תושב השטחים ביקש להישאר בישראל בשל חשש לחייו ונדחה: "לא פעל בהליכים המקובלים"

ביהמ"ש המחוזי בתל אביב דחה את בקשתו של העותר לקבל מעמד בישראל ואף חייב אותו בהוצאות, זאת משום שפנה לערכאה שיפוטית ולא לוועדת המאוימים כמקובל: "אין לו זכות קנויה לדלג על שלב הבדיקה והסינון"
רונן לוי |
מקבל איומים על חייו. חמושים פלסטיניים, צילום: פלאש 90

שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב, רחל ברקאי, דחתה עתירה של תושב השטחים לקבלת מעמד בישראל ולהישאר במדינה בשל איומים על חייו ומתוך שיקולים הומניטריים. ביהמ"ש אך חייב את העותר בתשלום הוצאות בגובה 3,000 שקלים וקבע כי עליו להגיש את הבקשה בדרכים המקובלות – דרך ועדת המאוימים.

בעתירה שהגיש לביהמ"ש, הלין העותר על כך שפנה מספר פעמים אל לשכת תיאום הפעולות בשטחים – וועדת המאוימים, בטענה למאוימות ולא קיבל כל מענה.

כך גם נטען לגבי פנייה שביצע אל רשות האוכלוסין וההגירה, בבקשה להכרה במעמד מהינתן שיקולים הומניטריים. בהעדר מענה, כך לטענתו מתבקש סיועו של בית המשפט. העותר טען כי מאז שנת 2017 הוא שוהה הוא בישראל בשל חשש לחייו וכי בקשותיו אל המשיבים בשנת 2018 ובשנת 2020 לא נענו עד היום.

לאחר שהוגשה העתירה, התברר מהמסמכים שהובאו בפני בית המשפט כי פנייתו משנת 2018 נענתה ביוני אותה השנה ונדחתה בהיותה כללית ובלתי מפורטת. עוד עלה כי פנייתו בשנת 2020 נענתה גם כן, במהלך חודש אוגוסט בה התבקש להעביר שוב את טענותיו לוועדה. עוד נאמר, כי אין בנימוקי הפניה הנדונה כדי להוות עילה לבקשה למתן היתר שהייה בגין מאוימות ועל כן הוא מתבקש למלא טופס כמתחייב מן הנוהל ולהעבירו לקצין הוועדה. כמו כן, צוין כי מרישומי המעברים עולה כי מאז שנת 2017 העותר שומר על שגרת נוכחות בישראל ובשטחים.

השופטת ברקאי שדחתה את העתירה, קבעה כי מדובר בעתירה מוקדמת. "על העותר למצות ההליכים אל מול קצין המאוימים, בטרם פניה אל בית המשפט", כתבה השופטת. "הוא קיבל מענה לפנייתו האחרונה ועל כן נדרש הוא להוסיף ולהשלים החסר הנדרש. טענתו, כי הוא מסרב להעביר מידע שיש ברשותו לרכזת הוועדה וכי הוא מבקש להציג המידע ישירות בפני חברי הוועדה נדחית על הסף".

לדברי השופטת, מחובתו של אדם הפונה אל ועדת המאוימים, בטענה לסכנת חיים, "למלא אחר כל התנאים הנדרשים של מילוי טפסים הרלבנטיים, לרבות הנתונים המוכיחים ברמה הלכאורית של הדברים, כי יש בסיס לטענה זו. אין לעותר זכות קנויה לדלג על שלב הבדיקה והסינון שמבצע קצין המאוימים ולהעביר עניינו לדיון בפני הוועדה".

בהחלטה צוין עוד כי "ככל שבידי העותר תשתית ראייתית אותה הוא מבקש להציג יתכבד ויגיש אותה למרכזת הוועדה, לאחר שימלא הדרישות והן בין השאר מילוי הטופס הייעודי המתחייב ב'נוהל טיפול בטוענים למאוימות על רקע לשיתוף פעולה בטחוני עם גורמי ביטחון ישראליים ומכירת קרקעות לישראלים'. בהינתן האמור, אין לי אלא לדחות העתירה על הסף ככל שהיא מופנית כלפי וועדת המאוימים, בהיותה מוקדמת. על העותר לחזור אל מרכזת הוועדה ולהשלים החסרים הנדרשים ככל שהוא מבקש כי עניינו יקבל התייחסות מתאימה".

________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רחל ברקאי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות