הזכות לחיים של בעלי החיים

בזמן שהמדינה עסוקה בהתמודדות מול וירוס הקורונה, היא דוחקת הצידה את הטיפול בבע"ח, חסרי הישע. עו"ד חנה בן יהודה קוראת לציבור הרחב להצטרף אליה ואל חבריה בוועדת זכויות בע"ח במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין ולדרוש את השלמת תיקון החקיקה לזכויות בע"ח
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%97%d7%a0%d7%94-%d7%91%d7%9f-%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%94 |
עורך דין חנה בן יהודה
עו"ד חנה בן יהודה

באוקטובר 2020, מרבית הציבור נחשף והזדעזע עקב מקרה בבת ים אשר תועד בווידיאו על ידי תושב העיר שהתעלל קשות בכלבו (דבר שהפך כמעט שגרה).

בעקבות המקרה, ראש הממשלה מר בנימין נתניהו הנחה לקדם את התיקון לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) תיקון החמרת ענישה בגין התעללות בבעלי חיים) התש"ף 2020 כבר ביום שלמחרת ואכן ההצעה עלתה, אך באותה מהירות הוסרה.

התיקון שהונח על שולחן הכנסת עוסק בין היתר בהחמרת ענישה נגד מתעללים וקביעת עונש מירבי של חמש שנות מאסר זאת במטרה לאותת ולהעביר מסר ברור וחד משמעי הן לבתי המשפט לפעול במלוא חומרת הדין נגד המתעללים והן לכל חלקי החברה בישראל: "על פיו מדינת ישראל איננה מוכנה להשלים עם פגיעה בחסרי ישע, וכי המחוקק רואה בהגנה על בעלי החיים תכלית חשובה ומרכזית בהתפתחותה המוסרית של החברה והתרבות בישראל".

אלא שבשנה האחרונה, וירוס הקורונה נפל על כולנו כמו רעם ביום בהיר והשתלט (בצדק רב) על סדר היום תוך רצון להגן על האוכלוסייה. כך יוצא כי בזמן שהמדינה עסוקה בהצלת אנשים מווירוס הקורונה, המדינה דוחקת הצידה את הטיפול בבעלי החיים, חסרי הישע, ומונעת מהם את הדבר הבסיסי ביותר – הזכות לחיים!

הכלב שניצל באירוע בבת ים. צילום: משרד החקלאות

הלכה למעשה, בדלת האחורית, הרחק הרחק מהעין הציבורית, יום יום, שעה שעה, חלק מאותם בני אדם עליהם המדינה מגנה בחירוף נפש מתעללים, פוגעים ומזיקים לבעלי חיים חסרי הישע ואין מי שיזעק את זעקתם. הגם כאשר אותם מתעללים מובאים במאמצים רבים לבית המשפט כדי לדון אותם על העוולות שהם בצעו נגד בעלי חיים שהינם חסרי ישע, הם לרוב חוזרים כלעומת שבאו, מבלי לקחת אחריות על מעשיהם הקשים ומבלי לשלם את המחיר הנדרש על מעשיהם.

ואמנם, זכויות בעלי החיים לחיים אינה מעוגנת בחקיקה ראשית בישראל אך כפי שכבר נאמר:

[…]" זכותם של בעלי החיים לחיות, […] מהווה חלק מתרבותנו ומתחושה פנימית ערכית ותועלתית כאחד בדבר החובה והצורך להגן על כל אשר נברא עלי אדמות ורוח חיים באפו."

נראה, כי הקורונה כאן להישאר לעת עתה, וכי יש ללמוד להתנהל בצידה ובין היתר: לקדם את התיקון לחוק צער בעלי חיים ולפעול להכרה בחקיקה ראשית של זכות בעל החיים לחיים של רווחה בהיותם בעלי צרכים חברתיים, מנטליים וכיוצ"ב.

כעורכת דין העוסקת גם בתחום דיני בעלי חיים ובעליהם, מתוך האהבה שלי אליהם ומתוך רצון לקדם את זכויותיהם ולתבוע את זכויותיהם הבסיסיות ביותר אך טבעי היה לי להצטרף ל"ועדת זכויות בעלי חיים" של לשכת עו"ד מחוז מרכז הפועלת בדיוק למען מטרה זו.

המדובר בוועדה ערכית ומקצועית שאני גאה להיות חלק ממנה ומתאפשרת בזכות המודעות והתמיכה של ראש הלשכה עו"ד אבי חימי וראשת מחוז מרכז עו"ד רומי קנבל ומובלת ומנוהלת ביד רמה על ידי ארבעה מחבריי, עו"ד הילה קרקו, עו"ד דנית קמרון שוורץ, עו"ד שמעון חסקי ועו"ד פרי פרח לזר, מנשיאות הועדה, הפועלים ללא לאות יחד עם כל חבריי הועדה לקדם את הנושא ואני סמוכה ובטוחה שלא ננוח על זרי הדפנה עד אשר הברור מאליו יעשה והחוק יתוקן.

"להתאחד ולפעול כגוש אחד", גורי כלבים, ארכיון

במטרה להאיץ את הטיפול בנושא, ולמנוע מעוד ועוד בעלי חיים התעללות, פגיעה, נזקים ואף מוות בייסורים, אני קוראת גם לכם הציבור הרחב, מובילי דעה, פוליטיקאים ואנשי ציבור להצטרף לשורותינו ולדרוש להחזיר לסדר היום הציבורי את הדיון בדבר השלמת תיקון החקיקה והעלאת המודעות.

מי שלא חומל על בעלי חיים ומעז לפגוע, להזיק ולהתעלל בהם ידו תהיה קלה גם כלפי בני אדם ומכאן עולה החשיבות לפעול ביתר שאת גם בימי קורונה ואולי במיוחד בימי קורונה, ימים לא קלים המתבטאים בחוסר סבלנות קולקטיביים אשר עשויים לגרור להסרת הרסן שגם ככה רופף.

מתוך ההבנה הזו עלינו להתאחד ולפעול כגוש אחד להגברת המודעות שתיצור לחץ לקדם את החקיקה, בטח ובטח בתקופת בחירות, שניהם יחד יאפשרו חיים טובים יותר לכל מי שנשמה באפו.

כותבת: עו"ד חנה בן יהודה, חברת ועדת זכויות בע"ח במחוז מרכז, לשכת עורכי הדין.

כאן בשבילך!


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות