

על פי כתב האישום, דוד טבצ'ניקוב, הגיע למקום עבודתו של המתלונן בחיפה, בו עבד כשליח, כשהוא מצויד באקדח טעון ולאחר חילופי דברים בין השניים, שלף הנאשם לפתע אקדח, דרך אותו, הצמיד את הקנה לירך של המתלונן וירה בו כדור אחד. כתוצאה מן הירי, נגרם למתלונן שבר ברגלו והוא אושפז בבית החולים. הנאשם הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של חבלה בכוונה מחמירה, עבירות נשק (נשיאה והובלה), ועוד.

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר על הנאשם עונש מאסר בפועל לתקופה של 30 חודשים, בניכוי ימי מעצרו, הפעלת מאסר על תנאי למשך 12 חודשים בחופף, ומאסר על תנאי. בנוסף, קבע בית המשפט המחוזי, שאין מקום להטיל על הנאשם תשלום פיצויים לנפגע, וזאת בשל "התנהגותו של המתלונן" בעדותו בבית המשפט.

הפרקליטות הגישה ערעור לבית המשפט העליון הן על קולת העונש, בשל העונש הקל באופן קיצוני שהוטל על הנאשם, והן על הקביעה לפיה הזכות לפיצויים מותנית בטיב התנהגות מתלונן בעדותו בבית המשפט. בית המשפט העליון קיבל כאמור את ערעור הפרקליטות והחמיר את עונשו של הנאשם ל-5 שנות מאסר בפועל וכן הטיל על הנאשם לשלם למתלונן פיצוי בסך של 10 אלף שקלים.

בית המשפט העליון ציין בפסק הדין, כי יש צורך לנקוט במדיניות מחמירה כלפי עבירות הכוללות שימוש בנשק חם כאמצעי ליישוב סכסוכים. "השימוש הנפוץ בנשק חם ככלי ליישוב סכסוכים", נכתב בפסק הדין, "תוך נטילת החוק לידי מבצע העבירה, הסיכון הנשקף משימוש בנשק כלפי הציבור כולו, וקורבן העבירה בפרט והמחירים החברתיים הרבים הנלווים למעשים אלו – בין היתר בשל הפגיעה בתחושת הביטחון הכרוכה בהם – מחייבים ענישה מוחשית ומרתיעה כלפי עבירות הכוללות שימוש בנשק חם כאמצעי ליישוב סכסוכים".

"במטרה לצמצם תופעה נפסדת זו", נכתב בפסק הדין, "הטלת ענישה ממשית נדרשת על אחת כמה וכמה כאשר נגרמה פגיעה לגוף ובנפש באמצעות כלי נשק אשר טרם נתפס…בנסיבות אלה קיים חשש של ממש כי האקדח ימשיך לשמש אחרים ולסכן את הציבור בכללותו".

ביחס לפיצויים נקבע על ידי בית המשפט: "פסיקת פיצויים למתלונן בהליך הפלילי אינה פריבילגיה, אלא משקפת את זכותו לקבל סעד בגין פגיעה בזכויות. אכן, התנהגותו של המתלונן עשויה להשליך בעקיפין של פסיקת הפיצויים, מאחר שהיא יכולה להקשות על הצגת התשתית העובדתית המשקפת את הנזק שנגרם לו בפני בית המשפט. אולם, ההסתייגות מההתנהגות, כשלעצמה, אינה שיקול. במקרה דנן שבו נגרם למתלונן נזק פיזי ברגלו והוא אף נאלץ לעבור ניתוח, פסיקת פיצויים נראית על פני הדברים מתבקשת, ולו – כפי שהוסבר – בהיקף המשקף את הצורך במתן סעד מידי".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות