היועמ"ש: "ראוי שהעברת החיסון למדינות זרות יובא לדיון בממשלה"

בחוות דעת שהועברה לראש המל"ל, מדגיש מנדלבליט כי רה"מ לא יכול להחליט על דעתו בלבד לאילו מדינות תעביר ישראל חיסונים: יש לעשות זאת בהליך ממשלתי תקין ושלם"
גילי סיוון-כהן |
חיסון חברת פייזר
חיסון לקורונה של חברת פייזר, צילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, העביר אמש (יום ב') את חוות דעתו על העברת החיסונים למדינות זרות, ממנה עלה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא יכול להחליט על דעתו בלבד לאילו מדינות תעביר ישראל חיסונים, אלה להביא את זה לדיון בממשלה או בקבינט.

כזכור, נושא העברת החיסונים למדינות זרות, זכה לביקורת רבה, לאחר שלשכת ראש הממשלה הודיעה, כי ישראל החליטה להעביר "כמות סמלית" של חיסונים נגד קורונה לפלסטינים ולכמה מדינות שפנו בבקשה לסיוע ובסך הכל מדובר היה בכ-45 אלף חיסונים של מודרנה לכל המדינות יחד. הביקורת היתה מאחר וההחלטה התקבלה בלי להתייעץ עם משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד הבריאות, משרד המשפטים והיועמ"ש. השרים בני גנץ וגבי אשכנזי אמרו כי מדובר בתהליכי קבלת החלטות מעוותים.

בעקבות כך, הוחלט להקפיא את העברת החיסונים עד לבדיקה משפטית וראש המל"ל מאיר בן שבת ביקש את חוות דעת היועמ"ש בנושא. אמש פרסם היועמ"ש מנדלבליט את חוות דעתו וכתב כי התנאי הראשון להעברת חיסונים למדינות נוספות הוא בדיקה שההתקשרות תעשה על פי החוק הישראלי, שיעמוד בתנאי החוזים עם חברות התרופות הבינלאומיות. הבדיקה צריכה להיעשות על ידי דרג מקצועי, היועץ המשפטי של משרד הבריאות שהוא המשרד הרלוונטי לנושא. על משרד הבריאות לבחון את העסקה בין השאר על פי חוק נכסי המדינה.

היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. צילום: פלאש 90
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. פלאש 90

עוד נכתב על ידי מנדלבליט, כי על מנת להעביר חיסונים ב"הליך ממשלתי תקין ושלם", נדרשת התייעצות עם שר החוץ שימליץ על רשימת המדינות שאליהן יישלחו החיסונים, ועם שר האוצר בקשר להיבטים התקציביים. עוד ממליץ היועץ לקיים גם דיון הקבינט המדיני ביטחוני, משום שהקבינט צריך לעסוק ביחסי החוץ של המדינה והטיפול בהעברת חיסונים חייב להתבצע בליווי משפטי מלא.

"ענייננו בסוגיה בעלת היבטים משפטיים מובהקים הנוגעים לחוזים עם מדינות זרות וכן לחוזים שבין המדינה לבין חברות חיסונים שחל עליהם דין זר ולא דין ישראלי, כמו גם להיבטים העסקיים שעלולים לחשוף את המדינה מבחינה כספית וכן סוגיות הנוגעות לדרכי ההתקשרות והשימוש ביחס לנכסי מדינה", כתב היועמ"ש.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות