האם יוחזרו ההמחאות שנתפסו ע"י המשטרה?

חברה לניכיון שיקים דרשה כי ביהמ"ש יורה לרשות המסים ולמשטרה להשיב לידיה המחאות בשווי 26 מיליון שקלים שנלקחו במהלך חקירה, האם תקבל אותם בחזרה?
מעיין לביא |
רשות המסים, ארכיון.

שופט בית משפט המחוזי בירושלים, אלכסנדר רון, דחה תביעת שהוגשה נגד רשות המסים ומשטרת ישראל, שהגישה חברה לניכיון שיקים וחלפנות. לטענת החברה, במסגרת חקירה נלקחו מבית העסק שלה המחאות בשווי 26 מיליון שקלים שכמחציתם לא נפרעו עדיין.

על פי התביעה, במסגרת חקירת רשות המסים לעבירות על החוק לאיסור הלבנת הון, נלקחו מעסקה של התובעת, שעיסוקה היה, בין היתר, נכיון שקים, חלפנות וכיוצא באלה, המחאות בשווי של כ- 26 מליון שקלים, כאשר המחאות בכמחצית הסכום, שלא נפרעו. זאת, בנסיבות בהן נגרם לתובעת, לטענתה, נזק בלתי הפיך, באשר אילו היו ההמחאות בידה, היה בכוחה להביא לפירעון המחאות אלה ולחלופין, לפירעון חלקן ולהקטין בכך את נזקיה. לצד התביעה מתנהל הליך פלילי נגד התובעת בבית משפט.

המדינה טענה בין השאר, כי התביעה מוקדמת, "באשר, בהינתן הרשעה, ממילא כל כסף שיכולה היתה התובעת, אולי, לגבות, ממילא כפוף לזכות החילוט של המדינה והכוונה – ב'כובעה' כמאשימה". הודגש כי המדינה פעלה מכח החלטות בית המשפט, מצב דברים המעניק לה "הגנה בכל הקשור להתנהלותה ונטען להיעדר קשר סיבתי בין מעשי או מחדלי הנתבעת לבין חלק נכבד מן הנזק".

עוד טענה המדינה כי לגבי חלק ממוסרי ההמחאות התפוסות התקיימו התנאים המונעים את גביית ההמחאות עוד בטרם נתפסו על ידי הנתבעת. לחילופין, ישנן המחאות אשר הופקדו על ידי הנתבעת ומועד חילולן היה בזמן שכבר התנהלו הליכי פירוק או הקפאה לגבי מוסרי אותן המחאות ובקשה להקפאת הליכים מונעת פתיחת הליך בהוצאה לפועל כלפי חייב.

ביהמ"ש המחוזי בירושלים דחה את התביעה. בהחלטתו ציין השופט רון כי ביחס לאף אחד מההמחאות, "לא עלה בידי התובעת להציג ראיה חיצונית, כגון בדמותה של עדות נושה אחר שהצליח לגבות כספים מהמושך של אותה המחאה שבהתנהלות אחרת, ניתן היה לגבות".

"צודקת הנתבעת גם בטענתה", כך כתב השופט עוד, "שהתביעה מוקדמת מדי, ויש לה מקום רק בהינתן זיכוי לתובעת בהליך הפלילי, ולכל הפחות פסיקה, שתותיר מרווח לתובעת לטעון לזכותה בכספים המגולמים בשקים הנדונים. ברם, למרות דברי בית המשפט בדיונים המקדמיים, ביקשה התובעת לקבוע תביעה זו להוכחות ללא דיחוי, והיתה זו חובתי למלא אחר בקשתה הלגיטימית של התובעת".

השופט הורה לתובעת לשלם למדינה 25 אלף שקלים הוצאות אולם תשלום זה יעוכב עד למועד בו יינתן בעניין מנהלה פסק דין סופי בהליך הפלילי המתנהל בעניינו.

_____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אלכסנדר רון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות