בנק הפועלים לא הסכים להוציא כרטיס אשראי לאפוטרופוס – מה קבע ביהמ"ש?

בנה של חולת אלצהיימר, שמונה למיופה כוחה בענייניה הרפואיים והרכושיים שלה, ביקש לבצע פעולות בחשבון הבנק שלה, אך סורב וביהמ"ש נאלץ להתערב: "שלילה גורפת של מתן שירותים בנקאיים בשל הצורך בפיקוח אינה סבירה ומפלה"
נעמה כהן |
קשישה ייפוי כוח אלצהיימר אופטרופוס דיני משפחה
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט לענייני משפחה בבאר שבע, אלון גביזון, חייב את בנק הפועלים, ליתן שירות אינטרנטי וכרטיס אשראי בחשבון אפוטרופסות. מדובר באם לחמישה החולה באלצהיימר, אשר בנה, האפוטרופוס שלה, ביקש לערוך פעולות בחשבון.

האפוטרופוס שאחראי על ענייניה הרפואיים והרכושיים של אימו, הסובלת ממחלת אלצהיימר ודמנציה, ביקש מבית המשפט, להורות לבנק הפועלים, להנפיק כרטיס אשראי ולאפשר ביצוע פעולות אינטרנטיות בחשבונה, וזאת חרף הגדרת החשבון כחשבון אפוטרופסות.

השופט גביזון שקיבל את הבקשה, הבהיר כי מטרת בקשתו של האפוטרופוס, להקל על מלאכתו בניהול ענייניה של אימו, ומשכך הקלה עליו, כמוה כהקלה על האם. הפעולות שנאלץ המבקש לבצע כיום בחשבון הבנק של אימו בצורה ארכאית, גוזלת ממנו זמן רב ויקר אשר יכול והיה מופנה לטובת טיפול נוסף באם. התנגדותו הכללית והעקרונית של הבנק להנפקת כרטיס אשראי ולביצוע פעולות אינטרנטיות בחשבון אפוטרופסות אינה עולה בקנה אחד עם התקופה בה אנו חיים עת מגפת הקורונה המצרה גם את תנועותיהם של האפוטרופוסים.

"שלילה גורפת", כתב השופט, "של מתן שירותים בנקאיים מאוכלוסייה רחבה רק בשל 'חובת הנאמנות והזהירות המוגברת והצורך בפיקוח ובקרה', אינה סבירה ולמצער מפלה, שכן יש להניח כי בידי הבנק האמצעים הכספיים והיכולת הטכנולוגית ליתן השירותים המבוקשים תוך ביצוע התאמות לחשבון אפוטרופסות. את אותן משיכות כספים ופעולות שמתיר כיום הבנק למבקש, בין באמצעות כרטיס בנקט שנמסר לו ובין באמצעות התכתבות במייל, ניתן להמיר בנקל לפעולות תואמות את התקופה ובכלל זה הנפקת כרטיס אשראי ופעולות אינטרנטיות מבוקרות".

השופט גביזון גם הוסיף, כי אנשי המחשוב של הבנק ימצאו פתרונות לחובת זהירות מוגברת ומנגנון פיקוח נדרש, ובאופן "שיתאפשר לאפוטרופוס לפעול למען אימו בצורה מקוונת ומודרנית התואמת את המאה ה-21". לאור החלטה שיפוטית המחייבת היערכות מתאימה של הבנק ובכלל זה קביעת מסגרת האשראי, קביעת סכום הפעולה האינטרנטית, הערכות טכנולוגית –מחשובית ומנגנון בקרה, ניתנה לבנק אורכה להודיע לבית המשפט כיצד בכוונתו ליישם החלטה זו.

________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אלון גביזון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות