בקשה לייצוגית: אתר המשרדיה גובה ביתר ולא מספק מידע מלא לציבור

על פי התביעה שהוגשה לביהמ"ש המחוזי מרכז, ומוערכת ב-6.6 מיליון שקל, האתר המוכר ציוד משרדי על שלל היבטיו, אינו מסמן יחידות מידה של מוצרים ומעגל אגורות כלפי מעלה. בא כוח המבקש, עו"ד תום שנפ: "החברה מתעלמת מהוראות הדין"
נעמה כהן |
קניות אינטרנט ברשת פייסבוק
קניה ברשת. אילוסטרציה

לבית משפט המחוז מרכז הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד שרון סחר בע"מ, כאשר סכום התביעה האישית הינה 15.86 שקלים והתביעה הייצוגית 6.6 מיליון שקלים. לטענת המבקש, המיוצג על ידי עו"ד תום שנפ, החברה שמפעילה את אתר המשרדיה, מתעלמת מהוראות הדין.

על פי הבקשה, אתר המשרדייה, אתר המוכר ציוד משרדי על שלל היבטיו, אינו מסמן את מחיר המוצרים הנמכרים על ידו ליחידת מידה, באופן המקשה על ציבור הצרכנים לערוך השוואה של המוצרים וכן מעגל את סכומי החשבון לשקל הקרוב, כלפי מעלה, ובכך גובה כספים שאינם מגיעים לו. המבקש, תושב המרכז, נכנס לאתר המשרדיה על מנת לרכוש מספר מוצרים.

בעודו גולש באתר, כך נטען, הוא נתקל, בין היתר, בשני סוגי טחינה הראשון, "טחינה היונה"; והשני "טחינה אל ארז". מחירה של "טחינה היונה" עמד על 16.02 שקלים, ואילו מחירה של "טחינה אל ארז" עמד על 16.92 שקלים, כאשר משקלה של טחינה היונה עמד על 450 גרם, ואילו משקלה של טחינה אל ארז לא צוין כלל. כמו כן, לא צוין כלל, מחיר ליחידת מידה עבור שני המוצרים.

המבקש מציין בבקשה, כי סבר לתומו כי שני המוצרים בעלי אותו המשקל, ולפיכך רכש את המוצר הזול יותר. בנוסף רכש המבקש באותו המעמד מטלית מיקרופייבר לרצפה. רק לאחר שסיים את קניותיו, החליט המבקש לבדוק האם "טחינה אל ארז" אכן נמכרת במשקל זהה לטחינה אותה רכש, של 450 גרם. מבדיקה שערך באינטרנט, הופתע לגלות כי מוצר זה נמכר בשני גדלים בלבד – 500 גרם ו- 1 קילו. המוצר הנמכר על ידי המשיבה, כך נראה, הנו המוצר הקטן במשקל של 500 גרם.

עו"ד תום שנפ

כאשר ביקש לחשב את המחיר ליחידת מידה של הטחינה אותה רכש, גילה המבקש כי הקניה אותה ביצע לא הייתה משתלמת בלשון המעטה. בחישוב שביצע במחשבון גילה המבקש את המחיר ליחידת מידה ויצא כי נגרם לו נזק בסך 0.176 שקלים.

"המבקש חש תסכול ומבוכה", כתב עו"ד שנפ בתביעה, "כאשר גילה את הנתונים האמורים ואת העובדה כי ביצע רכישה שאינה משתלמת, נקוט לשון המעטה. בהתאם לכך, נכנס המבקש, פעם נוספת לאתר, ובדק האם מוצרים אחרים מסומנים כדין. כך גילה כי מדובר על הפרה רוחבית וגורפת לגבי כלל המוצרים המוצגים באתר, ומחויבים בסימון, כאשר המשיבה נמנעת כליל מהצגת מחיר ליחידת מידה לגביהם".

לדברי התובע, כאשר קיבל את המוצרים אותם רכש באתר הוא קיבל גם חשבונית מס. כאשר בחן את החשבונית, שמח המבקש לגלות כי קיבל "הנחה" על סך 0.41 שקלים. כך חשב, כי הנזק שנגרם לו על ידי אי סימון מחיר ליחידת מידה, קוזז. מה רבה הייתה הפתעתו כאשר התעמק בחשבונית, וגילה כי אין המדובר ב"הנחה", כפי שהציגה זאת המשיבה, כי אם ב"תוספת". כך, במקום תשלום סך של 44.89 שקלים לפני מע"מ, נדרש המבקש לשלם אחרי ה"הנחה", סך של 45.30 שקלים לפני מע"מ. כך יצא, כי המבקש שילם 49 אגורות יותר ממה שהיה צריך ותסכולו רק הלך וגבר.

בבקשה מציין עו"ד שנפ כי החברה המפעילה את האתר "הפרה את הוראות התקנות באופן עקבי ומתמשך". לשיטתו, המוצרים הנמכרים באתר אינם מסומנים במחיר ליחידת מידה כלל ועיקר, על אף החובה לעשות כן. "במעשיה אלו", כתב עו"ד שנפ לביהמ"ש, "הפרה המשיבה את תקנות המחיר ליחידת מידה".

"החברה", נכתב עוד, "מונעת מציבור הצרכנים מידע בסיסי ומהותי אודות המוצר, מידע שיש בהיעדרו כדי להטעות את הצרכן, ולפגוע ביכולתו המושכלות לבחור איזה מוצר הוא מעוניין לרכוש. ולא יכול להיות חולק הרי, כי הצגת מחיר ליחידת מידה, הנה עניין מהותי. בפועלה כאמור, מפרה המשיבה את הוראות סעיף 2 לחוק. זאת ועוד, המשיבה הפעילה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים, בעודה מציעה לציבור הרחב מוצרים אשר אינם כוללים את כל הפרטים הנדרשים, ובהם מחיר ליחידת מידה".

עו"ד שנפ התייחס בתביעה גם באשר להפרת הוראות חוק בנק ישראל באשר לעיגול אגורות: "פעולות המשיבה, אשר מעגלת את החשבון, כלפי מעלה, לשקל הקרוב, נעשות בניגוד לדין, באופן המקים חובת השבה ללקוחות בגין הסכומים שנגבו מהם ביתר".

לאתר שנפ ושות' עורכי דין

________________________________________________________________

עו”ד תום שנפ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות